بررسی و اولویت بندی انگیزههای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال
الموضوعات :علی زمانی نوکاآبادی 1 , عبدالحسین ایازی 2
1 - گروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان ، ایران.
2 - گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران.
الکلمات المفتاحية: انگیزه, تماشاگران, حضور, فوتبال,
ملخص المقالة :
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزههای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. ۴۵۱ تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سؤالی انگیزههای حضور تماشاگران فونک و همکاران (۲۰۰۴) را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که کلیه عوامل انگیزه حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال (علاقه به بازیکن خاص، گریز از مشکلات روزمره، هیجان مسابقات، علم به فوتبال، بازی پایاپای، خدمات رفاهی، سرگرمکنندگی مسابقات، حمایت از تیم و پیروزی نیابتی) به صورت معنیداری بالاتر از سطح میانگین میباشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه تماشاگران با انگیزههای متفاوت و برای تأمین نیازهای مختلفی در استادیوم حضور مییابند به مدیران ورزشی توصیه میشود به بررسی انگیزهها و نیازهای تماشاگران بپردازند و طبق آن اقدام به برنامهریزی و برگزاری مسابقات ورزشی بنمایند، تا میزان حضور تماشاگران را افزایش دهند. همچنین با توجه به اولویت بندی پایین خدمات رفاهی پیشنهاد میشود امکانات و خدمات بهتری به تماشاگران ارائه شود تا شاهد رشد و گسترش حضور ایشان در ورزشگاه های استان باشیم.
DÍaz, Á. R. (2007). "Football fan groups in Andalusia". Soccer & Society, 8(2): 351-365.
Hasanzade, M. (2005). Sport Marketing, Tehran: Purseman Publication. ]Persian [
_||_