تبیین عوامل موثر بر توسعه کار آفرینی ورزشی؛ رویکرد جامعه شناختی و بوم شناسی
الموضوعات :نیما حسن زاده 1 , زهرا سهرابی 2
1 - گروه مدیریت ورزشی و بیومکانیک ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی و بیومکانیک ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه, ورزش, کارآفرینی, مدل PESTLE,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی دقیق فرآیند گذشته و موجود، فرصتها و تهدیدات محیط بیرونی در تحلیل روند محیط شناسی کارآفرینی ورزشی شهر اردبیل بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعهی آماری این پژوهش را متخصصان (اساتید)،کارشناسان، خبرگان و کارآفرینان ورزشی استان اردبیل تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. در این پژوهش به منظور شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی شهر اردبیل از مدل PESTLE استفاده گردید.یافتهها: عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی از شش منظر(اقتصادی، فرهنگی اجتماعی)، (محیطی و اقلیمی)، (حقوقی و قانونی)، عوامل تکنولوژیکی و عواملی سیاسی شناسایی گردید.نتیجهگیری: کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. به نظر میرسد مساله بیکاری در جامعه به اندازه ای کلان شده است که تنها با ایجاد بازاری جدید در اقتصاد میتوان برای این حجم از بیکاران ایجاد شغل کرد، بازاری که علاوه بر ایجاد اشتغال در سطحی گسترده، بتواند افزایش رشد اقتصادی و توسعه کشور را هم تضمین کند.
Baehagi L, Taufik, Yogaswara AS. (2019). Human resource development in strengthening entrepreneurship through one Asia fouvdation. Conference proceeding of one Asia, 134-138.
Belz, F. M. , Binder, J. K. (2017). “Sustainable Entrepreneurship: A Convergent Process Model”. Business Strategy and Enviroment, 26, pp: 17-1.
Biberhofer, P. & et al. (2018). “Facilitating work performance of sustainability-driven entrepreneurs through higher education”. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, First Published 8 Feb 2018.
Ghorbani M., Vahdani M. (2016). Designing a model of entrepreneurs' competencies in the Iranian sports industry. Sports Management Studies, 39: 228-205. (Persian).
Gosens, J. & et al. (2018). “The limits of academic entrepreneurship: Conflicting expectations about commercialization and innovation in China’s nascent sector for advanced bio-energy technologies”. Energy Research & Social Science, 37, pp: 11-1.
Greco, A., Jong, G. (2017). “Sustainable entrepreneurship: definitions, themes and research gaps”. Centre for Sustainable Entrepreneurship, University of Groningen, Campus Fryslân.
Hornsby, J. S. & et al. (2018). “Entrepreneurship Everywhere: Across Campus, Across Communities, and Across Borders”. Journal of Small Business Management, 56, pp: 10-4.
Jeanquart, M. , Clieaf, S. , Van, M. (2017). “Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital”. Business Horizons, 60, pp: 65-55.
Kearney AT. (2014). Wining in the business of sport, Korea. Retrieved from: www. atkearney. com.
Kerenyi A, McIntosh RW. (2020). Steps Towards Realising Global Sustainable Development. In: Sustainable Development in Changing Complex Earth Systems. pp 227-262. Part of the Sustainable Development Goals Series.
Kuratko, D. F. , Morris, M. H. (2018). “Examining the Future Trajectory of Entrepreneurship”. Journal of Small Business Management, 56, pp: 23-11.
Mandalizadeh Z, Henry H, Shahlaei J. (2012). Determining the strategic position and the current and favorable situation of entrepreneurship in sports in the country. Journal of Research in Sports Management and Motor Behavior, 3: 154-141. (Persian).
Mandalizadeh Z, Henry H. (2010). Investigating the factors affecting entrepreneurship in sports as an interdisciplinary field. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 2: 136-113. (Persian).
Sadeghi H, Henry H, Mandalizadeh Z. (2014). A study of behavioral factors affecting the development of entrepreneurship in sports. Sports Management, 4: 681-671. (Persian)
Talebi K, Sajjadi Sam, Rasoolian P. (2016). Identifying the coordinates of entrepreneurial strategic thinking. Entrepreneurship Development, 4: 652- 633. (Persian)
_||_