طراحی سیستم پیش بینی آگاهانه مبتنی بر سواد آینده: برساخت گرایی اجتماعی در ورزش همگانی
الموضوعات :جواد شهولی کوه شوری 1 , حدیثه بهرامی 2
1 - گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه،دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: طراحی سیستم, سواد آینده, ورزش همگانی, برساختگرایی اجتماعی, پیشبینی آگاهانه,
ملخص المقالة :
هدف: سواد آینده یا آیندهها، گمشده ارزشمند مطالعات آیندهپژوهی در ورزش است. از این رو هدف مطالعۀ حاضر، طراحی یک سیستم کلی پیشبینی آگاهانه مبتنی بر سواد آینده است که در این مطالعه به طور خاص بر روی ورزش همگانی آزمایش گردید.روششناسی: این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی دارد، با تمرکز بر برساختگرایی اجتماعی و با استفاده از رویکرد ساختگرای نظریۀ مبنایی، نظریهای با برد کوتاه در پیشبینی آگاهانه مبتنی بر سواد آینده ارائه میدهد. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان حوزه آیندهپژوهی و مدیریت ورزشی جمعآوری شد. شمار مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 14 نفر رسید. یافتهها: در این مطالعه، مدلی چند بخشی، متشکل از مولفههای اصلی فرآیندهای پشتیبان، فرآیندهای اصلی، تصاویر آینده، سواد آینده و رویکردها به دست آمد. در این مدل مشخص شد که سواد آینده که خود به معنی رمزگذاری و رمزگشایی تصاویر آینده است، میتواند با استفاده از پتاسنیلهای زمان حال و فرآیندهای موجود، پیشبینی آگاهانهای نسبت به آینده مورد نظر ورزش همگانی داشته باشد.نتیجهگیری: سیستم موجود، فراسوی دیدگاههای مرسوم در آینده پژوهی، میتواند نقطه آغازی برای مدلسازی پیشبینیهای آگاهانه در ورزش باشد.
Aguilar, L,. Portell-Cortés, I., Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Riubugent, E,. Almolda, B,. & Coll-Andreu, M. (2020). The benefits of voluntary physical exercise after traumatic brain injury on rat's object recognition memory: A comparison of different temporal schedules. Experimental Neurology, 326:113178.
Charmaz K. (2006). Constructing grounded theory. London: Sage.
Charmaz, K. (2002). The self as habit: The reconstruction of self in chronic illness. The Occupational Therapy Journal of Research, 22(1 Suppl.): 31S-42S.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd ed.). London, England: SAGE.
Charmaz, K. (2020). “With constructivist grounded theory you can’t hide”: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative Inquiry, 26(2), 165-176.
Cho, M. (2017). Toward “Sport for all”: Jang Gwon and Sport Promotion by the Korean YMCA in the Japanese Occupation Era. Sport History Review, 48(1): 91-105.
Cohen, L., Faro, S. A., & Tate, R. (2019). The effects of effects on constructivism. Electronic Notes in Theoretical Computer Science, 347, 87-120.
Detel, W. (2015). Social Constructivism. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition).228-234.
Ferdosi, M. H., & Shahvali Kohshouri, J. (2021). The Strategies of Iranian University sports key Actors on the Covid-19 pandemic with MACTOR method. Journal of Sport Management, Ready to publish. [Persian]
Godet, M.(2006). Creating Futures: Scenario Planning as a strategic management tool. Washington, DC: Economica.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2 (163-194), 105.
Ilmola, L., & Rovenskaya, E. (2016). Three experiments: The exploration of unknown unknowns in foresight. Technological Forecasting and Social Change, 106: 85-100.
Inayatullah, S. (2019). A Castle Surrounded by Hungry Wolves: Toward a Stage Theory of the Uses of the Future. World Futures Review, 12(4):194675671987879.
Michael, G., Dionigi, R.A., Dionigi, C. (2018). From a Lucky Few to the Reluctant Many: Interrogating the Politics of Sport for All. Sport and Physical Activity across the Lifespan, 4: 67-89.
Miller, R. (2018). Transforming the Future: Anticipation in the 21st Century. London: Routledge.
Miller, R., & Sandford, R. (2019). Futures literacy: The capacity to diversify conscious human anticipation. Handbook of anticipation, 73-91.
Pande, M., & Bharathi, S. V. (2020). Theoretical foundations of design thinking–A constructivism learning approach to design thinking. Thinking Skills and Creativity, 36, 100637.
Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child. 82, UK: Routledge.
shahvali kohshouir, J., Askari, A., Nazari, R., Naghsh, A. (2021a). Theory of construction of the Iranian educational sport future: social constructivism. Research in Sport Management and Motor Behavior, Ready to publish. [Persian]
Shahvali Kohshouri, J. (2020). Strategic Foresight on Development of Educational Sport in Iran. PhD Thesis, Mobarakeh Azad University, Faculty of Physical Education. [Persian]
Shahvali Kohshouri, J., Nazari, R., & Askari, A. (2021b). Identifying the effective Wild Cards and drivers on the future of Iran’s educational sport. Research on Educational Sport, Ready to publish. [Persian]
Shajie, R., & Mohamadi Raouf, m. (2019). A comparative study of the status of health-oriented (public) sport in Iran and selected countries. National Conference on Physical Education, Nutrition and Sports Medicine, Mashhad. [Persian]
Soderstrom, O. (2019). Precarious encounters with urban life: The city/psychosis nexus beyond epidemiology and social constructivism. Geoforum, 101: 80-89.
Zachkery, A. (2017). Desiging an anticipatory systems based on the concepts and tools of complexity sciences. PhD Thesis, University of Tehran, Faculty of Management. [Persian]
_||_