بررسی اثر لاکتوباسیلوس برویس، بومی ایران، بر یادگیری شرطی احترازی غیر فعال در رت نر تحت شرایط استرس مزمن
الموضوعات : مجله پلاسما و نشانگرهای زیستیاسمعیل مختاری فراهانی 1 , حمید رضا مهاجرانی 2 , سیما نصری 3 , پروانه جعفری 4 , مریم تاج آبادی ابراهیمی 5 , نفیسه مقصودی 6 , سعید طهماسبی 7
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته زیست شناسی، دانشگاه پیام نور،ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه میکروبیولوژی،اراک.ایران
3 - استاد یار، رشته زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه میکروبیولوژی،اراک.ایران.
5 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه زیست شناسی،تهران.ایران.
6 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، تهران، دانشکده علوم وفناوریهای نوین، کارشناسی ارشد میکروبیولوژی، تهران.ایران.
7 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، مسئول آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی، اراک.ایران
الکلمات المفتاحية: پروبیوتیک, استرس, یادگیری شرطی احترازی غیر فعال, گاواژ,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف:پروبیوتیکها مکملهای غذایی و دارویی تهیه شده از میکروارگانیسمهای زنده میباشند که با بهبود تعادل میکروبی روده، اثرات مفیدی بر روی میزبان (انسان یا حیوان) اعمال میکنند. تحقیقات نشان داده که مواد غذایی از طریق اعصاب واگ میتوانند بر روی مغز و هورمونهای عصبی تاثیر بگذارند. از این رو این احتمال وجود دارد که پروبیوتیکها بتوانند با تنظیم فعالیت بخشهایی مختلف مغز، بر بهبود کارکرد آن موثر باشند.هدف از این مطالعه بررسی تاثیر، لاکتوباسیلوس برویس، پروبیوتیک بومی جدا شده از لبنیات سنتی ایران بر یادگیری شرطی احترازی غیر فعال موش صحرایی است. روش کار:در این تحقیق تجربی24 موش صحرایی نر نژاد ویستار در سن چهار هفتگی به وزن تقریبی 95 تا 118 گرم به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. که دو گروه به عنوان کنترل با استرس و بدون استرس و دو گروه دیگر به عنوان دریافت کننده پروبیوتیک با استرس و بدون استرس در نظر گرفته شدند. گاواژ موش ها، ml1/0بافر PBSحاوی ml/cfu 109لاکتوباسیلوس برویسبه مدت یک ماه صورت گرفت. یافتهها: نتایج حاصله نشان داد که در گروههای کنترل، استرس به طرز معنیدار (05/0P) یادگیری را کاهش و مدت زمان حضور در اتاق تاریک ((TDCرا افزایش میدهد. در گروههای دریافت کننده پروبیوتیک حتی در شرایط استرس نیز یادگیری اختلاف معنی داری با گروه کنترل بدون استرس نداشت. نتیجه گیری: یافتههای این تحقیق نشانگر اثر افزایشی لاکتوباسیلوس برویس پروبیوتیک بومی جدا شده از دوغ ترخینه، در یادگیری شرطی احترازی غیر فعال در موش صحرایی نر نژاد ویستار، تحت شرایط استرس میباشد. این امر نشان دهنده اثر بهبود دهنده پروبیوتیکهای خوراکی بر حافظه و یادگیری است.