ارتقای عملکرد سازمان با تأکید بر کسب و بهکارگیری هوشمندی بازار: مطالعه موردی بانک ملت
الموضوعات :
سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
پیمان حاجی زاده
1
,
یاسر قاسمی نژاد
2
,
اسماعیل حسن آبادی
3
,
جلال پناهی
4
1 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
2 - دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده مدیریت ، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشکده کامپیوتر، تهران، ایران
4 - موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 17 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1443
تاريخ التأكيد : 20 الخميس , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 16 الخميس , صفر, 1443
الکلمات المفتاحية:
عملکرد سازمانی,
بانک ملت,
هوشمندی بازار,
ملخص المقالة :
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و انتشار هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس موفقیت و اثربخشی نوآوری را افزایش دهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه عملکرد شرکت با کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران میباشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی، 253 نفر تعیین شده است. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت و برای تعیین اعتبار پرسشنامهها، از روش روایی محتوا استفاده شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین کسب و بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
المصادر:
کاتلر، فلیپ و آرمسترانگ، گری. (1386). اصول بازاریابی. (بهمن فروزنده، مترجم). (چاپ هشتم). تهران: نشر آموخته.
رحیمی، غفور ، 1385، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمانها ،مجله تدبیر شماره 239.
زارع نعمتی, میترا، 1396، ارایه مدل کسب مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای توزیع کننده دارو با تأثیر هوشمندی بازاریابی و رقابتی بر هوشمندی کسبوکار، کنفرانس سالانه پارادایمهای نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، دانشگاه تهران.
صباغچی, سارا، 1396، بررسی تأثیر هوش تجاری و بازاریابی مبتنیبر دانش اثربخشی فعالیتهای بازاریابی سازمان، کنفرانس سالانه پارادایمهای نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، دانشگاه تهران،
پناهی, الهام، 1395، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر کسب سهم بازار(مطالعه موردی: منطقه ویژه اقتصادی، بندر امام خمینی (ره)، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
قیصری, سیدحمید و یاسر مجیدینژاد، 1395، هوش رقابتی و اثربخشی هوشمندی بازاریابی بر مزیت رقابتی، کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران، مؤسسه آموزش عالی نیکان،
محبی گری و ابوالقاسم میرا 1395، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر قابلیتهای بازاریابی در صنعت بیمه، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی.
دشتی, لطیف و محمد فیضیزنگیر، 1394، اولویتبندی ابعاد هوشمندی رقابتی در اثربخشی استراتژیهای بازاریابی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس.
Sabine Kuester & Andreas Rauch (2016) A job demandsresources perspective on salespersons’ market intelligence activities in new product development, Journal of Personal Selling & Sales Management, 36:1, 19-39, DOI:10.1080/08853134.2016.1142793.
Chang, and Lee, M. (2008), "The linkage between knowledge accumulation capability and organizational innovation", Journal of Knowledge Management, Vol. 12 No. 1, pp.
Nelson, R.R., and Winter, S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press, Cambridge, Mass.
Pavitt C. (2010), Alternative Approaches to Theorizing in Communication Science, The Handbook of Communication Science.
Kumar, Boesso, & Favotto. (2016), Strategic orientation, innovation patterns and performances of SMEs and large companies, Journal of Small Business and Enterprise Development 19(1):132-145.
Makowski & (2021), Automation-driven innovation management? Toward Innovation-Automation-Strategy cycle, Journal of Technological Forecasting and Social Change, Volume 168.
Lee et (2014), Creating technological innovation via green supply chain management: An empirical analysis, Journal of Expert Systems with Applications, Volume 41, Issue 16, 15.
Wang L et al. (2020), What nurtures fourth industrial revolution? An investigation of economic and social determinants of technological innovation in advanced economies, Journal of Technological Forecasting and Social Change, Volume 161.
Sprong N et al. (2021), Market innovation: A literature review and new research directions, Journal of Business Research, Volume 123.
Ekman p. (2021), Emergent market innovation: A longitudinal study of technology-driven capability development and institutional work, Journal of Business Research Volume 124,
Turcotte A. (2021) Market Intelligence: Glamor and Grief. In: Political Marketing Alchemy. Palgrave Studies in Political Marketing and Management.
Ranjan J & Foropon . (2021), Big Data Analytics in Building the Competitive Intelligence of Organizations, International Journal of Information Management, Volume 56.
Turcotte A. (2021) “Where Are We Going?” From Market Intelligence to Market Surveillance. In: Political Marketing Alchemy. Palgrave Studies in Political Marketing and Management.
HUSTER, M. 2005. Marketing intelligence: a first mover advantage. Competitive Intelligence Magazine, 8(2):13-17.
Conesa, 2016. Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs, Journal of Cleaner Production
Ching S, et al. 2016. Innovativeness, market intelligence practice, and firm performance of small-and medium-sized tour operates, Journal of tourism and hospitality research.
Kurnia, P. F. (2018). market Intelligence Model to Analyze Social Media Information. Procedia Computer Science, 135, 5-14.
Caseiro, N., & Coelho, A. (2018). The influence of market Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge.
Rikhardsson, P., & Yigitbasioglu, O. (2018). market intelligence & analytics in management accounting research: Status and future focus. International Journal of Accounting Information Systems, 29, 37-58.
Kurnia, P. F. (2018). market Intelligence Model to Analyze Social Media Information. Procedia Computer Science, 135, 5-14.
D’Arconte, C. (2018). Market Intelligence applied in Small Size for Profit Companies. Procedia computer science, 131, 45-57.
Fink, L., Yogev, N., & Even, A. (2016). Market Intelligence and Organizational Learning: An Empirical Investigation of Value Creation Processes. Information & Management.
Peters, M. D., Wieder, B., Sutton, S. G., & Wakefield, J. (2016). market intelligence systems use in performance measurement capabilities: Implications for enhanced competitive advantage. International Journal of Accounting Information Systems, 21,1-17.
Banerjee, M., & Mishra, M. (2015). Retail supply chain management practices in India: A market intelligence perspective. Journal of Retailing and Consumer Services.
_||_