استراتژی کسب و کار پلتفرم محور
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمندمرضیه اسکندری 1 , فاطمه شکری ساروی 2
1 - گروه آموزشی علوم کامپیوتر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - گروه آموزشی علوم کامپیوتر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پلتفرم, رقابت, استراتژی, اثرشبکهای, درآمدزایی,
ملخص المقالة :
چکیده: کسب و کارهای پلتفرممحور عملا یک استراتژی جدید در حوزهی صنعت و تجارت بوده که به مدد تکنولوژیهای جدید توانایی ظهور یافته است. این استراتژی به بسیاری از مفاهیم سنتی صنعت و به طور کلی کسب و کار قائل نبوده و اقدام به بازتعریف بسیاری از آنها نموده است. همین مهم موجب ناتوانی بسیاری از ابزارهای سنتی در تحلیل این دسته استراتژیها شده است. مدلهایی مانند تحلیل زنجیره ارزش و یا مدل پورتر ( و سایر مدلهای نوین نشات گرفته از آن که از ادغام چندین استراتژی موفقیت در کسب و کار حاصل شده اند) جای خود را به اثر شبکهای و استراتژیهای کسب درآمد دادهاند. موفقیت چشمگیر کسب و کارهای پلتفرممحور، موجب به حاشیه رانده شدن بازیگران قدرتمند سنتی گشته و این روند روز به روز در حال تشدید شدن است. در این پژوهش، با بررسی ابزارهای مناسب جهت تحلیل استراتژی کسب و کارهای پلتفرممحور به تبیین این مفهوم پرداخته و سپس با استفاده از مفاهیمی چون اثر شبکهای و استراتژیهای قیمتگذاری، سازوکار اقتصادی و مدیریتی این نوع کسب و کارها را بررسی مینماییم.
_||_