تأثیر محیط یادگیری مشارکتی برخط مبتنی بر روش گروهی همتایان در دستیابی دانش¬آموزان به سطوح حیطه¬های یادگیری در درس علوم
الموضوعات : Research in Curriculum Planningفاطمه خالوندی 1 , فخرالسادات نصیری ولیک بنی 2 , نرگس عسکری 3
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران.
2 - دانشیارگروه علوم¬تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی، تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر یادگیری مشارکتی برخط مبتنی به روش گروهی همتایان دردستیابی دانشآموزان دختر به سطوح یادگیری علوم پایه ششم ابتدایی بود. روش استفاده شده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بوده و جامعهآماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان جعفرآباد استان قم درسال تحصیلی1400-1401 بودند. شیوه نمونه گیری، در دسترس انتخاب گردید و حجم نمونهی موردنظر نیز شامل 50 نفر از دانشآموزان که 25 نفر در گروه کنترل و 25 نفر در گروه گواه قرارگرفتند. برای جمعآوری داده از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. روایی سازه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی و براي محاسبه ضريب قابليت اعتماد پرسشنامه ازروش آلفاي كرونباخ استفاده شده که میزان پایایی قابل قبول 0.94 بهدستآمد. جهت برگزاری جلسات یادگیری از روش جیگساو استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشانداد مداخله یادگیری مشارکتی برخط مبتنی به روش گروهی همتایان فقط بر سطوح بالای حیطه شناختی (تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) تاثیر معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد این مداخله یادگیری بر حیطه عاطفی و حیطه روانی-حرکتی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی تاثیر معنادار ندارد.
