تأثیر دو شیوه تدریس استقرایی و قیاسی بر نمرات ریاضی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسیامک اشرفی 1 , خسرو جهانسیر 2
1 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
الکلمات المفتاحية: روش تدریس قیاسی, نمرات ریاضی, روش تدریس استقرایی,
ملخص المقالة :
در مقایسه دو شیوه تدریس استقرایی و قیاسی بر نمرات ریاضی دانشجویان از 1127 نفر جامعه آماری براساس جدول مورگان به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی، 290 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش تأثیر دو روش تدریس از آزمودنیها دو آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) به عمل آمد. با توجه به فرضیههای پژوهش اطلاعات حاصل براساس T وابسته، T مستقل و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل گردید و این نتایج حاصل شد. در مقایسه دو شیوه تدریس استقرایی و قیاسی از روی پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری بین پیشآزمون و پسآزمون در هر دو شیوه تدریس مشاهده گردیده، ولی تفاوتی بین دختران و پسران در دو شیوه تدریس مشاهده نگردید. بین رشتههای مختلف تحصیلی دانشجویان در بهرهگیری از شیوه تدریس قیاسی تفاوت معناداری دیده شد، ولی این تفاوت در بهکارگیری شیوه استقرایی در رشتههای مختلف تحصیلی دیده نشد.