اثربخشی آموزش برنامه مشارکت خانه- مدرسه به والدین و معلمان بر عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی دارای اختلال نقص-توجه/ بیشفعالی
الموضوعات :شهروز نعمتی 1 , رحیم بدری گرگری 2 , نیلوفر برومندزاده 3
1 - استاد روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.
2 - استاد روان¬شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری روان¬شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: اختلالات رفتاری, اختلال نقص-توجه/ بیشفعالی, عملکرد تحصیلی, برنامهی مشارکت خانه- مدرسه,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه بررسی اثرات آموزش برنامه مشارکت خانه- مدرسه بر عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی دارای اختلال نقص-توجه و بیشفعالی بود. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی والدین، معلمان و دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی پایهی پنجم و ششم ابتدایی مدارس ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصيلي 1401ــ1400 بود که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مقیاسهای عملکرد تحصیلی Dortaj (2005) و اختلالات رفتاری Rutter(1964) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه آموزشی مشارکت خانه- مدرسه در نه جلسه برای والدین و معلمان برگزار شد. تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که در عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تغییر معناداری تحت تأثیر مداخله برنامه مشاركت خانه- مدرسه به وجود آمده است(05/0>p).
Adamiat, A., Varasteh, A. & Nezamdoust, A. (2019). The Effectiveness of Play Therapy in Reducing Behavioral Disorders in Children with Down Syndrome. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(4), 218-227.
Apodaca, R. F. D., Gentling, D. GSteinhaus, J.K., & Rosenberg, E.A. (2015). Parental Involvement as a Mediator of Academic Performance Among Special Education Middle School Students. School Community Journal, 25(2): 35-54.
Ashofteh, M., Mirzamani, M., Banisi, P. (2017). Evaluate the Effectiveness of Creative Displays Behavioral Disorders and Emotional Intelligence in Preschool Children. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 5(20), 34-51.
Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R., & Pomerantz, E. M.(2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 145(9), 855–890.
Doerries, D. & Grosser, D. (2017). Classroom Interventions for Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder Considerations Packet. Training & Technical Assistance Center: T/TAC W&M.
Dortaj, F. (2005). The effectiveness of process and product-oriented mental simulation on student̓s academic performance, construct and standardize an academic performance test. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 1(2), 7-21.
DuPaul, G.J., Kern, L, Belk, G.,Custer, B, Hatfield, A., Daffner, M, & Peek, D. (2018). Promoting Parent Engagement in Behavioral Intervention for Young Children With ADHD: Iterative Treatment Development. Topics in Early Childhood Special Education, 38(1): 42– 53.
Elahi, Z., Hajitabar Firouzja’ee, M. & Abedini, M. (2020). Multiple Dimensions of Parental Involvement and their Role in Academic Motivation of Primary School 6th Graders. Quarterly Journal of Family and Research, 17 (1) :103-126.
Epstein, J., Sanders, M., Simon, B., Salinas, K., Jansorn, N., & Van Voorhis, F. (2009). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Ewe, L.P. (2019) ADHD symptoms and the teacher–student relationship: a systematic literature review. Emotional and Behavioural Difficulties, 24(2): 136-155.
Ghasemtabar, S., Fayaz, I., Hoseyni, M. (2016). Predicting Achievement Motivation and Academic Performance of Students through Self-Efficacy and Cognitive and Metacognitive Strategies of Learning. Preschool and Elementary School Studies, 2(6), 107-123.
Ghorbanian, E., PourEbrahim, T., Mousavi, P. & Habibi, M. (2016). Social Adjustment and Academic Achievement of Female Children with Secure and Insecure Attachment Patterns. Quarterly Journal of Family and Research, 13 (3): 87-108.
Mautone, J.A., Lefler, E.K., Power, Th.J. (2011). Promoting Family and School Success for Children with ADHD: Strengthening Relationships While Building Skills. Theory Pract, 50(1), 43–51.
Mendoza, A.L., McKeithan, G.K. and Griswold, D.E. (2019). Effective Homeschool Programming for Students with Autism Spectrum Disorder. Home School Researcher, 34(3), 1-5.
Mohammadi Pouya, S., Adib, Y. & Zarei, A. (2020). Appropriate strategies for increasing the linkage between home, school and Community; Utilization of global experiences. Journal of School Administration, 8(3), 370-336.
Pfiffner, L.J., Rooney, M.E., Jiang,Y., Haack,L.M., Beaulieu, A. & McBurnett, K. (2018). Sustained Effects of Collaborative School-Home Intervention for ADHD Symptoms and Impairment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 57: 245-251.
Qasim, M., Saleem, A.& Hafeez, M. (2021). Parental Involvement in Online Learning and Academic Achievements of their Children under COVID-19 Conditions. Pakistan Social Sciences Review, 5(4): 1-14.
Rahimi, M., Shirband, E. & Asadi, S. (2020). The Relationship between Quality of Parental Homework Involvement and Academic Functioning in the Reading Domain among Sixth Grade Students. Quarterly Journal of Family and Research, 16 (4) : 65-82.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2014). Measurement theory in action: Case studies and exercises. Routledge Pub.
Sorajjakool, S. & Hui, X. (2015). Strengthen the Home-School Collaboration for Student Achievement. Apheit Journal, 4(2): 139-147.
Sormunen, M., Tossavainen,K. & Turunen, H. (2011). Home–School Collaboration in the View of Fourth Grade Pupils, Parents, Teachers, and Principals in the Finnish Education System. The School Community Journal, 21(2): 185-211.
Takri, B.B. & Jaiswal, J. (2019). Academic Performance of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Students without ADHD. International Journal of Engineering Development and Research, 7(2): 87-90.
Vaez, H., Zargar, Y., Naami, A., Doostgharin, T. & Mehrabizade Honarmand, M. (2019). The effects of Family and Schools Together (FAST) program on behavioral problems of students. Journal of Psychological Achievements, 26(2): 89-112.
Wendel,M., Ritchie, T., Rogers, M.A., Ogg, J.A., Santuzzi,A.M., Shelleby, E.C., & Menter, K. (2020) The Association Between Child ADHD Symptoms and Changes in Parental Involvement in Kindergarten Children’s Learning During COVID-19. School Psychology Review, 49(4):466-479.
Zarei, M., Sohrabi, N., Samani, S. (2017). The Effectiveness of Triangle Successful Design to Promote Students’ Academic Performance. Journal of New Approaches in Educational Administration, 7(28), 27-40.