رابطۀ هوشهای چندگانه و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی
الموضوعات :مهرنوش بهجانی زاده 1 , مهتاب سلیمی 2
1 - کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی, خودکارآمدی, هوشهای چندگانه,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ هوشهای چندگانۀ گاردنر و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزشوپرورش کرج در سال تحصیلی 96-1395 با تعداد 8019 بود. نمونۀ آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک ۱۱۷ نفر انتخاب شدند. پرسشنامهها شامل هوش چندگانۀ گاردنر (armstrung,2003) و خودکارآمدی کودک و نوجوان (2001، murhs) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونهای چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و این نتایج به دست آمد: بین ابعاد هوشهای چندگانه (زبانی، ریاضی، فضایی، حرکتی، میان فردی، درون فردی، موسیقی، طبیعتگرایی) و اجزای خود کارآمدی (اجتماعی، تحصیلی و هیجانی) دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود دارد (01/0p < ). رگرسیونهای خطی نیز نشان داد که از بین مؤلفههای هشتگانۀ هوشهای گاردنر، فقط یک مؤلفه (هوش ریاضی) بیشترین رابطه را با خودکارآمدی تحصیلی (01/0p < ) داشته است.
Abdolahi,b.naveebrahim,e. (2006).empowerment of personel to gold key of human resources
management. Tehran.publication virayesh. [persion]
Armstrung,t. (2015).multiple intelligennces in class room. translation mahshid safari. Tehran:publication madreseh. [persion]
Ayat,s.ghasemi ghahsareh, m. (2012).aplication nervous system perseptron in prognosis avarege students to comparison different metots of education network.initial conference national of information technology and computer networks university payam noor,tabas,university of payam noor tabas. [persion]
Bandura, A. (2011). Self-deception: A paradox revisited. Behavioral & Brain Sciences, 34, 16-17.
Bandura, A. T. Husen & T. N. Postlethwaite (1996). Social cognitive theory of human development. In (Eds.), International encyclopedia of education (2nd ed., pp. 5513-5518) Oxford: Pergamon Press.
Bishop, C M. (1995). Neural Networks for Pattern Recognition. Oxford University Press, Inc. New York, NY, USA ©1995. Bordei, s. (2014). Aspects of the application of theary of multiple intelihences in romanian school with students between 10 and 14 years old.procedia – social and sciences.128,269-274.
Dehghanizadeh,mh.hoseinchari,m. (2012).adjustment academic and perception of family communication model to mediation role of self efficacy.journal of studies teaching and learning.4(2),21-47. [persion]
Fakhimiazar,s.noroozi,mr. (2013).study of relationship of multiple intelligence to public self efficacy of personel in units of productive, trade and industrial in province eastern azarbayjan. Journal of productivity of management.3(26),175-196. [persion]
Furnham, A. (2014). Increasing your intelligences Entity and incremental belifs about the multiple inteligence.Learning individual differences.32,163-167.
Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences: Implications for Art and Creativity. In W.J:Moody(ed). Artistic Intelligence Implications for Educations Teachers College Press
Gilman, L. (2012). "The Theory of Multiple Intelligences". Indiana University. Archived from
the original on 25 November 2012. Retrieved 14 November 2012.
Habashi, D. B. Kaura, M. (2014). The communal function of social interaction on an online academic newsgrupe. Western Journal of communication. Vol 78,2, 194-212
Hearne D1, Stone S (1995). Multiple intelligences and underachievement: lessons from individuals with learning disabilities. J Learn Disabil. 1995 Aug-Sep;28(7):439-48.
Karimi,h. (2008).study of effectiveness of education attention to work of mathemathics and social adaptation of degree five students elementary.thesis ofmaster students of psychology.islamic azad university of arak. [persion]
Kianpoor,m. (2012).standard questionnaire of multiple intelligence. Tehran:publication of university of Tehran. [persion]
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 145-149.
Nematpoor,s. (2015).study of relationship between gardner multiple intelligence and self efficacy to learning of mathematics in secondary girl students of Tehran. International conference of human, psychology and social sciences.tehran. [persion]
Parker, James D A. J. Duffy, L. M. Wood (2004). Academic achievement and emotional intelligence: Predicting the successful transition from high school to university. Journal of The First-Year Experience, 2005, Vol. 17, No. 1, 165.
Petruta,PG(2013).multiple intelligences stimulated with the lessons by the practicant from the faculty of scineces.procedia and behavioral sciences.76,678-680.
Piawyan,c (2014). can multiple intellignces abilities predict work motivation, Commnucation, creativity and management skills of school leaders? Procedia-social behavioral science.116,4870-4874.
Poorafkari,n. (2006).dictionary of comprehensive of psychology –psychiatry.publication of fahang of moaser. [persion]
Samara,h.khezrimoghadam,n. (2016)relationship between achievement goals and academic self efficacy,mediation role of academic engagement.journal of strategies of education in medical sciences.8(6),13-20. [persion]
Sarmad,z.bazargan,e.hegazi,a. (2011).reaserch of method in behaviors of sciences.tehran. publication of agah. [persion]
Shakerkhoshroodi,b.yazdanimoghadam,m.parviz,m. (2015).relationship of multiple intelligence and self efficacy. Thesis of master of Islamic azad university of sciences and reaserches. [persion]
Sternberg, R (2015). Multiple intelligence in the new age of thinking. Department of Human Development, B44MVR, comell university, Itheca, NY14850,USA.
_||_