تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: جنسیت, خودتعیینگری, کمک طلبی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
این تحقیق باهدف تعیین تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان در دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی به همراه پیشآزمون - پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه آماری شامل 80 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) که بهصورت داوطلبانه ثبتنام و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا بسته آموزشی تدوین و اعتباران مورد ارزیابی قرار گرفت و تأیید شد. سپس طی 12 جلسه برای دانشجویان گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمکطلبی ریان و پنتریچ (1995) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره دوراهه و تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش خودتعیینگری بر کمکطلبی دانشجویان در مرحله پسآزمون و پیگیری تأثیر دارد (001/0>p). تأثیر جنسیت در مرحله پسآزمون در مرحله پسآزمون و پیگیری بر پذیرش کمکطلبی (05/0>p) معنادار است؛ و در مرحله پیگیری تعامل آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر هیچیک از متغیرها تأثیر معناداری ندارد.
بحرانی، م. (1384). مطالعة انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22، 4، 115-104.
تمدنی، م؛ حاتمی، م؛ هاشمی رزینی، ه. (1389). خودکارآمدی عمومی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 6، 17، 86-65.
ذبیح الهی، ک؛ یزدانی ورزنه، م؛ غلامعلی لواسانی، م. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوانسازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی، 9، 34، 212-203.
رستگار خالد، ا. (1389). تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مطالعات راهبردی زنان، 13، 50، 122-81.
زمانی، ب؛ عابدینی، ی؛ کیانی ز. (1394). مقایسه ابعاد مختلف کمکطلبی تحصیلی دانشجویان مجازی و حضوری برحسب عوامل دموگرافیک. فصلنامه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا). 6، 1، 57-48.
زمانی، ب؛ عظیمی، س؛ سلیمانی، ن. (1391). مقایسه عوامل مؤثر بر سرقت علمی برحسب جنسیت و رشته تحصیلی از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 7، 3، 36-24.
سعیدی رضوانی، ط؛ کارشکی، ح؛ حجازی ا. (1396). بررسی وضعیت کمکطلبی پژوهشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشهای تربیتی، 35، 110-93.
سواری، ک. (1391). بررسی میزان رواج اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور اهواز. شناختاجتماعی، 1، 2، 68-62.
عابدینی، ی؛ باقریان، ر؛ کدخدایی، م. (1389) بررسی رابطة باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب.تازههای علوم شناختی، 3، 48-34.
غائبی، م. (1389). بررسیتفاوتهایسنیوجنسیدررابطةکمالگراییواهمالکاریوتصویربدنیباعزتنفسو پیشرفتتحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
فاتحی، ی. (1390). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی و ارتباط آن با خودکارآمدی تحصیلی و عادتهای مطالعه در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
قدمپور، ع؛ سرمد، ز. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمکطلبی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجلة روانشناسی، 7، 2، 126-112.
کوثری، ر. (1390). بررسی وضعیت اهمالکاری در دانشآموزان دبیرستانی و رابطة آن با انگیزة پیشرفت و اضطراب امتحان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
گنجی، ک؛ نوابخش، م؛ ذبیحی ر. (1390). رابطة سبکهای هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمکطلبی در دانشآموزان پیشدانشگاهی در ریاضیات. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 22، 7، 123-95.
Azar, F. S. (2013). Self-efficacy, achievement motivation and academic procrastination as predictors of academic achievement in pre-college students. Proceeding of the Global Summit on Education, 173-178.
Bartholomé, T., Stahl, E., Pieschl, S., & Bromme, R. (2006). What matters in help-seeking? A study of help effectiveness and learner-related factors. Computers in Human Behavior, 22, 1, 113-129.
Beisler, M., & Medaille, A. (2016). How Do Students Get Help with Research Assignments? Using Drawings to Understand Students' Help Seeking Behavior. The Journal of AcademicLibrarianship, 42, 4, 390-400
Bembenutty, H., & White, M. C. (2013). Academic performance and satisfaction with homework completion among college students. Learning and Individual Differences, 24, 83-88.
Butler, R. (1998). Determinants of help seeking: Relations between perceived reasons for classroom help-avoidance and help-seeking behaviors in an experimental context. Journal of Educational Psychology, 90, 4, 630-643.
Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. Help seeking in academic settings: Goals, groups, and contexts, 15-44.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 4, 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs. Psychological Inquiry, 22, 1, 17-22.
Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology. Ricerche di Psichologia, 27, 17–34.
Ferrari, J. R., & Beck, B. L. (1998). Affective responses before and after fraudulent excuses by academic procrastinator. Education, 118, 4, 529-538.
Ferrari, J., Parker, J., & Ware, C. (1992). Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs types, self-efficacy, and academic locus of control. Journal of Social Behavior and Personality, 7, 495-502.
Ibarra-Rovillard, M. S., & Kuiper, N. A. (2011). Social support and social Negativity findings in depression: Perceived responsiveness to basic psychological needs. Clinical Psychology Review, 31, 342–352.
Kakhnovets, R. (2011). Relationships among personality, expectations about counseling, and help seeking attitudes. Journal of Counseling & Development, 89, 11-19.
Karabenick, S. A. (2011). Classroom and technology-supported help seeking: The need for converging research paradigms. Learning and Instruction, 21, 2, 290-296.
Kessels, U., & Steinmayr, R. (2013). Macho-man in school: Toward the role of gender role self-concepts and help seeking in school performance. Learning and Individual Differences, 23,234-240.
Kuo, B., Roldan-Bau., A. & Lowinger, R. (2015). Psychological Help-Seeking among Latin
American Immigrants in Canada: Testing a Culturally-Expanded Model of the Theory of
Reasoned Action Using Path Analysis. International Journal for the Advancement of
Counselling, 37: 179-197.
Madan, C. R., Teitge, B. D. (2013). The Benefits of Undergraduate Research: The Student’sPerspective. The Mentor: An Academic Advising Journal.
Marchand, G., & Skinner, E. A. (2007). Motivational dynamics of children's academic help-seeking and concealment. Journal of Educational Psychology, 99, 1, 65-82.
Marshik, T. T. (2010). Teachers and students psychological need satisfaction as predictors of students’ academic achievement. Doctoral dissertation, University of Florida, 110-112.
McLafferty, E., & Farley, A. H. (2006). Analyzing qualitative research data using computer software. Nurs Times 13-19. 102, 24, 34-6.
Meerah, T. S. M., Osman, K., Zakaria, E., Haji Ikhsan, Z., Krish, P., Koh Choo Lian, D., & Mahmod, D (2012). Measuring graduate students research skills, Procedia - Social andBehavioral Sciences, 60: 626-629.
Newman, R. S. (1990). Children's help- seeking in the classroom: The role of motivational factors and attitudes. Journal of Educational Psychology, 82, 1, 71-80.
Newman, R. S. (1998). Student’s help-seeking during problem-solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology, 90, 644-658.
Newman, R. S., & Goldin, L. (1990). Children's reluctance to seek help with schoolwork. Journal of Educational Psychology, 82, 1, 92-100.
Newman, R. S., & Schwager, M. T. (1995). Students’ help seeking during problem solving: Effects of grade, goal, and prior achievement. American Educational Research Journal, 32, 2,352-376.
Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom applying self-determination theory to educational practice. Theory and research in Education, 7, 2, 133-144.
Orange G. (2000). International Perspectives on Tele-Education and Virtual Learning Environments. London: Ashgate.
Perry, F. (2016). Academic Help Seeking Constructs and Group Differences: An Examination ofFirst-Year University Students. Dissertation Educational psychology; Higher education. University of Nevada, reno.
Peterson PW. (2001). The Debate About online Learning: Key Issues for Writing Teachers. Computers and Composition. 18, 4, 57-70.
Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89, 2, 329-341.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford
Schenke, K., Lam, A. C., Conley, A. M., & Karabenick, S. A. (2015). Adolescents' help seeking in mathematics classrooms: Relations between achievement and perceived classroom environmental influences over one school year. Contemporary Educational Psychology, 41, 133-146.
Tian, L., Chen, H., & Huebner, E. S. (2013). The longitudinal relationships between basic psychological needs satisfaction at school and school-related subjective well-being in adolescents. Social Indicators Research, 119, 1, 353-372.
Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of school psychology, 44, 5,331-349.
_||_