اثربخشی مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد کودکان پیشدبستانی
الموضوعات :مهناز جدیدی فیقان 1 , سالار فرامرزی 2 , احمد عابدی 3 , سمیه جمالی 4 , مریم جدیدی فیقان 5
1 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه الزهرا
5 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: مداخلههای زودهنگام, فهم عدد, پیشدبستانی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد کودکان پیشدبستانی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، کودکان ناتوان در ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی 91ـ1390 بودند. برای اجرای این پژوهش، 30کودک پسر که از نظر فهم عدد ضعیف بودند، به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزما ی ش و گواه (15 نفری) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون فهم عدد (جردن، 2008) و مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر (رضویه و شهیم، 1371) بود. مداخله آزمایشی (مداخلههای زودهنگام آموزشی مبتنی بر آموزش مستقیم) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای و یک بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخلههای زودهنگام آموزشی بر فهم عدد این کودکان مؤثر بوده است (001/0> P ).
Baker, S., Gersten, R., & Lee, D. (2002). A synthesis of empirical research on teaching mathematics to low-achieving students .The Elementary School Journal, 103, 51-73.
Baptist. J., Minnie. L., Buksner. S., Kaye. R. & Morgan. J. (2007). Screening in the early years of mathematics: Identifying red flag to support early learners at risk. Orbit, (1)37,14-19.
Berch, B.B. (2005). Making sense of number sense: Implication for children with mathematical disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 333-339.
Boonen, A., Kolkman, M.E., Kroesbergen, E.H. (2011). The relation between teachers\' math talk and the acquisition of number sense within kindergarten classrooms. Journal of School Psychology, 49, 281–299.
Case, R., & Sandieson, R. (1991). Testing for the presence of a central quantitative structure: Use of the transfer paradigm. In R. Case (Ed.), The mind’s staircase: Exploring the conceptual underpinnings of children’s thought and knowledge Hillsdale, NJ: Erlbaum, 117–132.
Chard, J.C., Clark, B, Barkers, S. Otterstedt, J., Brawn, D., Katz, R. (2005). Using measures of number sense to screen for difficulties in mathematics: Preliminary findings. Assessment for Effective Intervention. 30(2), 3-14.
Cirino, P.(2011).The interrelationships of mathematical precursors in kindergarten. Journal of Experimental Child Psychology. 108, 713–733.
Coleman, M.R., Buysse, V., & Neitzel, J. (2006). Recognition and response: An early intervention system for young children at risk for learning disabilities. Full report. Chapel Hill: The University of North Carollina, Frank Porter Graham Child Development Institute.
Dowker, A. (2005). Eerly Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties. Journal of Learning Disabilities, 3(8),328-331.
Geary, D.C. (2003). Learning disabilities in arithmetic: Problem solving differences and cognitive deficits. In H. L. Swanson, K. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities, New York: Guilford Publishers, 199–212.
Geary, D.C., Hoard, M.K., Bird-Crawn, Y., Nugent, L., Numtee, C. (2007). Cognitive mechanisms underlying achievement deficits in children with mathematical Learning disability. Child Development, 78(4),1343-1359.
Gersten, R., & Chard, D. (1999). Number sense: Rethinking arithmetic instruction for students with mathematical disabilities. The Journal of Special Education, 33, 18–28.
Howell, S., & Kemp, C. (2005). Defining early number sense: A participatory Australian study. Educational Psychology, 25, 555–571.
Hanly, T.V. (2005). Commentary on Early Identification and Interventions for students with mathematical difficulties: Make Sense-Do the Math. Journal of Learning Disabilities,38(4),346-355.
Jordan, N.C., Honich, L.B., & Kaplan, D. (2003). A longitudinal study of mathematical competencies in children with specific mathematics difficulties versus children with mathematics and reading difficulites. Child Development, 74, 834- 850.
Jordan, N.C., Glutting, J., Ramineni, C. (2010). A number sense assessment tool for identifying children at risk for mathematical difficulties: Psychology and Intervention. SanDiego. Academic press.
Jordan, N.C., Kaplan, D., Ramineni, C., Locumak, M.N. (2009). Development of number combination skill in the early school years: when do fingers help? Developmental Science, 11(5), 662–668.
Jordan, N.C., Kaplan, D., Ramineni, C., Locumak, M.N. (2008). Early math matters: Kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental Psychology,45(3),850-869.
Jordan, N.C., Glutting. J., Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20(5), 82–88.
Kirk, S.A., Gallagher, J.J., Anastasiow, N.J, & Coleman, M.R. (2006). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin
Lago, R.M., Diperna. J.C. (2010). Number sense in kindergarten: A factor-analytic study of the construct. School Psychology Review, 39(2),164-180.
Locuniak, M.N., & Jordan, N.C. (2008). Using kindergarten number sense to predict calculation fluency in second grade. Journal of Learning Disabilities, 41(5), 451−459.
Lyons, I., Beilock, S. (2011). Numerical ordering ability mediates the relation between number-sense and arithmetic competence. Cognition, 121, 256–261.
Mazzoco, M.M. ,Thompson, R.E. (2005). Kindergarten predictors of math learning disability. Learning Disability Research and Practice, 20(3),142-155.
Meisels, 8., & Shankoff, J. (Eds.).(l990). Handbook of early intervention. New York: Cambridge University Press.
Taylor, H.G., Anselmo, M., Foreman, A.L., Schatschneider, C & Angelopoulos. J. (2000). Utility of kindergarden teacher judgments in identifying early learning problems. Journal of Learning Disabilities, 33(2), 200-210.
Van De Walle, J. (1990). Elementary school mathematics: Teaching developmentally. White Plains, NY: Longman.
Vaughns, S., Fuchs, L.S. (2003). Redefining Learning disabilities as inadequate response to instruction. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 137-146.