اثربخشی امیددرمانی بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر پایۀ دوم کارودانش شهرستان بهارستان
الموضوعات :صادق باران اولادی 1 , احمد اعتمادی 2 , ابوالفضل کرمی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - ذانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 - دانشگاه علامه ظباظبایی تهران
الکلمات المفتاحية: انگیزش پیشرفت, امیددرمانی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی امیددرمانی بر انگیزش پیشرفت در دانشآموزان پسر پایۀ دوم مقطع کارودانش شهرستان بهارستان بود. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانشآموزان کارودانش شهرستان بهارستان بود. از میان مدارس پسرانۀ پایۀ دوم رشتۀکارودانش شهرستان بهارستان از طریق نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای یک مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامۀ انگیزش پیشرفت ( ACMT ) ( باهارگاو، 1994) 30 نفر که نمرۀ پایینی در این آزمون گرفتند، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. امیددرمانی به مدت 10 جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا شد. گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 > P ). یافتهها نشان داد که امیددرمانی میزان انگیزش پیشرفت را افزایش داده است.