رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1386 ـ 1385
الموضوعات :فاطمه رضایی 1 , حسن احدی 2 , حسن پاشاشریفی 3 , یوسف کریمی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی والدین, ویژگی روانی ـ حرکتی, ویژگی شناختی, ویژگی کلامی, عملکرد مدرسهای دانشآموزان, ویژگی اجتماعی, ویژگی عاطفی,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای اجرای این طرح ابتدا جامعۀ دانشآموزان مدارس دولتی شهر اصفهان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 494 دانشآموز و به همین تعداد والدین آنان انتخاب شدند. سپس پرسشنامۀ کیفیت زندگی والدین را والدین دانشآموزان و پرسشنامۀ عملکرد مدرسهای دانشآموزان را معلمان آنها پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها تحلیل رگرسیون یک متغیری و رگرسیون چندمتغیری با روش قدم به قدم بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسۀ دانشآموزان رابطۀ معنادار دارد و از بین مجموعه متغیرهای کیفیت زندگی سه متغیر تحصیلات والدین، رویدادهای نامطلوب زندگی والدین و تعداد فرزندان خانواده به ترتیب از مهمترین متغیرهای پیشبینیکنندۀ عملکرد مدرسهای هستند. نتایج نشان میدهد که میتوان با در نظر گرفتن کیفیت زندگی والدین و مؤلفههای آن، عملکرد مدرسهای و مؤلفههایش را پیشبینی کرد.