ارائه مدل علّی برای شادی براساس ابعاد هویت با واسطه جهت گیری هدف
الموضوعات :
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: جهتگیری هدف, عواطف مثبت و منفی, ابعاد هویت,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین مؤلفه هیجانی شادی (عواطف مثبت و منفی)، ابعاد هویت و جهتگیری هدف در قالب یک مدل علّی است. شرکتکنندگان پژوهش 530 (353 دختر و 177 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز سال تحصیلی 88 ـ87 بودند. ابزار اندازهگیری شامل مقیاس ابعاد هویت ( AIQ-TV ) چیک، اسمیت و تروب (2002)، مقیاس اهداف پیشرفت الیوت و مکگریگور (1999، 2001) و مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی ( PANAS ) واتسون، کلارک و تلگن (1985) بود. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روش تحلیل عاملی محاسبه شد. مدل فرضی با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان و براساس روش مراحل بارون و کنی (1986) تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل مسیر در خصوص نقش واسطهگری جهتگیری هدف بین ابعاد هویت و شادی نشاندهندۀ نقش واسطهای هر چهار جهتگیری هدف بود و از بین مسیرها، مسیر هویت شخصی به واسطۀ هدف تسلط ـ گرایشی (01/0 P < ، 30/0 = β ) بر عاطفۀ مثبت (01/0 P < ، 32/0= β ) قویترین مسیر واسطهگری را نشان داد.