مقایسه سبکهای هویت دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران براساس جنسیت، رشته تحصیلی و بومی و غیربومی بودن
الموضوعات :محمدحسن آقاجانی 1 , ولیالله فرزاد 2 , مهرناز شهرآرای 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: سبک هویت, بومی و غیربومی, جنسیت, رشته تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش مقایس ه سبک های هویت دانشجویان (مقطع کارشناسی) دانشگاههای دولتی شهر تهران براساس جنسیت، رشت ه تحصیلی و بومی و غیربومی بودن است. نـمون ه تحقیق شامل 803 دانشجو (360 پسر و 443 دختر با میانگین سنی 92/20) که بـا روش نمونه گیـری خوشهای چند مرحلـه ای از جـامـع ه آمـاری (دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران) انتخاب گردیدند و پرسشنام ه سبک هویت وایت، وامپلر و وین (1998) را تکمیل کردند . میانگین دخترها در استفاده از سبک هویت اطلاعاتی در مقایسه با پسرها بالاتر و میانگین پسرها در استفاده از سبک هویت سردرگمی / اجتنابی در مقایسه با دخترها بهطور معناداری بالاتر بود (01/0 P < ) . همچنین میانگین تعهد دخترها در این پژوهش در مقایسه با میانگین تعهد پسرها بالاتر بود . میانگین نمرات سبک هویت اطلاعاتی در دانشجویان علوم انسانی بالاتر از دانشجویان رشت ه فنی و مهندسی ب ه دست آمد و بقی ه تفاوتها معنادار نبود. در سبک هویت هنجاری تنها تفاوت دانشجویان گروه آموزشی علوم انسانی با سه گروه دیگر معنادار بود (01/0 P < ) . میانگین نمرات سبک هویت هنجاری در دانشجویان علوم انسانی بهطور معناداری بالاتر از سه گروه دیگر ب ه دست آمد . میانگین دانشجویان شهرستانی در استفاده از سبک هویت اطلاعاتی (05/0 P < ) و هنجاری (01/0 P < ) در مقایسه با دانشجویان غیربومی بهطور معناداری بالاتر بود.