رابطۀ هوش معنوی و باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت در دانشجویان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: باورهای مذهبی, خشونت, احساس حقارت, هوش معنوی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ باورهای مذهبی و هوش معنوی با خشونت و احساس حقارت در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بودند .تعداد 110 دانشجو بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش؛ پرسشنامۀ پایبندی مذهبی (اتکینز، 2007)، پرسشنامۀ هوش معنوی (کینگ، 2008)، پرسشنامۀ خشونت (آیزنک، 1367) و پرسشنامۀ احساس حقارت (آیزنک، 1988) بود. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS16 و اموس بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هوش معنوی با احساس حقارت و خشونت رابطه دارد (01/0>P)، اما رابطۀ باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت معنیدار نبود. درنهایت، براساس یافتههای این پژوهش میتوان هوش معنوی را بهعنوان متغیری مؤثر بر خشونت و احساس حقارت معرفی کرد.
Atkins. RG Hawdon J.E. (2007). Religiosity and participation matualaid support groups for addiction. Journal of substance abuse Treatment, 33, 321-331.
Durant, Will. Our Oriental Heritage, 1963, MJF Books; p. 300 (footnote).
D’souza, R. (2007(. The importance of spirituality in medicine and its application to clinical practice. Spirituality and Health, 186(10).
Edwards, Stress and Health Volume 19, Issue 4, pages 233–239, October 2003
Emmons, R.A. (2000(. Is spirituality an intelligence? motivation, cogmition and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1): 3-26.
Hasper, J. (2013). Management of inferior feelings and addictive behaviors. Available at:
www.alfredadler.edu/.../ Hasper%20MP%202013.
Hosseini, M., Elias, H., Krauss, S.E., & Aishah, S. (2010). A review study on spiritual intelligence, adolescence and spiritual intelligence, factors that may contribute to individual differences in spiritual intelligence, and the related theories. International Journal of Psychological Studies, 2(2): 179-192.
Huguelet, Z., & Koenig, H.G. )2009(. Religion and spiritualityin psychiatry, USA: Cambridge University Press.
Jamcs, W. (1977). The varieties of religious experience Charlottesville, USA. Electronic text center, University of Virginia Library.
King, D.B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. M.Sc. Dissertation. Canada: Trent University, College of arts and sciences, 32-48.
Paygument, KI. (1997). The psychobgy of religion and coping. New York: Guilford.
Zohar, D. & Marshll, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence: the ultimate intelligence: Bloomsb
Moritz, S., Werner, R., & Collani, G.V. (2006). The inferiority complex in paranoia readdressed: a study with the Implicit Association Test. Cognitive Neuropsychiatry, (11): 4
Santos, E. (2006). Spiritual intelligence; What is spiritual intelligence How it benefits a person www. Skopun. Files. Wordpress.com
Senker, C., & Gifford, C. (2011(. Voices of violence. London: Even. Brothers Limited, The Center of Violence and Crime 2005. Available from: http://www. cvvc. orgniolence.
Turiano N.A., Shawn, D., Whiteman, S.E., Hampson, B.W., Roberts, S., & Daniel, K. (2012). Personality and substance use in midlife: conscientiousness as a moderator and the effect of trait change. Journal of Research in Personality, 46, 295-305.
World Health Organization. (2002). World report on violence and health summery. World Health Organization, Geneva, 45.