تأثیر آموزش سبک حل مسأله به شیوه اسپیواک و شوره بر کاهش افسردگی دانشآموزان معلول جسمی ـ حرکتی
الموضوعات :آذر نصیری 1 , پرویز شریفی درآمدی 2 , سیدرضا میر مهدی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: Depression, Problem solving procedure, Somato-motor disabled individual,
ملخص المقالة :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سبک حل مسأله به شیوه اسپیواک و شوره بر کاهش افسردگی دانشآموزان معلول جسمیـ حرکتی مقطع راهنمایی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان معلول جسمیـ حرکتی مقطع راهنمایی شهر اصفهان بوده است. در این پژوهش با استفاده از آزمون افسردگی بک 22 نفر بهعنوان دانشآموز افسرده شناخته و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند 11 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 11 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. طرح پژوهش، از نوع آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. پس از اجرای آموزش سبک حل مسأله در مدت هفت جلسه به گروه آزمایش، مجدداً بر روی هر دو گروه آزمون افسردگی بک اجرا گردید و نتایج بررسی و مقایسه شدند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری t مستقل و آزمون تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات افسردگی در گروه آزمایش و گواه بوده است بهعبارت دیگر تفاوتهای فردی در واریانس نمرات دو گروه ناشی از آموزش بوده است (01/>نتایج بهدست آمده از فرضیه دیگر پژوهش مبنی بر تفاوت تأثیر آموزش سبک حل مسأله بر کاهش افسردگی برحسب جنس معنادار نبوده، بنابراین تأثیر آموزش بر کاهش افسردگی دختران و پسران یکسان بوده است (05/0