تاثیر سواد رسانهای بر توسعه گردشگری ورزشی در کویر کشور (مورد مطالعاتی: کویر منطقه مقصودلو در شهر هریس)
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشی
1 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ردشگری ورزشی, کویر, سواد رسانه.,
ملخص المقالة :
این پژوهش بررسی تاثیر سواد رسانهای بر توسعه گردشگری ورزشی در حوزه کویر (مورد مطالعاتی: کویر منطقه مقصودلو در شهرهریس ) پرداخته است و بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعهی آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی گرایش رسانه استان تهران و تبریز میباشد. که شامل 160 نفر بودند و تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 113 نفر در نظر گرفته شد و پس از توزیع پرسشنامهها تعداد 103 پرسشنامه بصورت کامل برگردانده شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد سواد رسانهای فلسفی (1393) و گردشگری ورزشی فیروزجاه (1386) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد، همچنین پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن به ترتیب 85/0 و 79/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی ال اس نشان داد که سواد رسانهای و 5 مولفه آن شامل درک محتوای پیامهای رسانهای، آگاهی از اهداف پنهان ، گزینش آگاهانه، نگاه انتقادی و تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای اثر مثبت و معناداری بر توسعه گردشگری ورزشی در بخش کویر دارد.با توجه به تاثیر پذیری زندگی همه افراد از رسانه ، امروزه برنامه ریزی برای بالابردن سواد رسانهای امری ضروری بوده و با ارتقای سواد رسانهای مدیران ورزشی و مردم میتوانیم شاهد رشد و رونق حوزه گردشگری ورزشی بخصوص حوزههای کمتر شناخته شده در کشور مثل حوزه گردشگری ورزشی در کویر باشیم.
Hashemi, S, M. Alipour, A. Yousefi Fashki, M. Mousavi, M,Najaf. (2019). Identification and prioritization of tourism capabilities in desert areas of Qom province. Geography Research, 52(1), 17-37. (persian).
Johara, F., Abdul Kader Jilani, M. M., & Uddin, M. A. (2022). How Do Social Media Literacy, Psychological Capital and Work Engagement Influence the Employee Morale of the Hospitality and Tourism Industry?. In Technology Application in Tourism Fairs, Festivals and Events in Asia (pp. 79-96). Singapore: Springer Singapore
Matani, M. (2017). Investigating and analyzing the place of media literacy in tourism management and planning (case study of Mazandaran province). Scientific and Research Quarterly of New Approaches in Human Geography, 11(1), 217-242. (persian).
Mohammadi Turkmani, E. Mohammadi Turkmani, H. Gabrieli, A. (2022). Human-ecological feasibility of sports ecotourism development in desert areas (case study: Qom province). Sports marketing studies. 2(1), 100-130. (persian).
Nazarvisi, H. Yektayar, M. Ghasemi, H. (2023). Fitting the model of media literacy in sports with the structural equation modeling approach. Journal of Sports Management, 14(2), 62-43. (persian).
Pantic, N, Milojevic, I. (2019). “Investments and employment in tourism in the Republic of Serbia”. Hotel and Tourism Management, 1(7): 95-104.
Pevneva, M. V. & Maximets, S. V. Toupchi. N. V. (2019). Media as a Means of Developing a Sports Culture of Adolescents. Media education, 59 (3), 425-432
Putri, K. Y. S., Sutjipto, V. W., Anindhita, W., Romli, N. A., Andriani, Y., & Deianeira, D. R. (2022). Digital Literacy Hoax Information in Indonesian Tourism Area. Journal of Digital Marketing and Communication, 2(1), 1-11
Shahbazi, R. Jalali Farahani, M. Khabiri, M. (2019). “Survey and ranking of the role of mass media in the development of sports tourism in Tabriz”. Journal of Communication Management in Sports Media. Seventh Year, 7 (1): 77-84. (persian).
Solberg. H., Preuss.H. (2007). “Major sport events and long-term tourism impacts”. Journal of sport Management, 21 (4): 231- 234.
Soliman, M. R., Baher, M., & Soliman, D. M. (2022). Digital Literacy and its Effect on Employees’ Innovation in Egyptian Official Tourism Organizations
Wanyonyi, Lilian, N., Njoroge, Joseph M.; Otieno, Richard, J. (2021). “Challenges and Opportunities to Sustainable Sport Tourism Events: Insights from an Urban Host City”. Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 5 (2), 39 -55.
Zakai, S. Tojari, Farshad. Amirtash, A. M. (2022). The communication model of social networks, media literacy, social capital and social identity of those involved in the sports programs of the Islamic Republic of Iran. Physiology and management research in sports, 13(1), 147-160. (persian).
Zand, A. Faraji, Gh. Mullah Esmaili, M. (2023). Presenting a model of the role of mass media on the sports culture of women athletes of the Iran Futsal League, Journal of Management and Organizational Behavior in Sports, Year 11, Number 7, 17-24. (persian).