نقش عناصر تعلیمی در دگرگشت زبان شعر انقلاب
الموضوعات :سید احمد حسینی کازرونی 1 , محمد رضا کمالی بانیانی 2
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد- بوشهر- ایران
2 - مربّی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد ایذه- ایران
الکلمات المفتاحية: poetry, Revolution, شعر انقلاب, عناصر تعلیمی, تحول ادبی, دگردیسی زبان, educational elements, literary transformation, metamorphosis language,
ملخص المقالة :
انقلاب سال 57 بزرگ ترین حادثه بعد از انقلاب مشروطه در تاریخ ایران به شمار می رود. هر انقلابی در بطن خود علاوه بر مسایل و موضوعات گوناگونی که با خود همراه دارد، به یک تجربه ادبی جدید نیز منجر می شود. هر چند عده ای معتقدند شعر پس از انقلاب به سوی نوعی دگردیسی (نه نوآوری) حرکت کرده است اما قالب های سنتی در هم نشینی با قالب های نوین شعر ایران از لحاظ آرمان، عواطف و رویکرد به دگرآفرینی های ساختار صور خیال، قالب و ... توانسته است روندی پیشرو داشته باشد. یکی از مهم ترین تحولاتی که در شعر دوره انقلاب اسلامی علاوه بر موارد فوق به وقوع پیوسته است، بی شک دگردیسی در زبان شعراست. از آن جا که محور اغلب تفکرات شعراء در اطراف قطبی جدید از عناصر تعلیمی، اخلاقی، ارزش ها و آیین های نو پرسه می زند، لذا فرهنگ و آداب برخاسته از چنین خواهش هایی به شکل های گوناگون در زبان شعر انقلاب تبلور یافته و آن را دچار تحول و دگرگونی کرده است.