نقش عناصر تعلیمی در تحول ساختاری و محتوایی قالب شعر انقلاب
الموضوعات :سید احمد حسینی کازرونی 1 , محمد رضا کمالی نیانی 2
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر - ایران
2 - مربی زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه - ایران
الکلمات المفتاحية: imagery, شعر انقلاب, عناصر تعلیمی, قالب شعری, نوآفرینی, غزل سّنتی و نو, Culture of martyrdom, Revolutionary imagery,
ملخص المقالة :
شعر امروز ایران در حال طی کردن مرحله گذر و به عبارت دیگر در حال دگردیسی است. اگر شعر امروز را تداوم زاینده و پوینده شعر کهن بدانیم، این شعر حتی در سرکش ترین حالات هم دنباله روی شعر سنتی و کهن است. اما تحولات صنعتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... خواه ناخواه تأثیر گذار است. ادبیات به عنوان کاربردی ترین هنر متأثر از این تحولات است و بی شک شاعر انقلاب در هر یک از زمینه های شعری با نو شدن و نوآفریدن گرایش ذاتی داشته است. آنچه در شعر انقلاب عامل اصلی تحولات لفظی و معنایی در قالب است روی آوری شعرا به بیان مسایل تعلیمی، اخلاقی و ارزشی است که استفاده از آنها به ناچار شاعر را به سوی دگردیسی در ساختار، واژگان، زبان، صور خیال، اندیشه و قالب شعر پیش برده است. در این مقاله از عوامل تحول ساز در زمینه های لفظی و معنایی یکی از قالب های رایج شعر انقلاب، یعنی غزل سخن به میان می آید. از میان قالب های سنّتی، غزل بیش ترین کاربرد را در شعر انقلاب داشته و حجم غزل های سروده شده نسبت به قالب های دیگر بیشتر است. نوآوری شاعران این دوره در غزل سرایی، غزل این دوره را با ویژگی هایی همراه کرده است.