ساختار تمثیل در همة آن قایقهای کاغذی از احمدرضا احمدی
الموضوعات :سمیه آورند 1 , اعظم ایزدی 2 , راضیه احمدی 3
1 - دکتری زبان و ادبیات فارسی، کارشناس آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز
2 - کارشناس فرهتگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس و مدرس دانشگاه علمی و کاربردی شیراز
3 - کارشناس ارشد کتابداری، مربی ادبی آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و مدرس دانشگاه فنی حرفه ای الزهرا شیراز
الکلمات المفتاحية: ادبیات کودک و نوجوان, احمدرضا احمدی, تمثیل پردازی, همة آن قایقهای کاغذی, allegorizing, children's and young adult literature, all those paper boats, Ahmad Reza Ahmadi,
ملخص المقالة :
هر خالق ادبی در آفرینش اثر خود از شگردهای زبانی و ادبی بهره می برد که موجب زیبایی و بلاغت آن اثر می شود. به کارگیری شگردهای زبانی و ادبی نه تنها در برجسته تر کردن زبان اثر از جایگاه ویژه ای برخوردار است بلکه این مهم تبدیل به سبک نویسنده یا شاعر نیز میشود که با تحلیل و بررسی آن، میتوان به زیر ساختهای زبانی اثر دست یافت. احمدرضا احمدی به عنوان یک شاعر نوگرا در مجموعه آثار خود، از ترکیب رنگها و واژهها، تمثیلهایی را برای کودکان و نوجوانان خلق کرده که نه تنها آنها را به لذت خوانش سوق میدهد بلکه توجه مخاطب را به سمت زیر ساخت متن جلب میکند. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی-محتوا انجام شده، سعی برآن بوده تا ابتدا شیوههای تمثیلپردازی در کتاب همة آن قایق های کاغذی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و سپس به تفسیر تمثیلهای خلق شده در آن کتاب پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که این کتاب سرشار از تمثیلهای متنوع است که در کلمات، جملات و حتی کل متن متبلور شده و ضمن گرهگشایی از آن ها، لذت خوانش را دوچندان میکند؛ همچنین تمثیل های احمدرضا احمدی، که ابتدا در کلمات از بسامد بیشتری برخوردار است و سپس در جمله و کل متن، رابطه معنا داری با روساخت داستان دارد؛ از طرفی سمبلهایی مثل رنگ ها، زمان و عناصر طبیعت نقش مهمی در ساخت تمثیل اصلی داشته اند.
_||_