شگردهای تمثیل سازی در رمان رودخانه واژگون اثر ژان کلود مورلوا
الموضوعات :
1 - دکتری زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز و کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس
الکلمات المفتاحية: تمثیل, allegory, تمثیل روایی- تربیتی, رودخانه واژگون, ژان کلود مورلوا, Narrative-Educational Allegory, The Upside Down River, Jean-Claude Mourlevat,
ملخص المقالة :
تمثیل یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که از دیرباز برای تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار میگرفته است. خداوند در کتابهای آسمانیاش، پیامبران در وعظ و رهنمونسازی و مربیان و معلمان در انتقال مفاهیم و آموزش تمثیل را به کار برده و میبرند تا با شیوههای غیرمستقیم و تاثیرگذار با مخاطبانشان ارتباط گیرند.در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا ابتدا به کشف تمثیلهای به کار رفته در رمان نوجوان رودخانه واژگون اثر ژان کلود مورلوا پرداخته شود؛ سپس ساختار، روش و تکنیکهای تمثیلسازی در آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله ضمن معرفی تمثیل روایی- تربیتی این نتایج به دست آمد که مورلوا از چهار شیوه برای تمثیل سازی بهره برده است. از جمله: هم ساختی، برجسته سازی زبان و ابهام در سخن، درگیر کردن حواس پنجگانه در تثبیت وقایع ضمیر ناخودآگاه، بهرمندی از شخصیتهای اسطورهای و کهن الگوها. تمثیلهای به کار رفته در رمان رودخانه واژگون، بسیار عمیق و تأویل پذیرند تا جایی که ذهن انسان در برابرشان سلاح هوشیاریاش را زمین میگذارد و با فعال شدن ضمیر ناخودآگاه، تمثیل را درک میکند؛ همین مسئله باعث میشود تا مخاطب نوجوان با خواندن آن همذات پنداری بیشتری با شخصیت اصلی داستان داشته باشد و علاوه بر تلذذ، آن را الگوی خود قرار دهد.
_||_