تاثیر سوگیریهای شهودی بر تصمیمات سرمایه گذاری و کارایی ادراک شده بازار در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریمحمد سیرانی 1 , محرم رزمجویی 2 , راحله ثمری 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران.
2 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
3 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: کارایی بازار, اتکا و تعدیل, نماگری, آشناگرایی, کلید واژه: فرا اعتمادی,
ملخص المقالة :
بعد از بحران جهانی 2008 و نوسانات شدید بازارهای مالی در سراسر جهان، در حوزه مالی رفتاری، مطالعه رفتار سرمایهگذاران بیشتر مورد توجه واقع شد. یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده حرکات بازار احساسات سرمایهگذاران است. حوزه مالی رفتاری، که چگونگی و کیفیت رفتار در حوزه مالی را مطالعه میکند. در این زمینه، مطالعه نقش احساساتی مانند ترس، طمع، انتظار و همینطور تاثیر ذهن ناخودآگاه و باورها در شکل دادن به تصمیمات سرمایهگذاری و تاثیر آن بر کارایی بازار مهم به نظر میرسد.این پژوهش به دنبال یافتن تأثیر مهمترین مفاهیم مالی رفتاری (یا سوگیریهای شناختی) مثل فرا اعتمادی، نماگری، آشناگرایی و اتکا بر تصمیمگیری سرمایهگذاران فردی و کارایی بازار در بورس تهران است.دادههای اولیه برای آزمون مدل پژوهش با توزیع یک پرسشنامه ساختاریافته در بین 400 سرمایهگذار فردی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری شد و دادههای 386 سرمایهگذار مبنای پردازش قرار گرفت. همچنین برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری یا روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای این پژوهش مبین این است که رابطه مثبت و معناداری بین سوگیریهای فرا اعتمادی و نماگری با کارایی ادراک شده بازار و تصمیمات سرمایهگذاران وجود دارد، همچنین رابطه منفی و معناداری بین آشناگرایی با کارایی بازار و تصمیمات سرمایهگذاران وجود دارد، اما معناداری رابطه این دو متغیر با سوگیری اتکا مورد تایید واقع نشد.
_||_