تاثیر هنجارهای جنسیتی و سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارافرینی با درنظرگرفتن نقش تعدیل گر اخلاق کاری (مطالعه موردی: حسابداران شاغل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار)
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریزهره موسوی کاشی 1 , مریم شمس 2
1 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - مدیریت صنعتی، مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد کرج، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: گرایش به کارافرینی, اخلاق کاری, هنجارهای جنسیتی, سرمایه اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه نیاز به کارآفرینی بسیار قابل توجه است، بنابراین افراد و سازمانها باید به دنبال راههای مناسب برای ارتقای آن باشند. یکی از عوامل مهم و مؤثر بر کارآفرینی، سرمایه اجتماعی است. در عصر حاضر برای توسعه بیش از هر سرمایه دیگری به سرمایه اجتماعی نیاز است زیرا بدون این سرمایه از سرمایه های دیگر به نحو مطلوب استفاده نمی شود. از طرفی علیرغم علاقه به گرایش به کارآفرینی و انبوهی از مطالعات همراه با آن، مطالعات کمی تفاوتهای جنسیتی را بررسی کرده اند از این رو پژوهش حاضر با هدف انعکاس اهمیت سرمایه اجتماعی و هنجارهای جنسیتی بر گرایش به کارآفرینی انجام شد.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابداران شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار شهر کرج می باشدکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 217نفر انتخاب گردید. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه ساختار یافته جمعآوری گردید و سپس با استفاده از نرم افزارSmartPLS و روش مدلسازی معادلات ساختاری به تحلیل و آزمون فرضیهها پرداخته شده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که اخلاق کاری نقش تعدیلکنندهای در رابطه سرمایه اجتماعی و هنجارهای جنسیتی با جهت گیری کارآفرینانه دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که سرمایه اجتماعی با گرایش به کارآفرینی حسابداران رابطه معناداری دارد. از طرفی بین هنجارهای جنسیتی و گرایش به کارافرینی حسابداران رابطه معناداری وجود دارد.
_||_