واکاوی لنگرهای شغلی کارگزاران رسمی فوتبال ایران و ارائه مدل با روش PLS
الموضوعات : Sports Science and Healthy
علی فهیمی نژاد
1
,
اسداله امینی جهرمی
2
,
مصطفی طیبی ثانی
3
,
باقر مرسل
4
1 - دانشگاه آزاداسلامی،شاهرود،ایران
2 - دانشگاه آزاداسلامی،سمنان،ایران
3 - دانشگاه آزاداسلامی،شاهرود،ایران
4 - دانشگاه آزاداسلامی،شاهرود،ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: لنگرهای شغلی, عملکردشغلی, کارگزاران فوتبال , پرسشنامه شاین, پرسشنامه پاترسون,
ملخص المقالة :
فلسفه زيربنايی لنگرهای شغلی، كشف توانايیهای نهفته افراد در ارتقای شغلی است و هدف این پژوهش، واکاوی وضعيت لنگرهای شغلی با عملکرد کارگزاران رسمی فوتبال ایران با کمک روش PLS (روش حداقل مجذورات جزئی یا کمترین مربعات بخشی) میباشد. روش مذکور یکی از روشهای جدید در زمینه انجام مدلسازی معادلات ساختاری میباشد که با توجه به اینکه حجم نمونه در دیگر روشهای آماری حساس میباشد این روش به حجم نمونهها حساس نبوده و میتواند در حجم نمونههای کمتر از تعداد متغیرها نیز مدل را برآورد کند.پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری كه به علت محدود بودن جامعه، تمامی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند، کارگزاران رسمی فوتبال ایران بودند که به صورت هدفدار در دسترس به پرسشنامه لنگرهای شغلی شاین(2006)پاسخ دادهاند. نتایج تحقیق نشان دهندة وجود تفاوت معنیدار درسطح 05/0 بین لنگرهای شغلی کارگزاران میباشد و ضریب تعیین تعدیلشدة برابر 788/0است که نشاندهندة خوبی برازش میباشد. متغیرفنی در سطح 05/0 تأثیر معنیداری روی لنگرهای شغلی دارد. اگر مقدار عامل تورم واریانس (VIF) بزرگتر از 10 باشد، همخطی در مدل وجود دارد که در این مدل همخطی وجود دارد. کارگزاران، بیان کنندة ارزشی است که کارگزاران فوتبال برای صیانت از امنیت شغلیشان، انجام کارهای با ارزش در حرفة خودشان و نیز رفع موانع موجود داشتند. یافتهها، مشابه یافتههای بروملی (2004) می باشد. از طرفی بالاترین میانگینها در لنگرهای شغلی خلاقیت، خدمت و فنی کارگزاران رسمی فوتبال ایران، نشاندهندة ارزشی است که کارگزاران رسمی فوتبال ایران برای خدمترسانی و همچنین تمایل به تمرکز بر نحوة فنی شغل خود دارند که این یافته ها نیز با یافتههای چن ون (2006) و تان و کوئک (2001) مطابقت دارد. میان دو لنگر چالش و خلاقیت با عملکرد نیز ارتباط معنیداری وجودداشت. نتایج با یافتههای پژوهش قلاوندی و همکاران (2010) در یک راستا نیست ولی با پژوهش چو کوئک و هون تان(2001) در یک راستاست. اشخاص خلاق، قدری خودرأی هستند و دارای قدرت تجزیه و تحلیل و تکیه به خود نسبتاً خوبی میباشند و دست آخر اینکه همگی قدرت و پتانسیل اثر بر مابقی افراد را دارند. میشود نتیجه گرفت که کارگزارانی که خلاقیت دارند، بیشتر توان ظهور افکار خلاقانه را در بازیکنان و مربیان دارند که این مهم نیز از اثرات عملکرد کارگزاران است و این لنگر تأثیر مستقیم بر عملکرد کارگزاران دارد. کارگزاران دارای آن، اشخاصی خطرپذیرند که همیشه نکتههای نوین و تأثیرگذار در شغلشان را پیدا کرده و بهاین جهت عملکرد مثبت خود را بالا میبرند. در توضیح چالش محض نیز باید گفت که جامعه و افراد به شکلی هستند که همیشه با چالشهای نوینی مواجه میشوند. این چالشهای ویژه امکان دارد به خاطر شرایط ویژة محیط باشد و یا ازطرف بازیکنان و مربیان پیشآمده باشد. کارگزاری میتواند از آن عبور کند که به شکلی مؤثر بر مسائل و مشکلات سختی که روبهرو میشود فائق آيد. کارگزارانی که این لنگر را دارند، به آسانی قادر به انجام آن خواهند بود.
1. Smith, Aaron C. T. (1392). Introduction to Sports Marketing. Commercial translation, Farshad. Yektayar, Muzaffar. Nozari, Rasool. Khodamradpour, Mojgan. Khatibzadeh, Mehdi. Majidi, Nima. Sanandaj: Islamic Azad University Publications, Sanandaj Branch. (Persian)
2. Amirtash, Ali Mohammad Muzaffari, Sayed Amirahmad. Mehri, Kazem. Janani, Hamid (2011). "Comparison of job anchors and organizational commitment between faculty members of physical education and non-physical education of Islamic Azad universities of Iran". Productivity management (beyond management). Volume 5 Number 17 pp. 111 - 130. (Persian)
3. Dilamghani, Saeed and Zakeri, Mohammad. (1395). "Determining the Relationship between Career Anchors and Organizational Trust of Employees (Case Study, Payame Noor Universities, South of West Azerbaijan Province)", Quarterly Journal of New Research in Management and Accounting, 3 (7). (Persian)
4. Shabani Moghaddam, Saturn. Yousefi, Bahram. (1393). The rights of sports agents. Tehran: Legal Studies and Research in the City of Knowledge. (Persian)
5. Arizi Samani, Hamidreza. Zakerfard, Monirosadat. Noori, Abu al-Qasim (1388). "The Relationship between Career Career and Job Authority and Organizational Commitment". Journal of Women's Studies, Year 7, (1): 71. (Persian)
6. Qalavandi, Hassan (1389). Analysis of Relationships between Quality of Work Life, Career Anchors and Organizational Performance Perspectives of Faculty Members of Tabriz, Urmia and Ardabil Universities. PhD Thesis, University of Isfahan, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian)
7. Qalavandi, Hassan Rajaeipour, Saeed. Mawlawi, Hussein Sharif, Sayed Mustafa. (1389). "Study of the relationship between quality of work life and career path anchors with organizational performance views of university faculty members". Journal of Psychology, University of Tabriz. Fifth year. No. 19. pp. 113-134. (Persian)
8. Shah Bandarzadeh, Hamid. Haji Hosseini, Chastity. (1390). "Study of employees' perceptions as the main assets of the organization and evaluation of their development path by their developed model", Second Executive Management Conference, July 2011, pp. 10-1. (Persian)
9. Shahrzad, Seyed Rezvan Alavi, Seyed Babak (1388). "Career orientations and internal job references of software programmers", Iranian Journal of Management Sciences, Volume 4, Issue 16, Winter 2009, pp. 84-55. (Persian)
10. Kenari Rad, Hamidreza. (1387). "Application of anchorages of progress path in people's jobs based on Shine model", Covenant of Managers, August and September 2008, Vol. 33, pp. 61-63. (Persian)
11. Arnold, J. (2001). “Careers and Career Management”, Journal of Industrial, Work, and Organizational Psychology, Vol. 2. No. 1. Pp115-132.
12. Barclay, W. Brent. Chapman, Jared R. & Brown, Bruce L., (2013). “Underlying Factor Structure of Schein’s Career Anchor Model”. Journal of Career Assessment, Vol. 21, Issue. 3, 2013.
13. Bester, C.L. and Mouton. T. (2006). “Differences Regarding Job Satisfaction and Job Involvement of Psychologists with Different Dominant Career Anchors”. Journal of Management Development, 29 (3), 50- 55.
14. Bromly, H, K. (2004), “Managerial Career Anchors in the Changing Business Environment.” Journal of European Industrial Training, Volume28, PP 564-573.
15. Chapman, J. R. (2009). A partial response to Feldman and Bolino’s critique. Psychology. Dissertation. Provo, UT: Brigham Young University.
16. Chen Wen, S. (2006), A study on relationships among the career anchor/Social support/and Organizational commitment of the dispatched employee. Master thesis, URN=etd-407109-183719-10.
17. Della, B.J. (1998). Examining Schein’s career anchors in the new workplace: how individual survivors of downsizing perceive their careers, Ed. D. Dissertation, The George Washington University.
18. Denziger, Nira, moor, Dalia & valancy, Rony. (2008), “the construct validity of scheins career anchors orientation inventory”. Career Development International, Vol.11, No.4, pp 293-303.
19. Denziger, N. & Valency, R. (2005). “Career anchors distribution and impact on job satisfaction, the England case”. Career Development International, 11 (4), 293-303.
20. Dumitrescu.D.M. (2009), “Human Resources Profile in the Virtual Organization Based On the Career Anchors of Edgar Schein”. Annals of DAAM, Volume 20, No1.
21. Feldman, D.C. Bolino M.C. (1996). “Careers within Careers: Reconceptulizing the Nature of Career Anchors and Their Consequences”, Human Resource Management Review, 6, Pp. 89-112.
22. Frederick T. L. Leong, Stanley D. Rosenberg and SinHui Chong (2013). A “Psychometric Evaluation of Schein’s (1985) Career Orientations Inventory”, Journal of Career Assessment, August 2013, 1-15.
23. Ghalavandi, H., Rajjaeepor, S., Molavi, H. and Sharif, S. M. (2010). “The relationship between quality of work life and career anchors with organizational performance of faculty members in Tabriz, Ardabil and Orumieh university”. Psychology of Tabriz University, 5 (19), pp. 107-134. (Persian).
24. Hwee, H, T; Boon, C, Q. (2001), “An Exploratory Study on Career Anchors of Educators in Singapore”. The Journal of Psychology, 135 (5), 527-545.
25. Ituma, A. Simpson, R. (2007). “Moving beyond Schein’s Typology: Individual Career Anchors in the Context of Nigeria”, Personnel Review, 36 (6), 978-995.
26. Kaplan, R, Shmulevitz, C. & Raviv, D. (2009), “Career Anchors and Professional Development in Nursing”. International Journal of Nursing Education Scholarship, Volume 6, Issue 1, Article 24.
27. KEA – CDES – EOSE (2009). Study on sports agents in European union. A study commissioned by The European Commission, (Directorate – General for Education and Culture).
28. Larry, G.B. (1998). An examination of the relationship between personality type and career anchors, Ph. D. Dissertation, Wolden university.
29. Schein, E. H. (2006). Career Anchors Self-Assessment. Copyright by John Wiley& Sons, Inc. Printed in the United Stated of America, 3th. Ed, 7-13.
30. Schein, E.H. (1996). “Career anchors revisited implications for career development in the 21 century”. Academy of Management Executive, 10 (40), 80-88.
31. Shahrzad, S. Z. and Allavi, S. B. (2010). “Career orientation and Internal reference of software programmers”. Journal of Management Sciences in Iran, 4 (16), 55-84.
32. Tan, Hwee-Hoon. & Quek, Boon-Choo., (2001). “An Exploratory Study on the Career Anchors of Educators in Singapore”. The Journal of Psychology. Interdisciplinary and Applied, Volume 135, 2001 – Issue 5, 527-545.
33. Tladinyane, R.T., (2006). The relationship between organizational commitment and career anchors. University of South Africa.
34. Verbruggen, M. & Sels, L., (2007). “Unraveling the relationship between organizational career management and the need for external career counseling”. Journal of Vocational Behavior, 71. 69-83.
35. Weber, K., Ladkin, A. (2009). “Career anchors of convention and Exhibition Industry professionals in Asia”. Journal of Convention & Event Tourism, Volume10, Issue4, Pages 243-255.
36. Zakerfard, M., Orizi Samani, H. R. and Nouri, A. (2008). “Relationship between Career Anchors and organizational performance in series of male and female employees in research and development departments of industrial enterprises”. Proceedings of the First Biennial Congress of Industrial and Organizational Psychology. Esfahan University, pp. 59-60. (Persian)
