شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتآمنه نیکویی 1 , محمدرضا اسماعیلی شازندی 2 , فریده اشرف گنجویی 3
1 - دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, صنعت ورزش, مشاغل ورزشی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسبوکار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای آزمون روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. همچنین نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصههای شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آنها دارد. بنابراین، پیشنهاد میشود انتظارات جوانان از آینده شغلیشان در نظر گرفته شود؛ از همینرو لزوم نگاهی ویژه به اشتغال ورزشی باید در سرلوحه برنامههای تصمیمگیرندگان قرار گیرد.
انصاری، محمدتقی؛ فکور، بهمن (1393). موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانشآموختگان به کارآفرینی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(2)، ص117 – 141.
برومند، محمدرضا؛ پورکیانی، محمد؛ تقیان دینانی، بهاره (1398). عوامل موثر بر راهاندازی و توسعه کسبوکارهای ورزشی در دانشآموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. در: سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت، دانشگاه گیلان.
حسنزاده، نیما؛ سهرابی، زهرا (1401). تبیین عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی؛ رویکرد جامعهشناختی و بومشناسی. مطالعات راهبردی جامعهشناختی در ورزش، 2(1)، ص 43 – 55.
رضایی، قاسم؛ کاویانی، الهام؛ اسلامپناه، مریم؛ لایی، سوسن (1401). مطالعه عوامل مؤثر بر توسعة مدارس کسب وکار در ورزش. علوم ورزش، 14(45)، ص 231 – 250.
شهبازی، رضا، حسینی، میرداود؛ خدادادی، محمدرسول؛ عبدوی، فاطمه (1400). بررسی عوامل مؤثر در توسعه استارتاپهای ورزشی مرتبط با فعالیت بدنی و سلامتی. در: تبریز: اولین همایش دو سالانه بینالمللی چالشهای نوین در علوم ورزشی و تندرستی در جاده ابریشم.
شهبازی، رضا؛ جلالیفراهانی، مجید؛ خبیری، محمد. (1398). بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 7(25)، ص 77- 84.
شهبازی، رضا؛ مصطفایی کیوی، جواد؛ دایی، روحالله، سجادی، نصراله (1397). بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی (از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران). مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 6(1)، ص 34- 42.
عظیمی دلارستاقی، عادله؛ رضوی، سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا (1397). شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسبوکارهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، ص69-87.
فراهانی، ابوالفضل؛ صفرینژاد، مهدی؛ فراهانی، زهرا (1398). تحلیل عوامل بازدارنده رفتاری و انسانی در اشتغال و کارآفرینی ورزش ایران. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6(21)، ص 11-21.
نگهداری، فاطمه؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ شریفیان، اسماعیل؛ بیابانی، حسن (1398). شناسایی و رتبهبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 11(57)، ص 79-104.
Atsız, O. & Cifci, I. (2022). Exploring the motives for entrepreneurship in the meal-sharing economy. Current Issues in Tourism, 25(6), p. 864-873.
Dahshan, M., Tolba, A. & Badreldin, T. (2012). Enabling entrepreneurship in Egypt: toward a sustainable dynamic model. Innovations Technology Governance Globalization, 7(2), p. 83-106. DOI:10.1162/INOV_a_00130
Davis, H.A. & Zutz Hilbert, J. (2013). Ports Marketing: Creating Long Term Value. Edward Elgar Publishing Limited, Massachusetts Of USA.
Dobson, S. & McLuskie, P. (2020). Performative entrepreneurship: identity, behaviour and place in adventure sports Enterprise. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), p. 879-895.
Holienka, M. (2015). Entrepreneurial Environment in Slovakia: Multi-Perspective Comparison with Innovation-Driven Economies. Business Economics and Management (pp. 437-444). Antalya: Elsevier.
Kordsachia, O., Focke, M. & Velte, P. (2022). Do sustainable institutional investors contribute to firms’ environmental performance? Empirical evidence from Europe. Rev. Manag. Sci. 16, p.1409–1436.
Kraus, S. & Jones, P. (2022). Sport Entrepreneurship: Definition and Conceptualization. Jonas Hammerschmidt, Journal of Small Business Strategy, 32(2), p.1–10.
Lundén, R. (2019). A Foresight and Strategic Development Proposals for Sport Business in Finland by 2025. Bachelor’s thesis, Sports Business/Futures Research, Degree programme in International Business, 1-79.
Pellegrini, M.M., Rialti, R. & Marzi, G. (2020). Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. Int Entrep Manag J., 2(4), p.624 -640.
Ratten, V. (2021). Introduction: Innovation and entrepreneurship in sport management. Developing and sustaining an entrepreneurial sports culture, Cham: Springer.
Ratten, V. (2023). Critiquing the Social Media Scholarship in Sport Studies: A Sport Entrepreneurship Analysis. International Journal of Sport Communication. DOI: https://doi.org/10.1123/ijsc.2022-0198.
Sargolzaei, N., Razavi, S.M.H. & Amirnejad, S. (2022). Designing a model for establishing holographic concept in sport startups. Sport Sci Health. https://doi.org/10.1007/s11332-022-00921-4.
Sargolzaei, N., Razavi, S.M.H. & Amirnejad, S. (2022). Designing a model for establishing holographic concept in sport startups. Sport Sci Health. https://doi.org/10.1007/s11332-022-00921-4.
Shin, D.P., Bae, Y.K. & Son, S.H. (2018). The Present and Implications of technology-based Business Activation Support Policy. KISTEP, 26(8), p. 456-468.