شناسایی عوامل مؤثر برکارآفرینی صنعت ورزش
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
آمنه نیکویی
1
(دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.)
محمدرضا اسماعیلی شازندی
2
(دانشیار،گروه مدیریت ورزشی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.)
فریده اشرف گنجویی
3
(گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد تهران مرکزی)
الکلمات المفتاحية: مشاغل ورزشی, کارآفرینی ورزشی, کارآفرینی, تحلیل تماتیک, صنعت ورزش,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک است. مشارکتکنندگان تحقیق اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب و کار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبههای صورت گرفته نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. نتایج تحقیق نشان داد، نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصههای شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آنها دارد، بر این پیشنهاد میشود انتظارات جوانان از آینده شغلیشان در نظر گرفته شود؛ از همینرو لزوم نگاهی ویژه اشتغال ورزشی بایددر سرلوحه برنامه‎های تصمیمگیرندگان قرار گیرد و در یک بانکی اطلاعاتی موجود در زمینه مشاغل ورزشی طراحی گردد.
_||_