مهندسی بنگاه کارآفرین در مقایسه با سازمان یادگیرنده در راستای توسعه ورزش از دیدگاه مدیران ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتمحمود همتیان دهکردی 1 , علی همتیان دهکردی 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، مدیر تربیت بدنی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
الکلمات المفتاحية: ادارات ورزش و جوانان, ورزش, مدیران, بنگاه کارآفرین, استان چهارمحال و بختیاری, سازمان یادگیرنده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی وجوه اشتراک و افتراق دو نظریه بنگاه کارآفرین و سازمان یادگیرنده از دیدگاه مدیران ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری و چگونگی مشارکت ابعاد و برساختهای اصلی نظریه سازمان یادگیرنده در تکامل نظریه بنگاه کارآفرین است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونین ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بوده و نمونه مورد مطالعه به دلیل محدود بودن جامعه آماری، برابر با حجم جامعه و تعداد 50 نفر در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که برساختههای الگوی کاربردی دوّم و یادگیری دوحلقهای، نقشی با اهمیت در اکتشاف و بهرهبرداری از فرصتها ایفا میکنند، از اینرو در تکاملبخشی به نظریه بنگاه کارآفرین نقش با اهمیت داشته و توسعه ورزش را درپی دارد.
Addleson, M. (1996). Resolving the spirit & substance of organizational learning. Journal of organizational change management, Vol. 9, No. 1, p.32-41.
Argyris, C. & Schon, D. (1974). Theory in practice: increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey – bass.
Argyris, C. & Schon. D.A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, addison – Wesley publishing co.
Argyris, C. (1967). Single loop & double – loop models in research on decision – making. Administrative science quarterly, 21(3), p.363-377.
Argyris, C. (1982). Reasoning learning & action: individual & organizationa. jossey – Bass, Inc.
Birkinshaw, J. (1997). Entrepreneurship in multinational corporations: the characteristics of subsidiary initiatives. Strategic management Journal, Vol. 18, p.229-507.
Burgelman, R.A. (1983). Corporate entrepreneurship & strategic management: insights from a process study. Management science, Vol.29, p.1349-1364.
Cangelosi, V.E. & Dill, W.R. (1965). Organizational learning: Observations toward a theory. Administrative science quarterly, Vol. 10, p.175-203.
Cole, A.H. (1968). Meso – economics: A contribution from entrepreneurial history. Explorations in entrepreneurial history, Vol. 6. No.1, p.3-33.
Covin, J.G. & Slevin, D.P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Theory & practice, Vol. 16, p.7-25.
Daft, R.L. & Weick, K.E. (1984). Toward a model of organizations as interpretations systems. Academy of management review, Vol. 9, No. 2, p.284-295.
DeGeus, A. (1997). The living company. Harvard University Press, Boston: Ma.
Dess, G.G. & Lumpkin, G.T. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of management executive, Vol. 19, No. 1, p.147-156.
Durant, R.A. & Cashman, J.F. (2003). Theorizing limits: an exploration of boundaries, learning & emancipation. Journal of organizational change management, Vol. 16, No. 6, p.650-665.
Fulmer, M.R. & Keys, J.B. (1998). A conversation with chris Argyris: The father of organizational learning. Organizational dynamic, Vol. 27, No. 2, p.3-77.
Guth, W.D. & Ginsberg, A. (1990). Guest Editors introduction: corporate entrepreneurship. Strategic management Journal, Vol.11, No. 5, p.5-15.
Knight, F. (1921). Risk, uncertainty & profit. Boston: Houghton Mifflin.
Leibenstein, H. (1978). General x – efficiency & economic development. Oxford University press.
Levitt, B. & March, J.G. (1988). Organizational learning. Annual review of sociology, Vol.14, p.319-340.
Lietch, M.C. & Harrison, T.R. (2005). Entrepreneurial learning: researching the interface between learning & the entrepreneurial context, entrepreneurship. Theory practice,29(4), p.351-371.
Lumpkin, G.T. & Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct & linking it to performance. Academy of management review, Vol. 21, p.135-172.
March, J.G. & Olson, J.P. (1976). Ambiguity & Choice in organizations. Oslo, Norway: Universite Tsforlaget.
Mcclelland, D.C. (1967). The Achieving Society. New York: Free Press.
Nevis. E.C., Debella, A.J. & Gould, J.M. (1995). Understanding organizations as learning systems. Sloan management review, p.73-85.
Pinchot, G. (1985). Intrapreneuring. New York: Harper & Row.
Schumpeter, J.A. (1934). The theory of economic development Cambridge. University Press.
Senge, P.M. (1990). The fifth discipline: the art & practice of the learning organization. London: Century business.
Senge, P.M. (2003). Tacking personal change seriously: The impact of organizational learning on management practice. Academy of management executive, Vol. 17, No. 3, p.47-50.
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, Vol. 25, No. 1, p.217-226.
Stevenson, H.H., Roberts, M.J. & Grousback, H.I. (1985). New business ventures and the entrepreneur. Homewood, IL, Irwin.
Weber, M. (1930). The Protestant Ethic & The spirit of capitalism. New York: Allen & Unwin.
_||_