طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد آموزشی هیأت¬های ورزشی استان البرز
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
1 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, عملکرد آموزشی, هیأتهای ورزشی, مربیگری, داوری, استان البرز.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد نوآوری آموزشی هیأت¬های ورزشی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل مسئولین، کارشناسان و مدرسان دوره¬های مربیگری و داوری کمیته¬های آموزش هیأت¬های ورزشی استان البرز (250=N) در سال 1402 بودند. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه، نمونه آماری به صورت کل¬شمار در نظر گرفته شد. به منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) و عملکرد آموزشی نعمتی (1394) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون¬های آماری کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه¬های خلق دانش، ارزیابی دانش، عرضه دانش، توزیع دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش با عملکرد آموزشی رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. همچنین مؤلفه توزیع دانش واجد شرایط پیش¬بینی عملکرد آموزشی می باشند. از طرف دیگر، تحلیل مسیر الگوی ساختاری پژوهش نشان داد مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد.
Abbas, J. & Khan, S.M. (2023). Green knowledge management and organizational green culture: an interaction for organizational green innovation and green performance. Journal of Knowledge Management, 27(7), p.1852-1870.
Alkhaldi, H.M.H. (2022). Athletic Knowledge Management and Its Role in Achieving Competitive Advantage in Sports Work Environment. Annals of Applied Sport Science,10(1).
Ammirato, S., Linzalone, R. & Felicetti, A.M. (2021). Knowledge management in pandemics. A critical literature reviews. Knowledge Management Research & Practice, 19(4), p. 415-426.
Anand, A., Muskat, B., Creed, A., Zutshi, A. & Csepregi, A. (2021). Knowledge sharing, knowledge transfer and SMEs: evolution, antecedents, outcomes and directions. Personnel review, 50(9), p.1873-1893.
Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S. & Sajjad, M. (2021). Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation. Technology in Society, No. 66, p. 101635.
Baraldi, C. & Gavioli, L. (2021). Effective communication and knowledge distribution in healthcare interaction with migrants. Health communication, 36(9), p. 1059-1067.
Bratianu, C., Stanescu, D.F. & Mocanu, R. (2021). Exploring the knowledge management impact on business education. Sustainability, 13(4), p.2313.
Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Vrontis, D. & Giovando, G. (2023). Digital workplace and organization performance: Moderating role of digital leadership capability. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), p.100334.
Cordeiro, M.D.M., Oliveira, M. & Sanchez-Segura, M.I. (2022). The influence of the knowledge management processes on results in basic education schools. Journal of Knowledge Management, 26(10), p.2699-2717.
Delshab, V., Winand, M., Sadeghi Boroujerdi, S., Hoeber, L. & Mahmoudian, A. (2022). The impact of knowledge management on performance in nonprofit sports clubs: The mediating role of attitude toward innovation, open innovation, and innovativeness. European Sport Management Quarterly, 22(2), p.139-160.
Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A. & Kalisz, D.E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of business research, No.123, p.220-231.
Galgotia, D. & Lakshmi, N. (2022). Implementation of knowledge management in higher education: A comparative study of private and government universities in India and abroad. Frontiers in Psychology, No.13, p.944153.
Garcia-Perez, A., Ghio, A., Occhipinti, Z. & Verona, R. (2020). Knowledge management and intellectual capital in knowledge-based organisations: a review and theoretical perspectives. Journal of Knowledge Management, 24(7), p.1719-1754.
Hantoobi, S., Wahdan, A., Salloum, S.A. & Shaalan, K. (2021). Integration of knowledge management in a virtual learning environment: A systematic review. In: Recent advances in technology acceptance models and theories, p.247-272. DOI:10.1007/978-3-030-64987-6_15
Ibarra-Cisneros, M.A., Reyna, J.B.V. & Hernández-Perlines, F. (2023). Interaction between knowledge management, intellectual capital and innovation in higher education institutions. Education and Information Technologies, 28(8), p. 1-24. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11563-x
Lam, L., Nguyen, P., Le, N. & Tran, K. (2021). The relation among organizational culture, knowledge management, and innovation capability: Its implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), p.66.
Megheirkouni, M. (2020). Servant leadership, trust and knowledge management in sport organisations. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(3-4), p.211-231.
Paudel, K.P. (2023). The Association of Knowledge Management and Academic Performance in Academia. Electronic Journal of Knowledge Management, 21(1), p.41-58.
Paudel, K.P., Bhattarai, P.C. & Chalise, M. (2023). Interdependencies between knowledge management and academic performance in higher educational institutions. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(4), p. 748-765.
Qin, Y., Rocha, C.M. & Morrow, S. (2022). Knowledge management in sport mega-events: A systematic literature review. Frontiers in Sports and Active Living, No. 4.
Rahman, A., Dzunur’aini, R. & Nur’aini, I. (2022). Knowledge management as an effort to develop learning organizations in Islamic educational institutions. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), p.92-102.
Sahibzada, U.F., Jianfeng, C., Latif, K.F., Shafait, Z. & Sahibzada, H.F. (2022). Interpreting the impact of knowledge management processes on organizational performance in Chinese higher education: mediating role of knowledge worker productivity. Studies in Higher Education, 47(4), p.713-730.
Sun, Y., Liu, J. & Ding, Y. (2020). Analysis of the relationship between open innovation, knowledge management capability and dual innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 32(1), p.15-28.
Ureña‐Espaillat, H.J., Briones‐Peñalver, A.J., Bernal‐Conesa, J.A. & Córdoba‐Pachón, J.R. (2023). Knowledge and innovation management in agribusiness: A study in the Dominican Republic. Business Strategy and the Environment, 32(4), p.2008-2021.
Waal, A.D. (2021). The high-performance organization: proposed definition and measurement of its performance. Measuring Business Excellence, 25(3), p.300-314.
Wang, W.T. & Wu, S.Y. (2021). Knowledge management based on information technology in response to COVID-19 crisis. Knowledge management research & practice, 19(4), p.468-474.
Zhou, H., Uhlaner, L.M. & Jungst, M. (2023). Knowledge management practices and innovation: A deliberate innovation management model for SMEs. Journal of Small Business Management, 61(4), p.2126-2159.
طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت دانش با نوآوری آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را مسئولین، کارشناسان و مدرسان دورههای مربیگری و داوری کمیتههای آموزش هیأتهای ورزشی استان البرز (250=N) در سال 1402 تشکیل دادند. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه، نمونه آماری به صورت کلشمار در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) و عملکرد آموزشی نعمتی (1394) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفههای خلق دانش، ارزیابی دانش، عرضه دانش، توزیع دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش با عملکرد آموزشی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین مؤلفه توزیع دانش واجد شرایط پیشبینی عملکرد آموزشی میباشند. از طرفی دیگر تحلیل مسیر الگوی ساختاری پژوهش نشان داد مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد.
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، عملکرد آموزشی، هیأت ورزشی، مربیگری، داوری.
مقدمه
پس از گذشت بیش از یک دهه از تحقیقات مدیریت دانش، امروزه سازمانها همچنان در مورد چگونگی ایجاد دانش در ابهام هستند و اینکه چگونه مدیریت دانش منجر به خلاقیت و نوآوری در هر دو سطح فردی و سازمانی میشود. در چند سال گذشته یک تحول اساسی به وقوع پیوسته، جایی که کارکنان جریان دانش را گسترش دادهاند و به سرعت بخشیدن به نوآوری اهمیت دادهاند (اورنا و همکاران1، 2023). تجربۀ کنونی نشان میدهد که مدیریت دانش آنطور که باید موفق باشد، نیست. مدیریت دانش باید از ظرفیتهای نوآورانه پشتیبانی کند. این بدان معنی است که مدیریت دانش باید به کارکنان برای تولید ایدههای نو و مبتکرانه کمک کند. دانش و خلاقیت به عنوان نیروهای محرک برای سازمانها دیده میشوند (ژو و همکاران2، 2023). سازمانهای امروز نسبت به سازمانهای گذشته دچار تغییراتی اساسی شدهاند. امروزه دانش سازماني به عنوان یک مزیت اجتناب ناپذیر، چهره سازمانها را تغییر داده است، در دنیای سازمانی نوین تعداد کارکنان و بزرگی ساختمانها، موفقیت سازمانی را رقم نمیزند و این دانش و استقرار آن در سازمان است که به یکی از مهمترین مسایل و دغدغههای سازمانی در راه موفقیت بدل شده است. اما در این راه پیش زمینههایی نیز لازم است (آمیراتو و همکاران3، 2021). منبع سازمانی با مزیت رقابتی پایدار همانند سایر منابع نیازمند مدیریت است. مدیریت دانش موفق در بهبود کیفیت کار، افزایش کارایی، داشتن اطلاعات به روز، افزایش اثربخشی ، مزیت رقابتی سازمان، توسعه مشتریمداری، نوآوری و کاهش هزینهها موثر است. مدیریت دانش فرایندی است که سازمانهای ورزشی را به شناسایی، انتخاب، سازماندهی، توزیع و انتقال اطلاعات و تجربیات ضروری قادر میسازد. تا از آنها در فعالیتهایی نظیر حل مشکلات، یادگیری پویا، برنامهریزی استراتژیک و تصمیمگیری استفاده شود (آلخادی4، 2022) زیرا فرآیند نظاممند و یکپارچه هماهنگی در سطح سازماندهی است. هدف از فعالیتهای دانش در سازمانها، اطمینان از رشد و تداوم فعالیتها در جهت حفظ دانش حیاتی در تمامی سطوح، به کارگیری دانش موجود در تمام چرخهها، ترکیب دانش در جهت هم اجزایی یا کسب و تداوم دانش مربوطه و توسعه دانش جدید از طریق یادگیری مداوم است که به وسیله تجارب درونی و دانش بیرونی ایجاد میشود. مدیریت دانش شیوه جدید تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان و شیوهای برای بهرهوری، بهبود عملکرد، کاهش هزینهها و بهینهسازی دانش سازمانی برای افزایش عملکرد از طریق روشهای متفاوت است (گارسیا و همکاران5، 2020). درسالهای اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمانها تبدیل شده است. به گونهای که اثربخشی آنها در گرو ایجاد، ذخیرهسازی، انتقال و بهکارگیری به هنگام دانش میباشد. با این وجود بسیاری از سازمانها آمادگی لازم را برای بهرهگیری موفقیتآمیز از استراتژی مدیریت دانش ندارند (دیوایو و همکاران6، 2021).چون صنعت ورزش به عنوان یکی از پردرآمدترین و تاثیرگذارترین صنایع در چرخه اقتصادی یک کشور شناخته شده است. از این رو سازمانهای ورزشی باید بکوشند تا در این محیط پرتلاطم از یکدیگر عقب نیفتند تا مشتریان خود که همانا تماشاگران، سهامداران، ورزشکاران و مربیان و غیره هستند را از دست ندهند (مقرکایونی7، 2020). بسیاری از صاحبنظران معتقدند بدون توجه به توانایی، سطح مهارت، قدرت تصمیمگیری و شایستگی آنان نمیتوان به موفقیت برنامهای مدیریت دانش در سازمان دل بست. برنامههای آموزشی کارکنان میتواند با جایگزین کردن شیوههای نظری آموزش با برنامههای علمی و کاربردیتری مانند مربی گری و راهنمایی در حین عمل، موجب تقویت یادگیری نتیجه بخش در آنان شود و با تکیه بر این توانمندی بالفعل میتوان دانش را در سازمان به جریان انداخته و از آن به بهترین شکل ممکن بهره گرفت. لذا اهمیت شناخت و توجه شیوههای نوین و مؤثر عملکرد آموزشی و کشف چگونگی تأثیرگذاری این برنامهها بر اجزای گوناگون فرایند مدیریت دانش در سازمانهای عصر انقلاب دانش امری ضروری است (کیون و همکاران8، 2022). سازمانهایی که دانش خود را مدیریت میکنند به سطح بالایی از بهرهوری دست مییابند. سازمانها با دسترسی بیشتر به دانش کارکنان خود میتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند، فرآیندها را بهینه سازی کنند از تکرار کارها کاسته و بر نوآوریها بیفزایند و در نهایت، یکپارچگی و همکاری درون سازمانی را ارتقاء بخشند (وانگ و وو9، 2021).
از سویی دیگر، بیشتر سازمانها از جمله سازمانهای ورزشی در سراسر دنیا به دنبال ارتقاء و بهبود عملکرد خود به خصوص در حوزه آموزش هستند (دلشاب و همکاران10، 2022). از آنجا كه منابع انساني با ارزشترين عامل توليد و مهمترين سرمايه و منبع اصلي مزيت رقابتي و ايجاد كننده قابليتهاي اساسي هر سازماني به شمار ميآيد، يكي از مؤثرترين راههاي دستيابي به مزيت رقابتي در شرايط فعلي، كارآمدتر كردن كاركنان سازمانها است. به عبارت دیگر امروزه اگر سازمانها بخواهند جایگاه خود را حفظ کرده و به نحوی عمل کنند که باعث بقاء، توسعه و موفقیت خود شود، ضروری است که در عملکرد خود تجدید نظر کرده و تعهدات خود نسبت به ارباب جویان را به درستی ایفا کنند (چاترجی و همکاران11، 2023). در این زمینه وقوع رویدادهایی مانند گسترش رقابت، پیشرفت فناوری اطلاعات و تلاش همه جانبه سازمان ها و واحدهای اقتصادی برای کسب جایگاه بهتر، ضرورت توجه به بهبود مستمر عملکرد در سازمانها را دوچندان نموده است و در چنین شرایطی سازمانها ناگزیرند در جستجوی روشهای جدیدی برای بهبود عملکرد خود باشند (وال12، 2021). در این راستا یکی از مناسبترین راهبردها، تمرکز بر روی دانش سازمانی و مدیریت صحیح آن است. امروزه اهمیت مدیریت دانش به عنوان یک سلاح مهم برای حفظ مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانها به رسمیت شناخته شده و نتایج پژوهشهای متعدد صورت گرفته در نقاط مختلف دنیا حاکی از اثر مستقیم مدیریت دانش بر بهبود عملکرد میباشد، به طوریکه چنانچه کیفیت دانش سازمانی خوب باشد، میتوان انتظار داشت که عملکرد مدیریت و سازمان به میزان قابل توجهی بهبود یابد (آباس و خان13، 2023). سازمانهای امروز نسبت به سازمانهای گذشته دچار تغییراتی اساسی شدهاند. امروزه دانش سازمانی به عنوان یک مزیت اجتناب ناپذیر، چهره سازمانها را تغییر داده است. در دنیای سازمانی نوین تعداد کارکنان و بزرگی ساختمانها، موفقیت سازمانی را رقم نمیزند و این دانش بکارگیری آن در سازمان است که به یکی از مهمترین مسایل و دغدغههای سازمانی در راه موفقیت بدل شده است. اما در این راه پیش زمینههایی نیز لازم است. نکته اینجاست که بدون وجود کارکنان توانمندی که بتوانند و بخواهند در فرایند ارزشمند استقرار مدیریت دانش نقشی مؤثر داشته باشند، هرگز نمیتوان موفقیت چنین فرایندی را تضمین نمود. پایودل و همکاران14 (2023) در پژوهشی بر روی چهار دانشگاه مختلف در کشور نپال با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری دریافتند که تمامی ابعاد استفاده از دانش، اکتساب، تولید، انتشار، انتقال، ایجاد بر عملکرد آموزشی تأثیرمثبتی دارند. همچنین ابعاد انتقال و انتشار رابطه معناداری با یادگیری تعاملی داشتند. همچنین پایودل (2023) در پژوهشی دیگر دریافت که مديريت دانش در دانشگاه نيز تاثير مستقيمي بر عملكرد آموزشی اعضاي هيات علمي دارد كه مسئول انجام فعاليتهاي دانشگاهي و ترويج گفتمانهاي دانشگاهي هستند. آیبارا و همکاران15 (2023) با بررسی بر روی 434 استاد دانشگاهی با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی اذعان داشتند که مدیریت دانش میتواند تأثیری معناداری بر فرآیند نوآوری آموزشی داشته باشد. ساحیبزادا و همکاران16 (2022) با بررسی 536 کارمند دانشگاهی و اداری از دانشگاههای تحقیقاتی چین بیان داشتند رهبری دانش محور و فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد آموزش عالی تأثیر معناداری دارند. نتایج پژوهش گالگوتیا و لاکشمی17 (2022) نشان داد که مدیریت دانش به انگیزه تحقیق و همچنین ترویج مشارکتها و نوآوریهای آموزشی سازمانها در آینده کمک میکند.
لذا با توجه به اهمیت موضوع مدیریت دانش و عملکرد آموزشی در سازمانها، به ویژه سازمانهای خدماتی همچون سازمانهای ورزشی، محقق بر آن شد تا رابطۀ این دو عامل را در سطح کمیتههای آموزش هیأتهای ورزشی استان البرز به عنوان سازمان اصلی متولی ورزش استان در رشتههای مختلف ورزشی که عملکرد آن در کلیۀ ابعاد ورزش تأثیرگذار است و عملکرد آن زمینهساز دستیابی به اهداف تربیتبدنی و ورزش است بسنجد. از آنجا که متغیرهای یاد شده از عوامل مؤثر در بهرهوری سازمان است و از طرفی عدم انجام پژوهش در این زمینه در سازمانهای ورزشی، تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا مدیریت دانش بر عملکرد اموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز نقش دارد؟
روششناسی پژوهش
روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را مسئولین، کارشناسان و مدرسان دورههای مربیگری و داوری کمیتههای آموزش هیأتهای ورزشی استان البرز (250=N) در سال 1402 تشکیل دادند. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه، نمونه آماری به صورت کل شمار در نظر گرفته شد و پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها در نهایت تعداد 206 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت.
به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو پرسشنامه ذیل استفاده شد:
پرسشنامۀ مدیریت دانش شرون لاوسون18 (2003) که مشتمل بر 24 سؤال بوده و شامل مؤلفههای خلق دانش (سؤالهای 1 تا 4)، انتقال دانش (سؤالهای 5 تا 8)، ارزیابی دانش (سؤالهای 9 تا 12)، عرضه دانش (سؤالهای 13 تا 16)، توزیع دانش (سؤالهای 17 تا 20) و کاربرد دانش (سؤالهای 21 تا 24) میباشد. پـرسشنامه از نوع پـاسخ بسته بوده و مقیاس اندازهگیری سؤالات، مقیاس لیکرت میباشد. سؤالات پنج گزینهای و شامل گزینههای کاملاً مخالف، مخالف، بدون نظر، موافق، کاملاً موافق و روش امتیازگذاری به ترتیب 1، 2، 3، 4، 5 میباشد.
پرسشنامه عملکرد آموزشی ساخته نعمتی (1394) که مشتمل بر 20 سؤال میباشد. سؤالات پنج گزینهای و شامل گزینههای خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد و روش امتیازگذاری به ترتیب 1، 2، 3، 4، 5 میباشد.
به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد.
نتایج و یافتههای پژوهش
نتایج جدول 1، نشان ميدهد که توزیع دادههای مدیریت دانش (851/0=P ، 61/0=Z) و عملکرد آموزشی (486/0=P ، 836/0=Z) به طور طبیعی است. در نتیجه از آزمونهای پارامتریک برای تحلیل استنباطی دادهها استفاده گردید.
جدول 1. نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف در خصوص توزیع طبیعی دادهها
شاخص | میانگین | انحراف استاندارد | Z | Sig |
مدیریت دانش | 58/82 | 9/12 | 61/0 | 851/0 |
عملکرد آموزشی | 21/73 | 91/11 | 836/0 | 486/0 |
نتایج جدول 2 نشان میدهد که بین مدیریت دانش (001/0=P ، 723/0=r) و مؤلفههای خلق دانش (001/0=P ، 542/0=r) ارزیابی دانش (001/0=P ، 486/0=r)، عرضه دانش (001/0=P ، 610/0=r)، توزیع دانش (001/0=P ، 383/0=r)، کاربرد دانش (001/0=P ، 567/0=r) و انتقال دانش (001/0=P ، 607/0=r) با عملکرد آموزشی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
جدول 2. ارتباط مدیریت دانش با عملکرد آموزشی
متغیر ملاک | شاخص | متغیر پیش بین | مؤلفههای مدیریت دانش | |||||
مدیریت دانش | خلق | ارزیابی | عرضه | توزیع | کاربرد | انتقال | ||
عملکرد آموزشی | پیرسون | 723/0 | 542/0 | 486/0 | 610/0 | 383/0 | 567/0 | 607/0 |
سطح معناداری | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | |
206 | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 |
با توجه به جدول 3 نتیجۀ آزمون دوربین واتسون 1/2 به دست آمد که انجام آزمون با رگرسیون را تأیید میکند. همچنین در بررسی نمودار هیستوگرام مشخص شد که میانگین نزدیک به صفر و انحراف معیار نزدیک به 1 میباشد لذا پیش فرض انجام آزمون با رگرسیون مورد تأیید قرار میگیرد.
جدول 3. نتیجۀ آزمون دوربین واتسون جهت عدم وابستگی خطاها
مدل | مجذور R | مجذور R تنظیم شده | انحراف معیار | سطح معناداری | دوربین واتسون |
1 | 544/0 | 520/0 | 25/8 | 001/0 | 1/2 |
با توجه به نتایج جدول 4، در آزمون معناداری معادله رگرسیون، رابطۀ خطی بین دو متغیر مدیریت دانش با عملکرد آموزشی در سطح 05/0≥P معنادار است.
جدول 4. آزمون معناداری رگرسیون
مدل | شاخص | مجموع مجذورات | درجۀ آزادی | میانگین مجذورات | F | سطح معناداری |
1 | رگرسیون | 817/9273 | 6 | 63/1545 | 68/22 | 001/0 |
باقیمانده | 01/7768 | 199 | 141/68 | |||
کل | 835/17041 | 205 | .............. |
بـا توجه به نتایج جدول 5، نتایج معادلۀ رگرسیون نـشان میدهد که فرض صفر رد شده و مؤلفه توزیع دانش (001/0=P ، 43/3=t) واجد شرایط پیشبینی عملکرد آموزشی میباشد. بر اساس نتایج ضریب استاندارد بتا به ازای یک واحد افزایش در توزیع دانش، میزان عملکرد آموزشی 291/0 واحد افزایش مییابد. بنابراین با توجه به مقادیر t و سطح معناداری، فرض تـساوی ضرایب با صفر رد میشود و باید ضرایب B مذکور را در معادلۀ رگرسیون حفظ کرد. لذا معادلۀ رگرسیون به صورت زیر است:
توزیع دانش 19/1 + 72/18y=
جدول 5. متغیرهای معنادار در معادله رگرسیون
متغیر | ضرایب غیر استاندارد | ضریب استاندارد | t | سطح معنیداری | |
B | خطای معیار | بتا | |||
مقدار ثابت | 72/18 | 01/5 | ................. | 73/3 | 001/0 |
خلق دانش | 518/0 | 371/0 | 132/0 | 39/1 | 165/0 |
انتقال دانش | 818/0 | 483/0 | 179/0 | 69/1 | 093/0 |
ارزیابی دانش | 045/0 | 432/0 | 009/0 | 105/0 | 917/0 |
عرضه دانش | 738/0 | 397/0 | 179/0 | 86/1 | 065/0 |
توزیع دانش | 19/1 | 349/0 | 291/0 | 43/3 | 001/0 |
کاربرد دانش | 63/0 | 443/0 | 127/0 | 42/1 | 157/0 |
در آزمون خوبي برازش، تناسب مجموعه دادهها بررسي ميشود که با توجه به جدول 6، نسبت X2 به df (57/2) و ريشه ميانگين مجذور خطاي تقريبي (RMSEA) برابر با 082/0 میباشد. همچنین شاخصهای 95/0=NFI، 97/0=CFI، 97/0=IFI، 96/0=GFI و 93/0= AGFIبرازش مدل را تأیید کردند. در مجموع تمامی 8 شاخص ذکر شده تناسب مدل را تأیید کردند، بنابراین مدل ساختاری پژوهش به لحاظ شاخصهای برازش مناسب میباشد و تمامی عاملهای مطرح شده میتوانند در مدل ساختاری پژوهش مجتمع شوند.
جدول 6. مقادیر شاخصهای آزمون خوبی برازش
متغیر | X2 / df | RMSEA | NFI | CFI | IFI | GFI | AGFI |
دانش و عملکرد | 57/2 | 082/0 | 95/0 | 97/0 | 97/0 | 96/0 | 93/0 |
نتيجه | تأیید | تأیید | تأیید | تأیید | تأیید | تأیید | تأیید |
با توجه به نتایج جدول 7 و شکل 1و2، ضرایب، پارامترها و اعداد معناداری به دست آمده از الگوی ساختاری مدیریت دانش با عملکرد آموزشی را نشان میدهند. با توجه به نتایج به دست آمده مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد.
جدول 7. الگوی محیط کار سالم با سلامت روانی
متغیرها | بار عاملی | خطای استاندارد | ضریب تعیین | T-Value | نتیجه |
مدیریت دانش با عملکرد آموزشی | 80/0 | 36/0 | 84/0 | 02/8 | تأیید |
شکل 1. بار عاملی و واریانس خطای الگوی ساختاری پژوهش (حالت استاندارد)
شکل 2. بار عاملی و واریانس خطای الگوی ساختاری پژوهش (حالت معناداری)
بحث و نتیجهگیری
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های این پژوهش نشان داد که مدیریت دانش ارتباط معناداری با عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 723/0=r) دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر الگوی ساختاری پژوهش نشان داد مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد. بدین معنی که با افزایش مدیریت دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و آیبارا و همکاران (2023) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 522/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط مدیریت دانش در این رابطه توجیه میگردد. در این راستا هانتوبی و همکاران19 (2021) در بررسی سیستماتیک بیان داشتند که عمدتاً نقش فرآیندهای مدیریت دانش در عملکرد آموزشی محیطهای یادگیری مجازی، از جمله مفهوم یادگیری الکترونیکی برجسته است. سون و همکاران20 (2020) بیان نمودند دانش به عنوان یک دارايی ارزشمند سازمانی نیازمند مدیریت مناسبی است. همچنین نتایج پژوهش گالگوتیا و لاکشمی21 (2022) نشان داد که مدیریت دانش به انگیزه تحقیق و همچنین ترویج مشارکتها و نوآوریهای آموزشی سازمانها در آینده کمک میکند. مدیریت دانش رویکردی جهت تقویت دانش و مهارت برای ایجاد ارزش و ارتقاء اثربخشی و نوآوری سازمانی است. با توجه به اینکه مديريت دانش نقش بسزايي در بهبود عملکرد آموزشی و در نهايت ايجاد مزيت رقابتي براي سازمانها دارد، لذا مسؤولين سازمانها بايد به دنبال رفع موانع و فراهم كردن بستر استقرار مديريت دانش در سازمانها باشند و همچنين به نيروي انساني كه نقش اساسي در بهبود عملكرد سازمان را دارند بيش از گذشته توجه نمايند. در همین راستا لام و همکاران22 (2021) اذعان داشتند سازمانهایی که دارای سطح بالاتری از ظرفیت مدیریت دانش هستند عملکرد نوآوری آنها افزایش مییابد. توسعه علم و فناوری مستلزم آن است که بخشهای آموزشی متناسب با زمان تغییراتی ایجاد کنند تا بهرهوری نیروی انسانی و مدیریت کیفیت در آن سازمان افزایش پیدا کند. مدیریت دانش باید همساز با فرهنگ سازمان و به عنوان بخشی کلیدی از آن فرهنگ در نظر گرفته تا بتوان از این طریق بر هر چه توانمند کردن کارکنان کمک نمود. امروزه در سازمانها تغییرات محیطی بسیار سریع و غیر قابل پیشبینی بوده و ممکن است بسیاری از فرصتهای گذشته در حال حاضر به عنوان تهدید مطرح شوند. در چنین شرایطی سازمانهایی پیروز هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل درون و برون سازمانی، دیگر سازمانها و کارکنان رشد و پویایی سازمان خویش را حفظ و بهبود بخشند؛ لذا مناسبترین روش برای افزایش سطح عملکرد آموزشی در هیأتهای ورزشی استان البرز و حفظ حیات سازمانی و غلبه بر رقبا در یک محیط پیچیده، افزایش رهبران و اشاعه دانش و اطلاعات در بین مسئولان و مدرسان دورههای مربیگری و داوری در سطوح گوناگون سازمان و آشناسازی آنها با مسائل و موضوعات متفاوت است.
نتایج نشان داد که خلق دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 542/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش خلق دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 293/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط خلق دانش در این رابطه توجیه میگردد. در این راستا پایودل (2023) به این نتیجه دست یافتند که تدوین دانش دارای اثرات مثبتی بر عملکرد سازمانی است. همچنین کوردیرو و همکاران23 (2022) بیان داشتند تمامی فرآیندهای مدیریت دانش بر تمامی ابعاد عملکرد سازمانی در سازمانهای آموزشی تاثیرگذار بودند. همچنین نقش ایجاد دانش بر افراد در سازمان، و همچنین روشی که ذخیره دانش بر سه بعد کارت امتیازی متوازن، یعنی افراد، فرآیندهای داخلی و پایداری تأثیر میگذارد، آشکار است. انجام فعالیتهایی مانند پاداشدهی و تشویق نوآوریها و ایدههای جدید کارکنان، بحث در مورد تجارب، شکستها و موفقیتهای سازمان، همگی از جمله فعالیتهایی است که خلق دانش جدید را در هیأت های تسهیل میکند که در نهایت بر اساس یافته های این پژوهش موجب افزایش سطح عملکرد آموزشی هیأت های ورزشی می شود.
نتایج به دست آمده نشان دهنده آن بود که ارزیابی دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 486/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش ارزیابی دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 236/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط ارزیابی دانش در این رابطه توجیه میگردد. در این راستا پایودل (2023) بین ارزیابی دانش با عملکرد کارکنان رابطۀ معناداری مشاهده نمود. با توجه به این یافته طراحی فضای هیأتهای ورزشی باید به گونهای باشد که موجب تسهیل تفکر، تعقل و یادگیری مشارکتی شود و تمامی افراد برای یادگیری با یکدیگر شریک شوند. نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این مطلب است که ابتکارات اولیۀ مدیریت دانش بیشتر بر مبنای فناوری اطلاعات میباشد که مستندات بسیار مهم و بهترین شیوههای کارآمد را در خود میتواند ذخیره کند. از آنجا که استقرار مدیریت دانش تا حد بسیاری به ذخیره اطلاعات وابسته است، ارزیابی دانش میتواند این امر را تسهیل کند تا کارکنان به راحتی در فرآیندهای تصمیمگیری و حل مسائل از دانش استفاده کنند.
نتایج نشان داد که عرضه دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 610/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش عرضه دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 372/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط عرضه دانش در این رابطه توجیه میگردد. در این راستا راهمان و همکاران24 (2022) اظهار داشتند که مدیریت دانش به عنوان تلاشی برای توسعه سازمانهای یادگیرنده در مؤسسات آموزشی اسلامی تأثیرگذار است. همچنین براتیانو و همکاران25 (2021) به این نتیجه رسیدند که مدیریت دانش با میانجیگری برنامه درسی دانشگاهی و تأثیر محیط کسب و کار بر آموزش کسب و کار تأثیر میگذارد. با توجه به این یافته تحقیق که افزایش ذخیره دانش موجب افزایش عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی میشود؛ لذا مسؤولین باید توجه داشته باشند که حفظ و ذخیره دانش به این معنی نیست که کلیه اعداد و ارقام و دادهها باید نگهداری شوند بلکه آن دادههایی که برای سازمانها ارزش و اهمیت دارد باید ذخیره شود. اطلاعات مورد نیاز میبایست به نحوی ذخیره شوند که ضمن تحلیل و پردازش در مواقع لزوم، در دسترس باشند و بتوانند به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. از طرفی پیشنهاد میشود مدیریت سازمانها با شناسایی افراد دانش مدار و کلیدی در سازمان ترتیبی اتخاذ نمایند که از خروج این افراد از سازمان جلوگیری بعمل آورد مانند ترفیع شغلی، توفیض اختیار بیشتر و غیره. مدیریت دانش از مؤسسات آموزشی در بهبود توانایی خود برای کسب و به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش، بهکارگیری آن در حل مشکلات و ترویج تحقیق و توسعه مستمر حمایت میکند.
یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که توزیع دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 619/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش توزیع دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص می شود که 383/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط توزیع دانش در این رابطه توجیه میگردد. همچنین توزیع دانش به میزان 291/0 توان پیشبینی عملکرد آموزشی را دارد. در این راستا برالدی و گاویولی26 (2021) اذعان دارند بهترین راهی که سازمان میتواند به انتقال مؤثر دانش بپردازد استخدام افراد باهوش است و همچنین کارکنـان با یکدیگر تـعامل داشته و اجازه داده شود که با هم صحبت و مشورت کنند. بـر این اساس به مسؤولین سازمانها میتوان پیشنهاد نمود که افراد دانشمدار را به منظور توزیع دانش به سایر افراد در جهت بهبود عملکرد آنها مورد تشویق قرار دهند. همچنین مدیران سازمان میتوانند افراد دانشمدار و افراد کلیدی در شرف بازنشستگی را شناسایی کرده و با استفاده از ابزارهای انگیزشی و حمایتی از آنها بخواهند که دانش خود را در اختیار سایر کارکنان قرار دهند، بدین ترتیب بخشی از سرمایههای بالقوۀ سازمان بالفعل شده و قابل بهرهبرداری خواهد بود که تمامی این برنامهها باعث افزایش عملکرد کارکنان میگردد. کارکنان می بایست سعی نمایند با عقاید، افکار و اطلاعات شخصی دیگران که مبتنی بر تجارب آنها می باشد، آشنا شوند؛ شبکههای درون سازمانی به منظور تشریک مساعی و تبادل اطلاعات مربوط به شغل به نحو مطلوب مورد استفاده قرار میگیرند؛ همواره خلاصه تجربیات و آموختهها به صورت منسجم و مکتوب به مدیران پیشنهاد میشود؛ در فعالیتهای گروهی، کارکنان تجربیات کاری خود را با هم در میان میگذارند و از طریق تیمهای پژوهشی مستقل با یکدیگر به تبادل دانش و اطلاعات میپردازند. به اشتراک گذاشتن دانش شخصی مربوط به کار، بخشی از وظایف و مسئولیتهای هر فرد به شمار میرود.
نتایج نشان داد که کاربرد دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 567/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش کاربرد دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 321/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط کاربرد دانش در این رابطه توجیه میگردد. بر طبق گفته آزیم و همکاران27 (2021) قدرت نوآوري يك سازمان در ارتباط تنگاتنگي با توانايي آن سازمان در به کارگیری منابع دانش خود ميباشد. مسؤولین سازمانها با اعطای استقلال و آزادی شغلی به منظور اغتنای شغلی کارکنان بدین معنی که اگر بخواهیم انتظار داشته باشیم که افراد در کار خود توانمند شده و عملکرد خوبی داشته باشند و بتوانند دانش خود را بکار گیرند میبایست شرح وظایف را طوری تعریف نمایند که کار برای فرد همراه با یکسری اختیارات بوده و از جامعیت کافی برخوردار باشد. از جمله فعالیتهای مربوط به کاربرد دانش در سازمان میتوان به استفاده از ایدهها و نظرات جدید کارکنان و یا توجه به فروش دانش سازمانی اشاره نمود.
نتایج نشان داد که انتقال دانش نقش معناداری بر عملکرد آموزشی هیأتهای ورزشی استان البرز (001/0≥P ، 607/0=r) دارد. بدین معنی که با افزایش انتقال دانش، سطح عملکرد آموزشی افزایش مییابد که با نتایج پژوهشهای پایودل و همکاران (2023) و ساحیبزادا و همکاران (2022) همخوانی دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که 368/0 از تغییرات عملکرد آموزشی، توسط انتقال دانش در این رابطه توجیه میگردد. در این راستا آناند و همکاران28 (2021) به این نتیجه رسیدند که کسب دانش دارای رابطهای مثبت و معنادار با نوآوری میباشد و یکی از عناصر کلیدی در موفقیت سازمانها است. کسب دانش صحیح برای کارکنان مناسب در زمان و مکان مناسب است، به گونهای که آنان بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده را از دانش ببرند. بر این اساس فعالیتهایی مانند میزان مشارکت کارکنان در انجمنهای علمی و همایشهای مختلف، میزان مشارکت در دورههای آموزشی، همکاری با سازمانها و دانشگاههای دیگر و سایر مراکز علمی و خریداری دانش جدید برای سازمان، نشان دهندۀ میزان تلاش برای کسب دانش جدید و ورود آن به سازمان میباشد که می تواند باعث ارتقاء سطح عملکرد آموزشی شود. در نهایت چنین نتیجه گیری می شود که مدیریت هیأتهای ورزشی شرایطی را در سازمان فراهم آورند که امکان استفاده از تجربیات کاری گذشته برای کارکنان برقرار باشد. همچنین تبادل اطلاعات در خصوص عملکرد آموزشی موفق با یکدیگر، تشویق کارکنان به منظور انجام دادن کارها به صورت تیمی، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند سیستمهای کامپیوتری به منظور ذخیره سازی دانش، استفاده از دانش کارکنان بازنشسته، حمایت مالی از کارکنانی که فعالیتهای دانش محور انجام میدهند و غیره میتواند گامی مؤثر در جهت ارتقاء سطح دانش سازمان باشد و در پی آن سطح عملکرد آموزشی در بین هیأتهای ورزشی استان البرز افزایش یابد.
منابع
Abbas, J., & Khan, S. M. (2023). Green knowledge management and organizational green culture: an interaction for organizational green innovation and green performance. Journal of Knowledge Management, 27(7), 1852-1870.
Alkhaldi, H. M. H. (2022). Athletic Knowledge Management and Its Role in Achieving Competitive Advantage in Sports Work Environment. Annals of Applied Sport Science, 10(1), 0-0.
Ammirato, S., Linzalone, R., & Felicetti, A. M. (2021). Knowledge management in pandemics. A critical literature review. Knowledge Management Research & Practice, 19(4), 415-426.
Anand, A., Muskat, B., Creed, A., Zutshi, A., & Csepregi, A. (2021). Knowledge sharing, knowledge transfer and SMEs: evolution, antecedents, outcomes and directions. Personnel review, 50(9), 1873-1893.
Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S., & Sajjad, M. (2021). Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation. Technology in Society, 66, 101635.
Baraldi, C., & Gavioli, L. (2021). Effective communication and knowledge distribution in healthcare interaction with migrants. Health communication, 36(9), 1059-1067.
Bratianu, C., Stanescu, D. F., & Mocanu, R. (2021). Exploring the knowledge management impact on business education. Sustainability, 13(4), 2313.
Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Vrontis, D., & Giovando, G. (2023). Digital workplace and organization performance: Moderating role of digital leadership capability. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), 100334.
Cordeiro, M. D. M., Oliveira, M., & Sanchez-Segura, M. I. (2022). The influence of the knowledge management processes on results in basic education schools. Journal of Knowledge Management, 26(10), 2699-2717.
Delshab, V., Winand, M., Sadeghi Boroujerdi, S., Hoeber, L., & Mahmoudian, A. (2022). The impact of knowledge management on performance in nonprofit sports clubs: The mediating role of attitude toward innovation, open innovation, and innovativeness. European Sport Management Quarterly, 22(2), 139-160.
Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A., & Kalisz, D. E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of business research, 123, 220-231.
Galgotia, D., & Lakshmi, N. (2022). Implementation of knowledge management in higher education: A comparative study of private and government universities in India and abroad. Frontiers in Psychology, 13, 944153.
Garcia-Perez, A., Ghio, A., Occhipinti, Z., & Verona, R. (2020). Knowledge management and intellectual capital in knowledge-based organisations: a review and theoretical perspectives. Journal of Knowledge Management, 24(7), 1719-1754.
Hantoobi, S., Wahdan, A., Salloum, S. A., & Shaalan, K. (2021). Integration of knowledge management in a virtual learning environment: A systematic review. Recent advances in technology acceptance models and theories, 247-272.
Ibarra-Cisneros, M. A., Reyna, J. B. V., & Hernández-Perlines, F. (2023). Interaction between knowledge management, intellectual capital and innovation in higher education institutions. Education and Information Technologies, 1-24.
Lam, L., Nguyen, P., Le, N., & Tran, K. (2021). The relation among organizational culture, knowledge management, and innovation capability: Its implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 66.
Megheirkouni, M. (2020). Servant leadership, trust and knowledge management in sport organisations. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(3-4), 211-231.
Paudel, K. P. (2023). The Association of Knowledge Management and Academic Performance in Academia. Electronic Journal of Knowledge Management, 21(1), 41-58.
Paudel, K. P., Bhattarai, P. C., & Chalise, M. (2023). Interdependencies between knowledge management and academic performance in higher educational institutions. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(4), 748-765.
Qin, Y., Rocha, C. M., & Morrow, S. (2022). Knowledge management in sport mega-events: A systematic literature review. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 1056390.
Rahman, A., Dzunur’aini, R., & Nur’aini, I. (2022). Knowledge management as an effort to develop learning organizations in Islamic educational institutions. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 92-102.
Sahibzada, U. F., Jianfeng, C., Latif, K. F., Shafait, Z., & Sahibzada, H. F. (2022). Interpreting the impact of knowledge management processes on organizational performance in Chinese higher education: mediating role of knowledge worker productivity. Studies in Higher Education, 47(4), 713-730.
Sun, Y., Liu, J., & Ding, Y. (2020). Analysis of the relationship between open innovation, knowledge management capability and dual innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 32(1), 15-28.
Ureña‐Espaillat, H. J., Briones‐Peñalver, A. J., Bernal‐Conesa, J. A., & Córdoba‐Pachón, J. R. (2023). Knowledge and innovation management in agribusiness: A study in the Dominican Republic. Business Strategy and the Environment, 32(4), 2008-2021.
Waal, A. D. (2021). The high performance organization: proposed definition and measurement of its performance. Measuring Business Excellence, 25(3), 300-314.
Wang, W. T., & Wu, S. Y. (2021). Knowledge management based on information technology in response to COVID-19 crisis. Knowledge management research & practice, 19(4), 468-474.
Zhou, H., Uhlaner, L. M., & Jungst, M. (2023). Knowledge management practices and innovation: A deliberate innovation management model for SMEs. Journal of Small Business Management, 61(4), 2126-2159.
[1] 1. Ureña et al
[2] 2. Zhou et al
[3] 3. Ammirato et al
[4] 4. Alkhaldi
[5] 5. Garcia et al
[6] 6. Di Vaio et al
[7] 7. Megheirkouni
[8] 8. Qin et al
[9] 1. Wang & Wu
[10] 2. Delshab et al
[11] 3. Chatterjee et al
[12] 4. Waal
[13] 5. Abbas & Khan
[14] 6. Paudel et al
[15] 7. Ibarra et al
[16] 8. Sahibzada et al
[17] 9. Galgotia et al
[18] 1. Sheron & Lowson
[19] 1. Hantoobi et al
[20] 2. Sun et al
[21] 3. Galgotia & Lakshmi
[22] 4. Lam et al
[23] 5. Cordeiro et al
[24] 1. Rahman et al
[25] 2. Bratianu et al
[26] 3. Baraldi & Gavioli
[27] 1. Azeem et al
[28] 2. Anand et al