بررسی الگوی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در فدراسیون قایقرانی ایران
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتنعمت الله نعمتی 1 , آراد سلیمانپور 2 , طاهره باقرپور 3
1 - دانشیار، مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
الکلمات المفتاحية: فدراسیون قایقرانی, مدیریت دانش, فدراسیونهای ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در فدراسیون قایقرانی ایران است. از اینرو با بهکارگیری یک رویکرد آمیخته و با بهرهگیری از روش های فراترکیب و مدلسازی ساختاری تفسیری، به سنجش وضعیت بلوغ و طراحی الگوی بهینه استقرار مدیریت دانش در فدراسیون قایقرانی پرداخته شده است. در این پژوهش، از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده گردید. شاخص های استقرار مدیریت دانش از متن مقالات منتخب استخراج گردید و به عنوان کد در نظر گرفته شد. به این ترتیب، کدها و مفاهیم شناسایی شدند. 53 کد در قالب 8 مفهوم کلی و 3 مفهوم زیربنایی شناسایی شدند که مبنای سایر بخش های تحقیق قرار گرفتند. نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 98 زیرشاخص(کد)، 14 شاخص و 3 بعد اصلی در استقرار مدیریت دانش شد.
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا (1395). تحقیق در عملیات نرم. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
ابزری، مهدی؛ کرمانیالقریشی، محمدرضا (1391). امکانسنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور (مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان). مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 17(3): 113-145.
افجهای، زهرا؛ افجهای، فاطمه (1395). بررسی عوامل مؤثر برای طراحی الگوی سامانه مدیریت دانش در سازمانهای انتظامی. مدیریت و پژوهشهای دفاعی، 15(83):94-69.
بامداد صوفی، جهانیار؛ طاهری، پریسا (1391). عوامل موثر بر استقرار موفقیتآمیز سیستم مدیریت دانش در وزارت تعاون. کنفرانس ملی مدیریت دانش، دوره 2.
حسنپور، اکبر؛ اکبری، پیمان؛ نظری، کامران (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش راهبردی در دانشگاه پیام نور غرب کشور با روش AHP. جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 11: 55-64.
حسنقلی پور، طهمورث؛ عابدی جعفری، حسن؛ خطیبیان، ندا (1388). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها از طریق یک مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش. علوم مدیریت ایران، 14: 148 – 111.
ربیعی، علی؛ ممالی، مهناز (1400). مدیریت دانش، فرایندها، رویکردها. بهکارگیری دستنامه پیادهسازی. بیجا: موسسه تیسا ساغر مهر.
صلواتی، عادل؛ حق نظر، فرشته (1398). بررسی تحلیلی عوامل زمینهای موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 10.
عطوفی نجف آبادی، مری؛ بنی هاشمی، سید علی (1392). ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در صنایع کشور بر اساس فاکتورهای زمینهای. مدیریت دولتی، 5(2): 55-72.
فضلالهی، سیفالله؛ کریمیان، حسین (1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی. موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 5(7): 77-96.
قلیچ لی، بهروز؛ ابراهیمی، شیما (1395). امکانسنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد سازمان بهرهوری آسیایی. مدیریت دولتی، 7(1): 114-95.
معمرحور، جمال؛ جهانگیری، علی (1392). ساخت و هنجاریابی مقیاس زیرساختهای مدیریت دانش درسازمان آموزش و پرورش استان اردبیل. در: ششمین کنفرانس مدیریت دانش.
نهاردانی، علی؛ معقول، علی؛ زندهدل، احمد؛ نودهی، حسن (1397). طراحی مدل مدیریت دانش در دانشگاه فنی و حرفهای با راهبرد آموزش تربیت کارآفرین. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12: 629-651.
Chang, C.M., Hsu, M.H. & Yen, C.H. (2012). Factors affecting knowledge management success: the fit perspective. Journal of Knowledge management, 16(6): 847-861.
Chen, L. & Fong, P. (2012). Revealing performance heterogeneity through knowledge management maturity evaluation: a capability-based approach. Expert Systems with Applications, 39(18):13523-13539.
Davenport, T.H. & Prusak, L. (2005). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press.
Flint, D., Gammelgaard, B., Randall, W.S. & Mello, J.E. (2012). Grounded theory: an inductive method for supply chain research. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 42(8/9): 863–880.
Hislop, D. (2013). Knowledge management in organizations: A critical introduction. Oxford University Press
Hsieh P.J., Lin, B. & Lin, C. (2009). The construction and application of knowledge navigator model (KNMTM): An evaluation of knowledge management maturity. International Journal of Expert Systems with Applications,36(2):4087-4100.
Khatibian, N., Hasan Gholoipour, T. & Abedi Jafari, H. (2020). Measurement of knowledge management maturity level with in organizations. Business strategy series, 11(1):54-70.
Lin, C., Wu, J.C. & Yen, D.C. (2012). Exploring barriers to knowledge flow at different knowledge management maturity stages. Information & Management, 49(1):10-23.
Mehta, N. (2008). Successful knowledge management implementation in global software companies. Journal of Knowledge Management, 12(2): 42 – 56.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5: 14-37.
Pee, L. G., Teah, H. Y., & Kankanhalli, A. (2006). Development of a General Knowledge Management Maturity Model, Korean Knowledge Management Society Conference, Seoul. Korea.
Prusak, L. (2013). Knowledge Management. Translated by Hussein Rahmanseresht. Publishing Sopko.
Radolin, H.S., Anumba, C.J., Carrillo, P.M. & Al-Ghassani, A.M. (2020). STEPS: knowledge management maturity roadmap for corporate sustainability. Business Process Management Journal, 12(6): 793-808
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53: 49- 57.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007) Research qualitative synthesizing for Handbook. Publishing Springer.
Serenko, A., Bontis, N. & Hull, E. (2016). An application of the knowledge management maturity model: the case of credit unions. Knowledge Management Research & Practice,14(3): 338–352.
Wang, S. & Noe, R.A. (2010). Knowledge Sharing: A Review and Directions for Future Research. Human Resource Management Review, 20:115–131.
Zhao, J., Ordonez de Pablos, P. & Qi, Z. (2012). Enterprise knowledge management model based on China’s practice and case study. Computers in Human Behavior, 28(2):324-330.
_||_