شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانشآموزان معلول
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
سید احسان امیر حسینی
1
,
بهرام رضاییان
2
,
رضوان افشاریان
3
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
الکلمات المفتاحية: معلول, دانشآموز, ورزش, امکانات ورزشی, استان کهگیلویه و بویراحمد.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانشآموزان معلول انجام شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته بوده که با روشهای کیفی و کمّی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل مدیران ورزشی آموزشوپرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد، معلمان ورزش فعال در مدارس استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی ورزشکاران معلول فعال در تیمهای ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین برخی دانشآموزان معلول ورزشکار در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. درنهایت پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامههای تحقیق، تعداد 316 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته 36 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه به وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز به میزان 85/0 مشخص شد. بهمنظور تحلیل دادههای تحقیق از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده گردید. براساس نتایج کیفی تحقیق شش عامل تسهیل اجتماعی، حمایت اقتصادی، تحول ورزشی، تعامل بینبخشی، مسائل فردی و تحول فناوری شناسایی گردید که در میان این عوامل تحول ورزشی با تأثیر 942/0 مهمترین عامل بود. به عبارتی جهت بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانشآموزان معلول، ضمن توجه به عوامل شناساییشده میبایستی شرایطی جهت تحول ورزش نیز ایجاد شود.
Aas, S. & Wasserman, D. (2016). Natural and social inequality: Disability and fair equality of opportunity. Journal of moral philosophy, 13(5), p. 576-601.
Blauwet, C. & Willick, S.E. (2012). The Paralympic Movement: using sports to promote health, disability rights, and social integration for athletes with disabilities. Pm&r, 4(11), p. 851-856.
Brittain, I. (2004). Perceptions of disability and their impact upon involvement in sport for people with disabilities at all levels. Journal of sport and social issues, 28(4), p. 429-452.
Caddick, N. & Smith, B. (2014). The impact of sport and physical activity on the well-being of combat veterans: A systematic review. Psychology of sport and exercise, 15(1), p. 9-18.
Cole, M. (2022). Education, equality and human rights: issues of gender,'race', sexuality, disability and social class. Taylor & Francis.
Fitzgerald, H. & Kirk, D. (2009). Identity work: young disabled people, family and sport. Leisure Studies, 28(4), p. 469-488.
Fitzgerald, H. (2018). Sport is not for all: The transformative (im) possibilities of sport for young disabled people. In: Sport and physical activity across the lifespan (pp. 175-191). Palgrave Macmillan, London.
French, D. & Hainsworth, J. (2001). 'There aren't any buses and the swimming pool is always cold!': obstacles and opportunities in the provision of sport for disabled people. Managing Leisure, 6(1).
Jammaers, E. & Williams, J. (2021). Care for the self, overcompensation and bodily crafting: The work–life balance of disabled people. Gender, Work & Organization, 28(1), p. 119-137.
Jurado-Caraballo, M.Á., Quintana-García, C. & Rodríguez-Fernández, M. (2022). Trends and opportunities in research on disability and work: An interdisciplinary perspective. BRQ Business Research Quarterly, 25(4), p. 366-388.
Kiuppis, F. (2018). Inclusion in sport: Disability and participation. Sport in Society, 21(1), p. 4-21.
Maher, A.J. & Haegele, J.A. (2022). Disabled children and young people in sport, physical activity and physical education. Sport, Education and Society, 27(2), p. 129-133.
Malik, F., Abduladjid, S., Mangku, D.G.S., Yuliartini, N.P.R., Wirawan, I.G.M. A. S. & Mahendra, P.R.A. (2021). Legal protection for people with disabilities in the perspective of human rights in indonesia. International Journal of Criminology and Sociology, no. 10, p. 538-547.
Martin, J.J. (2013). Benefits and barriers to physical activity for individuals with disabilities: a social-relational model of disability perspective. Disability and rehabilitation, 35(24), p. 2030-2037.
Mason-Williams, L., Bettini, E., Peyton, D., Harvey, A., Rosenberg, M. & Sindelar, P.T. (2020). Rethinking shortages in special education: Making good on the promise of an equal opportunity for students with disabilities. Teacher Education and Special Education, 43(1), p. 45-62.
Pinilla-Roncancio, M. & Gallardo, M. (2022). Inequality in labour market opportunities for people with disabilities: Evidence for six Latin American countries. Global Social Policy, no. 2, p. 1-10.
Pitts, B.G., Shapiro, D.R., Piletic, C.K. & Zdroik, J. (2022). Examination of disability-related content across sport management textbooks. Sport Management Education Journal, 16(1), p. 42-54.
Smith, B., Bundon, A. & Best, M. (2016). Disability sport and activist identities: A qualitative study of narratives of activism among elite athletes with impairment. Psychology of sport and exercise, no. 26.
Thomas, N. & Smith, A. (2008). Disability, sport and society: An introduction. Routledge.
Toboso, M. (2011). Rethinking disability in Amartya Sen’s approach: ICT and equality of opportunity. Ethics and Information Technology, 13(2), p.107-118.
Wolbring, G. & Lillywhite, A. (2021). Equity/Equality, Diversity, and Inclusion (EDI) in Universities: The Case of Disabled People. Societies, 11(2), p. 49.
Young, J.M. (2010). Equality of Opportunity: The Making of the Americans with Disabilities Act. National Council on Disability.