تأثیر توانایی مدیریت بر مخارج تحقیق و توسعه شرکت با تاکید بر نقش تهدیدات رقابتی بازار
الموضوعات : مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی
1 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تهدیدات رقابتی بازار, مدیریت, تحقیق و توسعه,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر مخارج تحقیق و توسعه، با تاکید بر نقش تهدیدات رقابتی بازار در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و بازه زمانی مورد مطالعه، سالهای بین 1390 تا 1398 است. با روش حذف سیستماتیک، تعداد 133 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحقیق حاضر در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد و از لحاظ روش، از نوع تحقیقات همبستگی محسوب میشود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار ایویوز انجام شد. نتایج نشان داد که توانایی مدیران بر سرمایهگذاری در مخارج تحقیق و توسعه تأثیر مستقیم دارد. همچنین تهدیدات رقابتی بر رابطه بین توانایی مدیران و سرمایهگذاری در مخارج تحقیق و توسعه تأثیرگذار است.
امیرزاده، مهدی؛ جعفرنژاد، احمد؛ جشیره نژادی، علیرضا (1395). بررسی رابطه بین هزینههای تحقیق، توسعه و سودآوری واحدهای صنعتی برگزیده استان کرمان. مدیریت توسعه و تحول، (27)، ص1-6.
بزرگ اصل، موسی؛ صالحزاده، بیستون (1393). توانایی مدیریت و کیفیت اقلام تعهدی. دانش حسابداری، 5(17)، ص119-139.
بندانی، سمیه؛ سروش یار، افسانه (1401). تاثیر شفافیت اطلاعات بر مخارج تحقیق و توسعه شرکت با در نظر گرفتن نقش ریسکهای شغلی مدیران و فرصتهای سرمایهگذاری. مطالعات حسابداری و حسابرسی،41، ص121-140.
جامعی، رضا؛ نجفی، قاسم (1398). بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و عملکرد مالی با تأکید بر مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(1)، ص81-100.
خواجوی، شکرالله؛ ابراهیمی، مهرداد (1391). بررسی تأثیر قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشمانداز مدیریت مالی، 2(5)، ص91-105.
خوشکار، فرزین؛ نیکنفس، اسماعیل؛ جاهدی، سودا (1400). توانایی مدیریت، کیفیت کنترل داخلی و کارایی سرمایهگذاری. چشمانداز حسابداری و مدیریت، 4(53)، ص17-30.
شاه علیزاده، بیتا؛ جبارزاده کنگرلویی، سعید (1395). بررسی رابطه بین تفاوت بین قیمت پیشنهادی و نرخ گردش سهام، بازده بازار و اندازه معامله در بورس اوراق بهادار تهران. در: همدان: سومین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری در ایران.
علینژاد ساروکلائی، مهدی؛ تارفی، ستاره (1396). تأثیر توانایی مدیریت بر سیاست تأمین مالی. دانش حسابداری، 8(2)، ص159-180.
فیل سرایی، مهدی؛ آرین تبار، احمد؛ رادمان، زهره (1400). بررسی ارتباط بین توانایی مدیران و ارزش حاشیهای وجه نقد با در نظر گرفتن نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی. پژوهشهای راهبردی بودجه و مالی، 2(3)، ص183-217.
کاسپور، سعیده؛ خیرالهی، فرشید؛ ایوانی، فرزاد (1397). مطالعه رابطه بین بیش اطمینانی مدیران و مخارج تحقیق و توسعه. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 4(1).
لعلبار، علی؛ حسنی، محسن (1400). توانایی مدیریتی، ارتباطات سیاسی و گزارشگری مالی متقلبانه. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 5(20)، ص141-162.
محمدزاده، امیر؛ کامیاب، محمدجواد (1393). بررسی رابطه بین مالکیت نهادی، ساختار سرمایه و سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه. مدیریت توسعه و تحول (ویژه نامه)، ص91-99.
مرادی، مهدی؛ تحققی حاج قربانی، مهدی (1400). تاثیر جریان نقد عملیاتی بر مخارج تحقیق و توسعه با تاکید بر نقش شایستگی مدیران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 13(49)، ص81-96.
Andreou, P.D. & Ehrlich, C.L. (2013). Managerial ability and Firm performance: Evidence from the global financial crisis. Working paper.
Aughton, P., Van Reenen, J. & Zingales, L. (2013). Innovation and Institutional Ownership. American Economic Review, 13(1), P.277-304
Baik, B., Farber, D. & Lee, S. (2011). CEO ability and management earnings forecast. Contemporary Accounting Research, 28(5), P.1645-1668.
Bonsall IV, S.B., Holzman, E.R. & Miller, B.P. (2017). Managerial ability and credit risk assessment. Management Science, 63(5), P.1425-1449.
Chemmanur, T. & Paeglis, I. (2005). Management Quality, Certification, and Initial Public Offerings. Journal of Financial Economics, 76(2), P. 331-368.
Chen, Y., Podolski, E.J. & Veeraraghavan, M. (2015). Does managerial ability facilitate corporate innovative success? Journal of Empirical Finance, 34, P.313-326.
Cornaggia, K., Krishnan, G. & Wang, C. (2016). Managerial ability and credit ratings. Available at: https://ssrn.com/abstract=2541699.
Cui, H., Chen, C., Zhang, Y. & Zhu, X. (2019). Managerial ability and stock price crash risk. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, 26(5), P.532-554.
Demerjian, P., Lev, B. & MacVay, S. (2012). Quantifying managerial ability: A new measure and validity test. Management Science, 58(7), P.1229-1248.
Demerjian, P.R., Lev, B., Lewis, M.F. & McVay, S.E. (2013). Managerial ability and earnings quality. Acc. Rev. 88 (2), P.463-498.
Feng, X., Rui, O.M., Chen, D. & Lee, J. (2016). How does Quality of Government Moderate the Influence of Family Firm Governance on the R&D Intensity? The Empirical Research on Chinese Listed Family Firms.
Joye Khoo, A. & Cheung, W.K. (2022). Managerial ability and trade credit. The Financial Review, 57(2), P. 429-451. https://doi.org/10.1111/fire.12289
Joye Khoo, A. Wai Kong Cheung(2022). Managerial ability and trade credit. The Financial Review, 57(2), P.429-451. https://doi.org/10.1111/fire.12289
Kharisma, E.H. & Harymawan, I. (2021). Relationship Between CEO Power and Firm Value: Evidence from Indonesian Non-Financial Companies. Journal Dinamika Akuntansi dan Bisnis, 8(1). DOI: 10.24815/jdab.v8i1.17942
Lee, J., Park, J. & Park, S. (2015). Revisiting CEO power and firm value. Applied Economics Letters, 22(8), P.597-602.
Scharfstein, D.S. & Stein, J.C. (2000). The dark side of internal capital markets: Divisional rent‐ seeking and inefficient investment. Journal of Finance, 55(6), P.2537-2564.
Sheikh, S. (a2018). CEO power, product market competition and firm value. Research in International Business and Finance, 46, P.373-386.
Sheikh, S. (b2018). The impact of market competition on the relation between CEO power and firm innovation. Journal of Multinational Financial Management, 44, P.36-50.
Ting, I.W.K., Kweh, Q.L., Lean, H.H. & Ng, J.H. (2016). Ownership structure and firm performance the role of R&D. Institutions and economies. 8(4)
Wang, G. (2013). Smarter money: How high ability managers trade before firm-specific events. In: G. Wang, Smarter Money: How High Ability Managers Trade Before Firm-Specific Events (April 9, 2013). Available at:
SSRN: https://ssrn.com/abstract=2207756 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2207756.
Wang, Z., Chen, M.H.، Chin، C.L. & Zheng, Q. (2017). Managerial ability, political connections, and fraudulent financial reporting in China. Journal of Accounting and Public Policy, 36(2), P.141-162.
Yung, K. & Nguyen, T. (2020). Managerial ability, product market competition, and firm behavior. International Review of Economics & Finance, 70(11), P.102-116.
https://doi.org/10.1016/j.iref.2020.06.027