عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر مدگرایی جوانان در شهر شیراز
الموضوعات :زهرا خدام محمدی 1 , کرامت الله راسخ 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، فارس، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، فارس ، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هست. اساس نظری پژوهش در تقابل با رویکردهای نظری ماکس وبر، تورستن بوند وبلن، گئورگ زیمل، پیر بوردیو، رابرت کی مرتون، جیمز ساموئل کلمن، هربرت مارکوزه، هربرت بلومر، اروینگ گافمن، پاول فلیکس لازارسفلد، تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و کینگزلی دیویس بناشده است. روش پژوهش با معیار هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان 19 تا 34 ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر محاسبه شد. شیوه نمونهگیری برای دسترسی به نمونههای موردمطالعه تصادفی از نوع خوشهای است. بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه پیشآزمون اجرا شد که طی آن 35 پرسشنامه مقدماتی بین تعدادی از افراد نمونه آماری برای پاسخگویی توزیع شد. اعتبار هریک از مقیاسها با استفاده از روش اعتبار صوری و پایایی هریک از متغیرها با روش آلفای کرونباخ تعیین گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیر جنسیت، استفاده از ماهواره، اینترنت، باورهای دینی، الگوپذیری، پایگاه اجتماعی و نمودهای عینی بر مدگراایی تأثیر دارند، درحالیکه ارتباطی بین سن و مدگرایی مشاهده نشد.
_||_