بررسی جامعهشناختی تاثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مسئولیت اجتماعی مدیران بنگاههای اقتصادی – انتفاعی ( مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامیشهر تهران)
الموضوعات :مصطفی اکبریان 1 , هلیا واحدی 2
1 - دکترای جامعه شناسی و عضو هیات علمیگروه ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی، تهران، ایران.نویسنده مسئول
2 - دکترای روانشناسی عمومیو مدرس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده در این پژوهش برآنیم به بررسی جامعهشناختی تاثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مسئولیت اجتماعی مدیران بنگاههای اقتصادی – انتفاعی بپردازیم. روش تحقیق در مقاله حاضر روش پیمایشی است و جامعه آماری آن کلیه مدیران شاغل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامیدر شهر تهران میباشند . برای سنجش متغیر مسئولیت اجتماعی از مقیاسی محقق ساخته براساس مدل نظری کارول (1991)، سالوسکی وزولچ (2014) و لانتوس (2001) با مقیاس لیکرت متشکل از 16 گویه و با در نظر گرفتن 3 بعد مسئولیت اجتماعی ( اقتصادی، اخلاقی و قانونی)در مدلهای مذکور استفاده شده است. برای سنجش سرمایه فرهنگی از پرسشنامه سرمایه فرهنگی بوردیو (1999) با استفاده از مقیاس پنج درجه ای لیکرت و با درنظر گرفتن سه بعد سرمایة فرهنگی تجسم یافته، عینیت یافته و نهادی استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق، از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که سرمایه فرهنگی بر مسئولیتهای اجتماعی مدیران شاغل در واحدهای دانشگاه آزاد موثر است . از میان ابعاد سرمایه فرهنگی، سرمایه فرهنگی تجسم یافته بیشترین ارتباط معنادار را با مسئولیت اجتماعی افراد مورد مطالعه دارد . این ارتباط مثبت و مستقیم است؛ یعنی با افزایش سرمایه فرهنگی تجسم یافته میزان مسئویت پذیری آنها نیز افزایش مییابد . همچنین سرمایه فرهنگی عینیت یافته و سرمایة فرهنگی نهادی نیز با میزان مسئولیت پذیری افراد مورد مطالعه رابطه معنادار دارد.