مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس خود تنظیمی هیجانی، ذهن آگاهی و خودانسجامی با نقش میاجیگری سرمایههای روانشناخ
الموضوعات :فتانه محمودی 1 , مریم زرنقاش 2 , نادره سهرابی 3 , مجید برزگر 4
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - دانشیار روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار روانشناسی تربیتی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: خود انسجامی, خودتنظیمی هیجانی, و ذهن آگاهی, بهزیستی روانشناختی, سرمایههای روانشناختی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس خود تنظیمی هیجانی، ذهن آگاهی و خودانسجامی با نقش میاجیگری سرمایههای روانشناختی طراحی و اجرا گردید. به دلیل بررسی رابطه بین متغیرها این نوع تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز می باشد.که با استفاده از جدول مورگان و با احتساب افت آزمودنی تعداد 310 نفر برآورد شده است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. و براساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت طراحی شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. ابعاد متغیر خود انسجامی، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در مجموع 67 درصد از واریانس متغیر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی گردان را تبیین میکنند که با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد بزرگ برآورد میشود، به عبارت دیگر متغییرهای خود انسجامی، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در حد بالایی توان تبیین واریانس متغیر و دوین بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی را دارند. همچین خود انسجامی با مقدار اثر 52/0 ، خودتنظیمی هیجانی با مقدار اثر 42/ و ذهن آگاهی با مقدار اثر 49/0 بر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی اثر گذار می باشند همچنین سرمایههای روانشناختی با مقدار اثر 39/0 بر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی اثر می باشد.