تحلیلی بر الگوی برندسازی مقصد گردشگری با تاکید بر شبکههای اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی
الموضوعات :رضوان امید زاده 1 , منصور زراءنژاد 2 , علی کنگرانی فراهانی 3 , محمد همتی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
2 - استاد دانشکده مدیریت ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار دانشکده مدیریت ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
4 - دانشیار دانشکده مدیریت ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران
الکلمات المفتاحية: برند سازی, گردشگری, شبکه های اجتماعی, جامعه شناختی,
ملخص المقالة :
گردشگری به مثابه ی صنعتی مؤثر و تأثیرگذار بر جوامع توانسته است توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان را به خود جلب کند. این صنعت فعالیتی گسترده است که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مهمی را با خود به همراه دارد و هر یک در جای خود قابل بحث و بررسی است هدف این پژوهش تحلیلی بر الگوی برندسازی مقصد گردشگری با تاکید بر شبکههای اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان نخبگان هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل16نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل تحقیق انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل تحقیق، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. پس از انجام مصاحبه های تحقیق تعداد 43 کد به صورت کلی مشخص گردید. جدول شماره 2 نتایج مربوط به این کدها را نشان می دهد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که متغیرهای تاثیرگذار بر برند سازی مقصد گردشگری شامل جذب مخاطب، توسعه پایدار، دانش برند، نیازهای منطقه ای، پشتوانه سازی محلی، اعتماد عمومی و مدیریت منابع انسانی و تعاملات فردی و گروهی می باشد.