مقایسه رفتارهای قلدری- قربانی و توانایی شناختی در دانشآموزان پسر دوم متوسطه فرزند طلاق و غیرطلاق
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسیارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیارگروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه رفتارهای قلدری- قربانی و توانایی شناختی در دانش آموزان پسر دوم متوسطه فرزند طلاق و غیر طلاق به اجرا در آمد. روش: جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان پسر 16 تا 18 ساله (دوره دوم متوسطه) فرزند طلاق و فرزند غیر طلاق در منطقه 8 و 13 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به روش نمونه گیری در دسترس و برای هر گروه 50 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی(1392) و رفتارهای قلدری- قربانی الویس (1996) استفاده شد و داده های بدست آمده با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق و غیر طلاق به لحاظ مؤلفه های قلدری- قربانی تفاوت معنادار وجود دارد و دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق در مقایسه با دانش آموزان پسر عادی در مؤلفه های قلدری- قربانی میانگین نمرات بالاتری کسب می کنند. بین دو گروه دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق و غیر طلاق به لحاظ مؤلفه های توانایی شناختی تفاوت معنادار وجود دارد . نتیجه گیری: دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق در مقایسه با دانش آموزان پسر عادی در مؤلفه های برنامه ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف پذیری شناختی عملکرد ضعیف تری دارند.
تقوی،ن. (1389). بررسی وضع ازدواج و طلاق در شهر تبریز. طرح پژوهشی. استانداری آذربایجان-شرقی.
صانعی،س.، صانعی،ف.(1395). بررسی نقش طلاق بر پرخاشگری و سلامت روان کودکان، کنفرانس ملی فقه، حقوق و روانشناسی، مرکز توسعه آموزش های نوین ایران (متانا)
علیزاده،م؛ میر نسب،م.م؛ واحدی،ش.(1395). مقایسه پیشرفت تحصیلی و شیوه های انضباطی والدین در دانش آموزان قلدر و قربانی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناسی، 11(43): 155-138.
قمری،ح؛ خشنود نیا،ب. (1395). مقایسه مهارت های اجتماعی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در فرزندان با والدین مطلقه، متقاضی طلاق و عادی. فصلنامه خانواده پژوهشی، 12(45): 92-69.
کرمیان،س؛ دهقانی،ی.(1394). مقایسه رابطه طلاق با سلامت روانی فرزندان طلاق و فرزندان عادی در شهر دهدشت. اولین همایش ملی علوم و فناوری نوین در ایران.
نظری،ر؛ خیرخواه،ف؛ دهشیری،م.ر؛ جابری،ا؛ بیژنی،ع.(1389). توانایی شناختی و سلامت روانشناختی بیماران با آسیب مغزی ناشی از ضربه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل. ۱۲ (۳) :۵۸-۶۳.
یعقوبی،گ؛ سهرابی،ف؛ مفیدی،ف.(1390). بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی. مجله مطالعات روانشناختی، 7(1): 190- 97.
Amato, P. R. (2017). The effects of divorce and marital discord on adult children’s psychological well-being. American Sociological Review, 66, 900-921.
Berman, M. G., Nee, D. E., Casement, M., Kim, H. S., Deldin, P., Kross, E., ... & Joormann, J. (2011). Neural and behavioral effects of interference resolution in depression and rumination. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 11(1), 85-96.
Brannon, L., Feist, J., & Updegraff, J. A. (2013). Health psychology: An introduction to behavior and health. Cengage Learning.
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Schulz, M. S., Heming, G. P., & Ross, D. (2015). Pre-birth to preschool family factors in children's adaptation to kindergarten. Family Research Consortium, 34, 75-114.
Farrington,P.D, Ttofi,M.(2011).Bullying as a predictor of offending,violence and later life outcomes behavior and mental health,21,90-98.
Kinsfogel, M., & Grych, H. (2004). Inter-parental conflict and adolescent dating relationships. Journal of family psychology, 18, 505-515.
Madrigal, R. (2008). Hot vs. cold cognitions and consumers' reactions to sporting event outcomes. Journal of Consumer Psychology, 18(4), 304-319.
Monks, C. P., Smith, P. K., Naylor, P., Barter, C., Ireland, J. L., & Coyne, I. (2009). Bullying in different contexts: Commonalities, differences and the role of theory. Aggression and Violent Behavior, 14(2), 146-156.
Robers, S., Zhang, J., Truman, J., & Snyder, T. D. (2012). Indicators of school crime and safety: 2011.Washington, D. C: National Center for Education Statistics, U.S. Department of Education, and Bureau of Justice Statistics, Office of Justice Programs, U.S. Department of Justice.
Rotenberg, K. G., Kim, L. S., & Herman-Steahl, M. (2009). The role of primary and secondary appraisals in the negative emotions and psychological maladjustments of children of divorce. Journal of divorce and remarriage, 29, 43-65.
Smith, J. D., Schneider, B. H., Smith, P. K., & Ananiadou, K. (2014). The International Conference on Educational Research. (CY-ICER).