بررسی و تحلیل آیین نیایش در متون حماسی به روایت شاهنامه فردوسی
الموضوعات :
1 - دانشیار دانشگاه سلمان فارسی ،کازرون،ایران
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه سلمان فارسی،کازرون،ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
حماسه های ملی جایگاه تجلی باورها، فرهنگ و رسوم کهن یک قوم می باشند که براساس اسطوره ها و آیین ها خلق شده اند. آیین ها برای آن که کارکرد اجتماعی خود را از دست ندهند و در گذر زمان فراموش نشوند با باورهای اساطیری مقدس پیوند می یابند. آثار برجستة حماسی نظیر شاهنامه، مهابهاراتا، ایلیاد و ... از مهم ترین سرچشمة آگاهی ما از آداب و سنت های گذشتة اقوام ایران، هند و یونان است. این اقوام که خاستگاه یکسانی داشته اند پس از مهاجرت و سُکنی گزیدن در مناطق جدید، بسیاری از باورها و آیین های مشترک خود را حفظ کرده اند. آیین نیایش که میراث مشترک مذهبی بسیاری از اقوام است و پیشینه ای همزاد آفرینش آدمی دارد، بخش مهمی از آثار حماسی را تشکیل می دهد. بسامد بالای این آیین در مراسم عبادی هر قوم نشان دهندۀ ارزش و اهمیت این آیین نزد آن قوم می باشد. در ساختار نیایش های اقوام باورمند هند و اروپایی اشتراکات بسیاری وجود دارد که از مهمترین آن می توان به قربانی کردن، سر و تن شستن، دست به سوی آسمان بلند کردن و ...اشاره کرد. منشأ و سرچشمۀ این آداب مشترک، کهن الگوها و همچنین باورهای اساطیری مشترک این اقوام و پایبندی آن ها به سنت های گذشته می باشد. با این حال گذشتِ زمان، شرایط محیطی و تحولات مذهبی سبب به وجود آمدن تعدادی از آداب خاص در ساختار نیایش های هر کدام از آن ها گردیده است. در این جستار با مقایسۀ ساختار نیایش ها، آداب و الگوهای مشترک و پیوند این آداب را با باورهای اساطیری اقوام هند و اروپایی نشان می دهیم.
- اسماعیل پور، ابوالقاسم. (1393). اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش
- الیاده، میرچا. (1394). اساطیر، مناسک، نمادها. نازنین مدنی و منصور مدنی. تهران: نوید شیراز
- --------. (1378).اسطوره بازگشت جاودانه. ترجمه بهمن سرکاراتی. تهران: قطره
- --------.(1389).رساله در تاریخ ادیان.ترجمه جلال ستاری . تهران: سروش
- امینی فرد، تقی. (1383). «بررسی تطبیقی نیایش در آیین های ایرانی با نیایش در اسلام». فصلنامه ادبیات دانشگاه آزاد مشهد. شماره2و1. صص175-151
- انوشیروانی، علیرضا. (1389). «ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران». ادبیات تطبیقی، ش 1 (بهار) صص38-6
- ایونس، ورونیکا.( 1381). اساطیر هند. ترجمه محمد حسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر
- باستید، روژه.( 1370).دانش اساطیر. ترجمه جلال ستاری. تهران :توس
- باقری، مهری.( 1393). دین های ایران باستان. تهران: قطره
- برن، لوسیلا.( 1392). اسطوره های یونانی . ترجمه عباس مخبرن. تهران: مرکز
- بویس، مری.( 1375). تاریخ کیش زردتشتی.ترجمه همایون صنعتی زاده .تهران: توس
- بهار، مهرداد.( 1387). پژوهشی در اساطیر ایران.تهران: نشرآگه
- --------.(1376). جستاری چند در فرهنگ ایران. تهران: فکر روز
- پرنیان، موسی.( 1391). «بررسی نیایش های شاهنامه فردوسی» متن پژوهی ادبی. شماره 53.صص 176-157
- پورامن، علی.( 1389).«نیایش در شاهنامه». رشد آموزش و ادب فارسی.شماره 93 صص18-14
- پورداود، ابراهیم.(1380الف). خرده اوستا. تهران: اساطیر
- ----------. (1380ب). یسنا. تهران: اساطیر
- ----------. (1377). یشت ها، ج1و2. تهران: اساطیر
- جان، ناس. (1354).تاریخ جامع ادیان. علی اصغر حکمت.تهران: پیروز
- خالقی مطلق، جلال. (1362). «گردشی در گرشاسب نامه».ایران نامه. شماره4.صص559-513
- خدادایان،اردشیر.( 1372). «سیری در ادبیات مذهبی و اسطوره های خدایان یونان». دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران . شماره 3و2.صص 160-145
- دوبوکور، مونیک.( 1373). رمزهای زنده جان، تهران: نشر مرکز
- دوستخواه، جلیل. (1392). گزارشی از اوستا.ج1و2. تهران: مروارید
- دومزیل،.......... (1392). سرنوشت یک جنگجو. ترجمه مهدی باقری و شیرین مختاریان. تهران : نشر قصه
- ذکرگو، امیر حسین.( 1377). اسرار اساطیر هند، تهران: انتشارات فکر روز
- رضی، هاشم.( 1360). ادیان بزرگ جهان. تهران: انتشارات فروهر
- --------.(1392). تاریخ جامع ادیان. تهران: نشر علمی و فرهنگی
- -------- .( 1382). دین و فرهنگ ایرانی پیش از زردشت. تهران: سخن
- روزنبرگ، دونا.( 1379).اساطیر جهان: داستان ها و حماسه ها.ترجمه عبدالحسین شریفیان.تهران: اساطیر
- ستاری، جلال.( 1388).اسطوره ایرانی. تهران: نشر مرکز
- ---------.(1378). جهان اسطوره شناس.تهران: مرکز
- -------.(1377). رمز و مثل در روان کاوی.تهران: توس
- شایگان، داریوش.( 1343). «آیین هندو». دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران. ش 44و 43. صص384-345
- شوالیه،ژان و گربران، آلن.( 1378). فرهنگ نمادها ، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی ، تهران : جیحون
- عبادی،محمود.( 1387). فردوسی سنت و نوآوری در حماسه سرایی.تهران: مروارید
- عباسلو، احسان.( 1391). «نقد کهن الگو گرایانه».کتاب ماه ادبیات. ش68. صص90-58
- عفیفی، رحیم.( 1383).اساطیر و فرهنگ ایران. تهران: توس
- فردوسی.( 1386).شاهنامه. 8جلد. به کوشش جلال خالقی مطلق. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
- قائمی، فرزاد.( 1391). «اسطورة نبرد مهر و گاو نخستین». ادب پژوهی. پاییز 91 صص 110-89
- ----------.(1392). «بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوی اساطیری»، مجموعه مقالات همایش شاهنامه و پژوهش های آیینی ، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی،صص216-195
- کریستن سن. (1385).ایران در زمان ساسانیان.ترجمه رشید یاسیمی،تهران: صدای معاصر
- کمبل، جوزف.( 1386).قهرمان هزار چهره. ترجمه شادی خسرو پناه.مشهد: گل آفتاب
- کی گوردن،والتر.( 1388). « درآمدی بر نقد کهن الگویی» ترجمه جلال سخنور، ادبستان، ش 16صص31-28
- گرین،ویلفرد و همکاران.( 1376). مبانی نقد ادبی. ترجمه فرزانه طاهری.تهران: نشر نیلوفر
- گزیده ریگ ودا. (1385). ترجمه و تحقیق محمد رضا جلالی نایینی. تهران: فرهنگ و ارشاد
- گیرشمن،ررومن. (1368). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: نشر علمی و فرهنگی
- مادیورو، رونالدو و ویلرایت، جوزف(1382). «کهن الگو و انگاره کهن الگویی». ترجمه بهزاد برکت، ارغنون. ش 22صص 287-281
- مرادی، افشین.( 1392). نیایش و ستایش در شاهنامه. تهران: انتخاب
- معینی سام، بهزاد.(1391). «آیین احترام در زمان هخامنشیان و ساسانیان». پژوهش های تاریخی،ش 14 صص 118-99
- ناشناس. (1380). مهابهارات. ترجمه میر غیاث الدین قزوینی. به کوشش جلالی نایینی. تهران: طهوری
- والمیکی و داس تلسی.( 1379). رامایانا. ترجمه امر سنکهه و امر پرکاش. تهران:الست فردا
- هومر.( 1389). ادیسه.ترجمه سعید نفیسی.تهران: انتشارات علمی وفرهنگی
- ..........( 1386). ایلیاد.ترجمه سعید نفیسی.تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
- هینلز، جان.( 1385). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی.تهران: نشر چشمه
- یاحقی، محمد جعفر.( 1394). فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر
- یونگ، کارل گوستاو و دیگران.( 1359). انسان و سمبولهایش. ترجمه ابوطالب صارمی، تهران:امیر کبیر
- -------------.(1381). روان شناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمه احمد امیری.تهران :علمی و فرهنگی
- Givens.D.B.(2002), Nonverbai dictionary of gestures,signs and body language cues, Washigton.
- Singer.I.(2003), Hittite Prayer, society of biblical literature Atlanta,Georgia.
- Spawforth.A.J.S.(2007), The court and court society in ancient monarchies, Cambridge University Press.