تحلیل انواع موسیقی میانی در اشعار نو و نیمه سنتی نیمایوشیج
الموضوعات :محمود صادق زاده 1 , نیلا نوربلین 2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلام واحد یزد
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد،ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از مشخصات اصلی شعر نیمایی، در مقایسه با شعر کلاسیک ،تحول در انواع موسیقی کلام به ویژه کاربرد موسیقی میانی و درونی است که در اشعار نیمایوشیج قابل توجه و بررسی است. در این مقاله به شیوة توصیفی، تحلیلی و کمی به بررسی کاربرد انواع موسیقی درونی در اشعار نو و نیمه سنتی نیما پرداخته میشود. ابتدا به طور کوتاه به اهمیت موسیقی درونی توجه شده و سپس انواع موسیقی میانی شامل سجع، جناس و اقسام تکرار،تکرار واج، واژگان و عبارت با شواهد و نمونههایی تحلیل و ارزیابی شده است. باتوجه به بررسی صورت گرفته، تکرار صامت و مصوت بیش از موارد دیگر به کار رفته است؛ در این میان مصوت (آ) بیش تر تکرار شده و آن اغلب ناله و فریاد را تداعی میکند، که بیانگر روحیه بیدارگر شاعر است. پس از آن در بین انواع جناس، جناس لاحق، بیشترین بسامد را دارد. تکرار جمله و عبارت و جناس لفظ، کمترین بسامد را دارند. آنچه مشخص است، نیما با آگاهی از موسیقی درونی در شعر بهره برده است، تا بتواند کمبود وزن را جبران کند.
کتاب ها
- آل احمد، جلال. (1357). هفت مقاله، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- بیوپاز، اوکتاد. (1388). رنگین کمان تغزل، ترجمه: سیصد هنرمند، تهران: نشر جوان.
- خانلری، پرویز. (1367) . وزن شعر فارسی، تهران: انتشارات توس.
- راستگو، سیدمحمد.(1382). هنرسخنآرایی، تهران: انتشارات سمت.
- زرین کوب، حمید. (1358). چشم انداز شعر نو فارسی، تهران انتشارات توس.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1391). موسیقی شعر، تهران: انتشارات آگاه.
- شمسیا، سیروس . (1381) . نگاهی تازه به بدیع، تهران: انتشارات فردوس.
- طاهباز، سیروس. (1383). مجموعة کامل اشعارنیما، تهران: انتشارات آگاه.
- طهماسبی، طغرل. (1380). موسیقی در ادبیات، تهران : انتشارات رهام.
- علی پور، مصطفی. (1378) . ساختار زبان شعر امروز، تهران : انتشارات فردوسی.
- قزوانچاهی، عباس. (1379) . نیما و شعر امروز گفتگو با محمد مختاری، تهران: انتشارات توس.
- کرازی، میرجلال الدین. (1373).زیباشناسی سخن پارسی، تهران: کتاب ماد.
- موسوی، میرنعمت ا.... (1382). فرهنگ بدیعی، تبریز؛ انتشارات احرار.
- همایی، جلال الدین. (1379). فنون بلاغت وضاعات ادبی، تهران: نشرهما.
مقالهها
- روحانی، مسعود، (1290)؛ «بررسی کارکرد، تکرار در شعر معاصر» مجله بوستان ادب«دانشگاه شیراز» س 3، ش 2: 168-145
- فیاض منش،پرند (1384)؛ « نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع تخیل و احساسات شاعرانه» فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 4 :189-163.