کارکرد عنصر موسیقی در پنج گنج نظامی گنجوی
الموضوعات :رضا اشرف زاده 1 , حشمت قیصری 2
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
2 - دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
موسیقی و ادبیات به عنوان دو فصل جدا نشدنی از دیرباز مورد توجه خاص قرار گرفتهاند تا جایی که نمیتوان مرزی واقعی بینشان قرار داد و این در حالی است که این دو مقوله با توجه به بسترهای گوناگون دارای استقلال و شخصیتهای خاص خود نیز هستند. ارج نهادن و حرمت گذاردن به موسیقی، همانا حرمت گذاشتن به زبان فارسی است و نگرش بزرگان ادب پارسی به این مهم، ارزشمند و شایستهی بررسی میباشد. اشارات صریح نظامی به ابزار و آلات موسیقی، وجود و تکرار فراوان اصطلاحات و عناصر مربوط به موسیقی در اشعارش، بیانگر میزان دانش و آشنایی کامل وی با این هنر است. پنجگنج نظامی علاوه بر مسائل ادبی و شاعرانه، مجموعهی بسیار ارزشمندی است که در زمینهی موسیقی میتواند مرجعی مفید جهت پژوهش باشد. این اثر که منبع عظیم حکمت و هنر میباشد، ضمن معرفی سازهای موسیقی و کاربرد آنها؛ بیانگر آداب و سنتهای گذشتگان در زمینهی سازهایی است که در مناسبتها و اوقات گوناگون؛ نظیر مراسم استقبال از شاهان و بزرگان، مجالس بزم و سوگ، آغاز و میانهی کارزار و ... نواخته میشده است. هر چند هر مناسبتی ابزار و آلات ویژهی خود را داشته، اما ابزار و آلات مشترکی هم وجود داشته که مورد استفاده قرار میگرفته است. به کارگیری آلات، سازها و آهنگها در هنگام بزم و رزم بسیار متنوع است، بسیاری از سازها جداگانه نواخته میشده و برخی دیگر؛ چون نای و رود، نای و بربط، چنگ و رباب، چنگ و بربط، و روئینه خم و شیپور در کنار یکدیگر همنوایی میکردهاند.