تحلیل تقابل طریقت و شریعت در گفتمان شناسی ِ انتقادی اسرارالتوحید ابوسعید براساس نظریة « تبیین ِ » نورمن فرکلاف ، با تکیه بر هژمونی قدرت و کرامت.
الموضوعات :شهرام ساری اصلانی 1 , سیاوش مرادی 2 , میرجلال الدین کزازی 3
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.ایران، همدان
2 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،اراک ، ایران
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ایمیل:
الکلمات المفتاحية: اسرار التو حید, تحلیل گفتمان انتقادی , شریعت و طریقت, نورمن فرکلاف, هژمونی قدرت.,
ملخص المقالة :
از آنجایی که روش تحلیل ِ گفتمان ِ متنهای تاریخی و ادبی می تواند منجر به هویت یابی ِ اثر گردد، لذا این مقوله را می توان ، حاصل ظهور نظریه های پسا ساختگرایانه و پسامدرنیته در ده ۀ 60 و 70 میلادی در نقد نابسامانی ه ا و ناخشنودی های انسان مدرن دانست. تحلیل گفتمان انتقادی، روابط بین ز بان، قدرت و ایدئولوژی است. فرکلاف نیز آنرا در سه سطح توصیف، تفسیر، تبیین مورد پژوهش و تألیف قرار داده است . ابوسعید در بد و ورودش به نیشابور باعث ا یجاد دشمنی و تقابل شریعتیان ، با خود می گردد. در آن زمان سه مرکز مهم قدرت وجود داشت که عبا ر ت بودند از: 1.حکومت(قدرت رسمی و حاکمان غزنین)، 2.فقهای معروف عصر (اهل شریعت)، 3. صوفیان یا مشایخ (اهل طریقت). این سه قد رت هر کدام در تقابل با دیگری سعی بر قدرت نمایی داشتند که در پایان ، ابوسعید با قدرت کلام برخواسته از ایدئولوژی و کرامت، بر دو مرکز اصلی قدرت فائق می گردد. فرکلاف در جمع بندی سطح تبیین ِ خود، سه پرسش را مطرح می سازد: عوامل اجتماعی، ایدئولوژی و تأثیرات ، که مبنای این پژوهش قرار گرفته است، پژوهشگر سعی بر آن دارد تا را بطه زبان و قدرت و ایدئولوژی ابو سعید را در سطح تبیین فرکلاف در تقابل بین شریعت و طریقت مورد پژوهش قرار د هد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای به شیوۀ کیفی کار شده است .