الگوهای مادرانه در آثار زویا پیرزاد
الموضوعات :سمیه مجیدزاده دولت آبادی 1 , ناصر علیزاده خیاط 2 , یدالله نصراللهی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی مادرانه, زنان, ادبیات داستانی, هویت, اجتماع,
ملخص المقالة :
نوشتن از زنان و دنیای درون آنها، در آثار نویسندگان بهویژه زنان همیشه مورد توجه بوده و به نقشهای اساسی زنان و تأثیر آن در زندگی اجتماعی اشاره شده است. همچنین، دغدغهی اصلی نویسندگان در رابطه با هویت زنان و نقش آنها در خانواده و به تبع آن جامعه میباشد. در داستانهای زنان، معمولاً قهرمانان داستان از میان خود زنان انتخاب میشوند و احساسات، عواطف و تجربیات آنان به تصویر کشیده میشود. از میان نویسندگان زن، زویا پیرزاد (1331) با طرح مشکلات زنان در قالب رئالیسمی اجتماعی میخواهد به جامعه ثابت کند که بین زن بودن و مرد بودن تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر؛ زنان نیمی از پیکرهی اجتماع انسانی را تشکیل میدهند که از دیرباز، جایگاه و نقش تأثیرگذاری آنان در خانواده و اجتماع محل بحث بوده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بیان درونمایه و تأثیرات و الگوی زنان در خانواده توضیح داده شده است. نتایج نشان میدهد که زنان مخلوق پیرزاد در کشمکش دائم با خود، در پی کشف هویت خود هستند.
کتاب¬ها
آبوت، پاملا، و والاس، کلر. (1393). جامعه¬شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: انتشارات نی.
آستین، جین. (1388). غرور و تعصب، ترجمه سوسن اردکانی، تهران: انتشارات نگارستان کتاب، چاپ اول.
باقری، نرگس. (1387). زنان در داستان، تهران: انتشارات مروارید.
پیرزاد، زویا. (1380). چراغ¬ها را من خاموش می¬کنم، تهران: انتشارات مرکز.
پیرزاد، زویا. (1381). سه کتاب، تهران: انتشارات مرکز.
زرافا، مشیل.(1386). جامعه¬شناسی ادبیات داستانی، ترجمه نسرین پروینی، تهران: انتشارات سخن.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. (1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات طرح نو.
شیمل، آن ماری. (1376). شکوه شمس، ترجمه حسن لاهوتی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
غلام، محمد. (1381). رمان تاریخی، تهران: انتشارات چشمه.
گرین، کیت، و لبیهان،، جیل. (1383). درسنامۀ نظریه و نقد ادبی، ترجمه لیلا بهرام¬محمدی و همکاران، تهران: انتشارات روزگار.
گلدمن، لوسین. (1371). جامعه¬شناسی ادبیات (دفاع از جامعه¬شناسی رمان)، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: انتشارات هوش و ابتکار.
لوکاچ، جورج. (1380). نظریه رمان، ترجمه حسن مرتضوی، تهران: انتشارات قصه.
مایلز، رزالیند. (1380). زنان و رمان، ترجمه علی آذرنگ، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
میرعابدینی، حسن. (1380) صد سال داستان¬نویسی ایران، جلد 2، تهران: انتشارات چشمه.
میرعابدینی، حسن. (1386). صد سال داستان¬نویسی، جلد3، تهران: انتشارات چشمه.
وولف، ویرجینیا. (1383). اتاقی از آنِ خود، ترجمه صفورا نوربخش، تهران: انتشارات نیلوفر.
مقالات
حاجی¬زاده، مهین، و محمدپور، زهرا. (1397). بررسی تطبیقی سیمای زن در آثار نوال السعداوی و زویا پیرزاد. نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی.
حسینی، مریم. (1384). روایت زنانه، در داستان¬نویسی زنانه. کتاب ماه ادبیات و فلسفه، (93)، 94-101.
حیدری، فاطمه، و بهرامیان، سهیلا. (1389). زنان سلطه و تسلیم در آثار زویا پیرزاد. اندیشه¬های ادبی، 2(6)، 125-145.
علیمی، ماندانا. (1389). تجلی زن در سه دفتر نخست مثنوی معنوی. زن و جامعه، 1(1)، 147-169. Dor:20.1001.1.20088566.1389.1.1.8.2
فیاض، تبراهیم، و رهبری، زهره. (1385). صدای زنانه در ادبیات معاصر. پژوهش زنان، 4(4)، 23-50.
گودرزی نژاد، آسیه. (1388). شخصیت¬پردازی در رمان چراغ¬ها را من خاموش می¬کنم. بهارستان سخن، 5(14)، 155-172.
دسپ، سید علی، نیکوبخت، ناصر، بزرگ بیگدلی، سعید، و منشی¬زاده، مجتبی. (1391). روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایۀ سبکشناسی فمنیستی. نقد ادبی، 5(18)، 119-152. Dor:20.1001.1.20080360.1391.5.18.7.5
ولی¬زاده، وحید. (1387). جنسیت در آثار رمان نویسان زن ایرانی. نقد ادبی، 1(1)، 191-224.
یانس، ندا، پاشایی فخری، کامران، و عادل زاده، پروانه. (1398). بررسی شیءوارگی در آثار زویا پیرزاد با تأکید بر رویکرد جورج لوکاچ. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 12(44)، 43-66. Doi:10.30495/dk.2020.677299
منابع انگلیسی
Levin, Harry; literature jako instytucja, in: Andrzej mencwel, (ed.), Wkregu socjologii literatury, second edition, Warszawa, PIW, 1980.
References
Books
Austin, J. (2009). Pride and Prejudice, Trans. Susan Ardakani, Tehran: Book Gallery Publications. [In Persian]
Bagheri, N. (2008). Women in Story, Tehran: Morvarid Publications. [In Persian]
Gholam, M. (2002). historical novel, Tehran: Cheshmeh Publications. [In Persian]
Goldman, L. (1992). Sociology of Literature (defense of the sociology of the novel), Trans. Mohammad Jafar Pooyandeh, Tehran: Hoosh va Ebtekar Publications. [In Persian]
Green, K. & Lebian, J. (2004). Textbook of Literary Theory and Criticism, Trans. Leila Bahramohammadi et al., Tehran: Roozgar Publications. [In Persian]
Lukacs, G. (2001). Novel Theory, Trans. Hassan Mortazavi, Tehran: Qeshe Publications. [In Persian]
Miles, R. (2001). Women and the Novel, Trans. Ali Azarang, Tehran: Roshangaran Publications and Women's Studies. [In Persian]
Mir Abedini, H. (2001). One Hundred Years of Iranian Fiction, Volume 2, Tehran: Cheshmeh Publications. [In Persian]
Mir Abedini, H. (2007). One Hundred Years of Story Writing, Volume 3, Tehran: Cheshmeh Publications. [In Persian]
Pamela A. & Wallace, C. (2014). Sociology of Women, Trans. Manijeh Najm Iraqi, Tehran: Ney Publications. [In Persian]
Pirzad, Z. (2001). I turn off the lights, Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
Pirzad, Zoya, (2002), three books, Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
Selden, R. & Widdowson, P. (1998). A Guide to Contemporary Literary Theory, Trans. Abbas Mokhber, Tehran: New Plan Publications. [In Persian]
Shimmel, A. M. (1997). Shokooh Shams, Trans. Hassan Lahouti, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian]
Wolf, V. (2004). a room of its own, Trans. Safoura Nourbakhsh, Tehran: Niloufar Publications. [In Persian]
Zarafa, M. (2007). Sociology of Fiction, Trans. Nasrin Parvini, Tehran: Sokhan Publications. [In Persian]
Articles
Alimi, M. (2010). The Manifestation of Women in the First Three Books of Masnavi Manavi. Women and Society, 1(1), 147-169. Dor:20.1001.1.20088566. 1389.1.1.8.2. [In Persian]
Desp, S. A., Nikobakht, N., Bozor Bigdali, S., & Manshizadeh, M. (2011). the Process of Development of Analytical Women's Style Based on Feminist Stylistics. literary criticism, 5(18), 119-152. Dor:20.1001.1.20080360.1391.5.18.7.5. [In Persian]
Fayyaz, T., & Rahbari, Z. (2006). Women's Voice in Contemporary Literature. Women's Research, 4(4), 23-50. [In Persian]
Goodarzi Nejad, A. (2009). Characterization in the novel I turn off the lights. Baharestan Sokhon, 5(14), 155-172. [In Persian]
Hajizadeh, M., & Mohammadpour, Z. (2018). a Comparative Study of Female Image in the Writings of Naval Al-Saadawi and Zoya Pirzad. The First National Conference on Literary Research with the Approach to Comparative Studies. [In Persian]
Heidari, F., & Bahramian, S. (2010). Women of domination and submission in the writings of Zoya Pirzad. Literary Thoughts, 2(6), 125-145. [In Persian]
Hosseini, M. (2005). Women's Narrative, in Women's Fiction. Book of the Month of Literature and Philosophy, (93), 94-101. [In Persian]
Valizadeh, V. (2008). Gender in the Writings of Iranian Female Novelists. Literary Criticism, 1(1), 191-224. [In Persian]
Yans, N., Pashai Fakhri, K., & Adelzadeh, P. (2018). Study of Reification in ZoyaPirzad's Works with Emphasis on George Lukac's Approach. Interpretation and analysis of Persian language and literature texts (Dehkhoda), 12(44), 43-66. Doi:10.30495/dk.2020.677299. [In Persian]