بررسی تعارض ارزشی در شیوههای جامعهپذیری سیاسی کارگزاران رسانههای جمعی ایران در سال 1398
الموضوعات : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)محمد ساعی فر 1 , اصغر مهاجری 2 , امیر مسعود مظاهری 3 , علی اصغر محکی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: جامعهپذیری سیاسی, تعارض ارزشی, کارگزاران رسانههای جمعی, ایستارهای ارزشی, ظرفیتهای سیاسی, رسانه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تعارض در ارزشهای بنیادی و شیوههای جامعهپذیری سیاسی کارگزاران رسانههای جمعی ایران در سال 1398 است. روش پژوهش تلفیقی از تکنیکهای کمّی و کیفی بوده وهمه فرضیههای پژوهش تایید شد، مبنی بر اینکه، توانش کارگزاران اصولگرا، کارگزاران میانهرو و اصلاحطلببر جامعهپذیری سیاسی تاثیر معنیداری دارد، مورد تایید قرار گرفت. در مورد ارتباط ایستارهای ارزشی کارگزاران رسانه بر جامعهپذیری سیاسی نیز اینکه ایستارهای ارزشی اصولگرایان، میانهروها و اصلاحطلبان بر جامعهپذیری سیاسی تاثیر معنیداری دارد، مورد تایید قرار گرفت. در مورد ظرفیت کارگزاران رسانه بر جامعهپذیری سیاسیاین نکته تایید شد که ظرفیت رسانههای اصولگرایان، میانهروها و اصلاحطلبان بر جامعهپذیری سیاسیتاثیر معنیداری دارد.
آذین، احمد؛ جهانشاهی، رضا (1394). نقش رادیو و تلویزیون در جامعهپذیری سیاسی دانشجویان. علوم اجتماعی، 4(7).
جعفریننژاد (1391). کاربران تولیدکننده محتوا، اساس روابط عمومی در عصر رسانههای اجتماعی. در: مجموعه مقالات همایش بینالمللی روابط عمومی. تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.
سبکتکین، قربانعلی؛ محبوبی، مرضیه ( 1394). بررسی نقش رسانهها در جامعهپذیری سیاسی جوانان. در: دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
طلوعی و همکاران (1395). تأثیر تغییرات ساختاری و جهانی شدن بر فرهنگ سیاسی ایران. مطالعات ملی، 3(10).
هزار جریبی؛ یونسی، خادم (1391). زمینههای جامعهشناسی: جامعهپذیری سیاسی. تهران: شرکت انتشاراتی پاژنگ.
Kandari & Mohammad Hassan (2018). Rapport Mill-Kumara ta’ Cog oil Dear Evalwazzjoni tans-Servizzi ta’Trattament fil-Qasam tad -Drugs u Alco on. Report of the Committee for work on evaluation of services on treatment in the field of drugs and alcohol. Malta.
Radi, J. & Teylor, G. (2015). The uses of Mass Communications perspective on Gratifications Researc. Beverly Hills.
Swig & Jangom Maine (2012). Social Psychology. Norton & Company, Inc. New York.
_||_Azin, A. & Jahanshahi, R. (2016). The role of radio and television in the political socialization of students. Social Sciences, 4(7). [In Persian]
Hezar Jaribi; Younesi, Kh. (2013). Sociological contexts: Political sociability. Tehran: Pajeng Publishing Company. [In Persian]
Jafarinejad (2013). Content-generating users are the basis of public relations in the age of social media. In: Proceedings of the International Conference on Public Relations. Tehran: Public Relations Agent Publications. [In Persian]
Kandari & Mohammad Hassan (2018). Rapport Mill-Kumara ta’ Cog oil Dear Evalwazzjoni tans-Servizzi ta’Trattament fil-Qasam tad -Drugs u Alco on. Report of the Committee for work on evaluation of services on treatment in the field of drugs and alcohol. Malta.
Radi, J. & Teylor, G. (2015). The uses of Mass Communications perspective on Gratifications Researc. Beverly Hills.
Sabkatkin, Gh.A. & Mahboubi, M. (2016). Investigating the role of media in the political socialization of youth. In: The Second International Conference on Research in Science and Technology. [In Persian]
Swig & Jangom Maine (2012). Social Psychology. Norton & Company, Inc. New York.
Tolouei & et al. (2015). The Impact of Structural Change and Globalization on Iranian Political Culture. National Studies, 3(10). [In Persian]