تبیین فقهی و حقوقی حق زوج بر طلاق و قابلیت اسقاط آن
الموضوعات :فخرآفاق حمیدی 1 , سید احمد علی هاشمی 2 , حسین ناصری مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2 - استادیار، گروه حقوق، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور؛ گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: حقوق زوجین, ازدواج, حق, حق زوج, طلاق,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی فقهی و حقوقی حق زوج بر طلاق و قابلیت اسقاط آن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد اسلام با تدبیری که در امر طلاق اندیشیده، سعی در کاهش آن داشته است و همواره به دنبال تحکیم نظام خانواده بوده است. با این وجود، در برخی شرایط متارکه و جدایی زوجین از یکدیگر، تنها راه خاتمه دادن به ناسازگاریها و پیامدهای ناشی از اختلافات ناعلاج زوجین میباشد. راه طلاق نباید به طور مطلق بسته باشد، بلکه در جایی که امکان ادامه زندگی نیست، نباید به زور قانون، زن و مرد را در کنار هم نگاه داشت. طبیعت وروانشناسیزن و مرداقتضاءمیکند که حق طلاق به طور عادی و طبیعی در اختیار مرد باشد و این امر، تبعیضی بین زن و مرد نیست، هرچند در موارد محدودی نیز زن میتواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید و راه طلاق از ناحیه زن نیز بسته نیست. اسقاط حق طلاق مرد، به دلیل مغایرت با کتاب خدا، سنّت و قانون، باطل و از نظر قانونی بلااثر خواهد بود، اما شرط اعطای وکالت به زوجه در طلاق، منافاتی با اصل حق زوج نداشته و صحیح میباشد.
قرآن کریم.
آذرنوش، آذرتاش (1385). فرهنگ معاصر عربی- فارسی. تهران: نشر نی.
ابن ادریس حلّى، محمد بن منصور بن احمد (1410ق). السـرائر الحاوی لتحریر الفتـاوى. قم: دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج2.
امامی، سید حسن (1386). حقوق مدنی. تهران: اسلامیه، چاپ چهارم، ج4.
امینفرد، محمد؛ فرشی، حمید؛ رحمانی پاچی، مصطفی (1394). بررسی صحّت یا عدم صحّت شرط اسقاط حق طلاق ضمن عقد نکاح. فقه و مبانی حقوق اسلامی، 48(2)، ص181-200.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1340). تأثیر اراده در حقوق مدنی. تهران: گنج دانش، ج2.
حرّعاملی، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعه. قـم: آل البـیت (ع)، ج22.
حرّعاملی، محمد بن حسن (1425ق). وسائل الشیعه. قم: موسسه آل البیت(ع)، ج7،9.
خامنهای، سید علی (1367). استفتائات آیتالله خامنهای (به زبانهای اردو، عربی، فرانسه و انگلیسی). تهران: انتشارات الهدی.
خمینی، سید روحالله (1382). تحریر الوسیله. قم: نشر اسماعیلیان، ج2.
رحیمی، مرتضی؛ سلیمانی، سمیه (1397). بررسی حق یا حکم بودن اختیار رجوع زوج در طلاق رجعی. مطالعات حقوقی معاصر، 9(17)، ص55-77.
زحیلی، وهبه بن مصطفی (1404ق). الفقه الإسلامی وأدلته (الاحوال الشخصیه). دمشق: دارالفکر، ج9.
سیفی مازندرانی، علی اکبر (1386). مبانی الفقه. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته، به جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج1.
شهیدی، مهدی (1369). سقوط تعهدات. تهران: انتشارات مجد، چاپ هفتم.
صفایی، سید حسین؛ امامی، اسدالله (1382). حقوق خانواده. تهران: نشر میزان.
طباطبایی، سـید مـحمدحسین (1371). المیزان. ترجمه سید محمدباقر همدانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی، ج2.
عاملی (شهید ثانی)، زینالدین بن علی (1425ق). مسالک الافهام فـی شـرح شـرایع الاسلام. قم: انتشارات پاسدار اسلام، ج21.
عاملی (شهید ثانی)، زینالدینبنعلی (1413ق). مسالک الافهام. قم: مؤسسة المعارف الاسلامیه، ج9.
عاملی، محمد (شهید اول) (1375). لمعته الدمشقیه. قم: موسسه اسماعیلیان، ج2.
کاتوزیان، ناصر (1371). حقوق مدنی خانواده. تهران: نشر بهمن، ج1.
کاتوزیان، ناصر (1384). دوره مقدماتی حقوق مدنی (خانواده). تهران: نشر میزان.
کاتوزیان، ناصر (1395). دوره مقدماتی حقوق مدنی. تهران: گنج دانش.
محقق حلّی، جعفر بن حسن (1408ق). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام. قم: مؤسسه اسماعیلیان، ج3.
محقق داماد، سید مصطفی (1384). بررسی فقهی حقوق خانواده. تهران: مـرکز نـشر علوم اسلامی، چاپ شانزدهم.
مطهری، مرتضی (1386). نظام حقوقی زن در اسلام. تهران: نشر صدرا.
مکـارم شـیرازى، ناصـر (1424ق). کتـاب النکـاح. قـم: مدرسـه امـام على بن ابیطالب.
میرزای قمی، ابوالقاسم (1396). رساله در شروط ضمن عقد. تهران: نشر خرسندی.
نجفی، محمدحسن (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام. تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج 2،12-3.
نراقی، مولی احمد (1417ق). رسائل و مسائل. قم: کنگره بزرگداشت ملااحمد نراقی
_||_