اراده الهی از دیدگاه غزالی و ابو هاشم جبایی
الموضوعات :سید سجاد ساداتی زاده 1 , علی صبری 2
1 - عضو هیئت علمی گروه فلسفه، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی
الکلمات المفتاحية: معتزله, صفات خداوند, مشیت, اراده الهی, اشاعره,
ملخص المقالة :
شناخت خداوند به طرقی گوناگونی صورت میپذیرد که مهمترین و جنجالآمیزترین روشی که متکلمان در معرفت خداوند درزمینه تبیین و توضیح آن باهم اختلاف و بحث داشتند بحث صفات الهی بود. با تقسیم صفات خداوند به ثبوتی و سلبی یا ذاتی و فعلی مشاجرات بیشتری رؤیت شد. این نوشتار بر آن است به بررسی یکی از مهمترین صفات ثبوتی خداوند یعنی اراده، در دیدگاه دو متکلم شهیر اشعری (غزالی) و معتزلی (ابوهاشم جبایی) که هردو در اینکه خداوند دارای اراده است متفقاند، بپردازد. از طرفی ابوهاشم برخلاف دیگر معتزلیان و پدرش با گزینش نظریه حدوسط به طرح نظریه حال در باب صفات پرداخت و معتقد بود اراده خداوند حادث است اما نه در محل. غزالی از بزرگترین متکلمان اشعری که به موضعگیری در برابر گروههای مختلفی ازجمله معتزلیها پرداخت و در باب اراده الهی به قدیم بودن اراده رأی داد.
_||_