بررسی راهبرد های توسعه صنعت گردشگری در بستر ICT در استان آذربایجان شرقی
الموضوعات :میرناصر میرباقری هیر 1 , حسین میرزایی 2 , فاطمه اسدی 3
1 - دانشکده اقتصاد، استادیاراقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیاردانشکده اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده صنعت گردشگری، به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان، از منابع مهم رونق اقتصادی (اشتغالزایی، کسب درآمدهای ارزی، کاهش فقر و غیره) و افزایش تبادل و تعامل اجتماعی محسوب میشود. از این رو، مناطقی که از ظرفیتهای گردشگری برخوردار هستند، باید راهبردهای مناسبی انتخاب کنند تا از مزایا و فواید اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی صنعت مذکور برخوردار شوند. هدف تحقیق حاضر تدوین راهبرد های توسعه صنعت گردشگری در بستر ICT در استان آذربایجان شرقی بوده است. جهت تدوین راهبرد گردشگری در استان آذربایجان شرقی، ابتدا کلیه نقاط ضعف، قوت، فرصتها، تهدید ها و اهمیت هریک طی یک پرسشنامه ای توسط کارشناسان و مدیران سازمان گردشگری این استان تعیین شد. سپس در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) تدوین گردید. نتایج نشان داد که وضعیت استراتژیک استان مورد بررسی در حالت رقابتی بوده و با توجه به نظرات کارشناسان، استراتژی های مورد نظر تدوین شده موجب توسعه صنعت گردشگری این استان خواهد شد.
