جهانی شدن و تاثیر آن بر هویت ملی در جمهوری اسلامی ایران بررسی پیمایشی از منظردانشجویان گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الموضوعات :
جلیل فخار
1
,
محمدرضا دهشیری
2
,
مسعود مطلبی
3
,
محمد کمالی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی ـ گرایش مسائل ایران ،واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - دانشیار علوم سیاسی، دانشکده روابط بینالملل وزارت امورخارجه، تهران ، ایران
3 - استادیار علوم سیاسی ،واحد علوم تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
4 - استادیار علوم سیاسی ،پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی
تاريخ الإرسال : 11 الأربعاء , ربيع الأول, 1442
تاريخ التأكيد : 02 الأربعاء , رمضان, 1442
تاريخ الإصدار : 12 الثلاثاء , ذو القعدة, 1442
الکلمات المفتاحية:
اینترنت,
هویت ملی,
هویت,
جهانی شدن,
رسانه,
ملخص المقالة :
جهانی شدن بعنوان پدیدهای برآمده از جهانگیر شدن مدرنیته، بر ابعاد مختلف هویتی جمهوری اسلامی ایران از جمله هویت ملی تأثیرگذار بوده است.آگاهی از روند جهانی شدن و رویارویی منطقی و اقتباس مشروط از آن، رویکرد ایرانیان در مواجهه با جهانی شده بوده است. سوال اساسی پژوهش که این پژوهش در پی آن است این است که جهانی شدن چه تاثیری بر هویت ملی ایرانیان داشته است. فرضیه پژوهش عبارت است از این که جامعه ایرانی به دلائل متعدد از جمله استفاده از رسانههای جمعی و اینترنت و تعاملات فرهنگی با کشورهای دیگر از روند جهانی شدن تأثیر پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش به دو روش اسنادی و پیمایشی انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی است، دانشجویان در عین همبستگی و علاقهمندی به عناصر هویت ملی خود، همچون تاریخ، فرهنگ، زبان فارسی و آداب و سنن ایرانی تعامل با جهانی شدن و بهرهگیری از عناصر مطلوب و ارزشمند آنرا موجب تقویت هویت ملی میدانند. نتیجه کلی پژوهش نشان میدهد که با آزمون دو جملهای گروه علوم انسانی با 86% نمره بالای 48 و گروه و فنی و مهندسی با 88% نمره بالای 48 دانشجویان در عصر جهانی شدن هویت ملی را بخشی ازهویت سیاسی خود میدانند.
المصادر:
Afzali, Katayoun. Afshari, Haleh. 2020. Reflecting the National and Religious Identity of Translators in the Translation of Eclectic Novels: A Review of Turquoise Duma's Translated Novels, Language and Translation Studies, 53 (2), 201-181.
Ali Hosseini, Ali Imam Juma Zadeh, Seyed Javad. 2019. Threats to Shiite political Islam in the context of globalization, Islamic Revolution Studies, 16 (57), 136-125.
Alikhani, Mehdi .1396. Identity in Saudi Foreign Policy and Its Regional Implications, Quarterly Journal of International Studies, 4 (3), 210-181.
Baybordi, Ismail. Karimian, Alireza .2014 Globalization of Culture and Its Impact on Iran's National Identity, Quarterly Journal of International Relations Studies, 7 (28), 102-77.
Boussebaa, M. 2020. Identity regulation and globalization. The Oxford Handbook of Identities in Organizations. Oxford: Oxford University Press. Forthcoming.
Dehshiri, Mohammad Reza Taheri, Mehdi Ranjbar, Hamed .2016 The Internationalization of Higher Education in the National Interests of the Islamic Republic of Iran, Quarterly Journal of International Studies, 13 (3), 86-65. Dilmaghani, Farshid.
Hajiani, Ibrahim .2000. Sociological analysis of national identity in Iran and the design of several hypotheses, Quarterly Journal of National Studies, Second Year, No. 5 Fall.
Hatami, Abbas .2017 Comparative Analysis of Political-Economic Globalization in the Government of Khatami and Ahmadinejad, Journal of Political Science, 13 (1), 130-97.
Hosseini, Seyed Mostajad. .2004 Pathology of promoting the culture of self-sacrifice and martyrdom, the site of the culture of self-sacrifice.
10. Ismagilova, E., Hughes, L., Dwivedi, Y. K., & Raman, K. R. 2019. Smart cities: Advances in research—An information systems perspective. International Journal of Information Management, 47, 88-100.
11. Mubah, A. S., & Anabarja, S. 2020. Globalization, National Identity and Citizenship: Dilemma of Chinese Indonesians in Indonesian Nation-Building. Tamkang Journal of International Affairs, 23(3), 55-101.
Qasemi Turki, Mohammad Ali .2018. The position of national identity in Iran A look at historical evolution, patterns and policies of national identity, Journal of History, 13 (52), 17-44.
Rezaei Jafari, Mohsen Ali Hosseini, Ali. Aqahsini, Alireza Dehshiri, Mohammad Reza .2019. Strategic possibilities and political consequences of adopting a hermeneutic approach in the confrontation between Iran and the West in the era of globalization, Socio-Cultural Strategy, 8 (3), 87-57.
Sheriff Mehrjerdi, Alireza. Khorramshad, Mohammad Baqir. 2017. Political intellectual discourses and the issue of national identity before the Islamic Revolution, Approach Quarterly, 11 (41), 96-71.
15. Steger, M. B. 2017. Globalization: A very short introduction (Vol. 86). Oxford University Press.
Tajik, Mohammad Re. .2009 Identity in Iran Today, Journal of the Strategic Research Institute of the Expediency Discernment Council, No. 46
Zarei, Ghaffar. 1398. The role of ethnic identity in national solidarity after the Islamic Revolution; Multicultural Approach, Approach Quarterly, 13 (47), 62-43. Sarukhani, Baqir Rezaei Qadi, Khadijeh. 2012. Internet and National Identity among Users, Communication Culture Quarterly, 2 (5), 70-52. Officer, Deputy.
kiani. Hooshang. Ameri Golestani, Hamed. Akbarzadeh, Fereydoun. Yousefi, Bahram .2019. Globalization of communication and its effect on strengthening the identity of the Lor people and the Iranian-Islamic identity. Approach Scientific Quarterly, 13 (47), 171-192.
lafafchi. Mazin Dehbashi, Sharif. Etesam, Iraj. 2020. Identifying and prioritizing architectural and cultural indicators based on the application of technology in the era of globalization (Case study: Tehran), Journal of Applied Research in Geographical Sciences, 20 (59), 267-253.
20. Hafeznia, M. & Romina, A., 2017, The Impact of Geopolitical Interests of Iran and Saudi Arabia in Creating Regional Challenges in Southwest Asia, Geographical Research Quarterly, Year 32, Issue 2, Summer 2018, consecutive (125).
21. Kamran, H., Gholami, B., Yari, A., Hosseini Amini, H., and Khaledi, H., 2010, Geography and National Power of Iran, Journal of Applied Research in Geographical Sciences, Volume 13, Number 16.