بررسی تناسبات هندسی نمای ساختمان های مسکونی مدرن تهران با توجه به زیبایی بصری در راستای بهبود طراحی شهری
الموضوعات :
مریم امان پور
1
,
منصوره طاهباز
2
,
لیلا کریمی فرد
3
1 - دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران،ایران
2 - دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران.
3 - استادیار، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 27 الثلاثاء , محرم, 1442
تاريخ التأكيد : 29 الثلاثاء , رمضان, 1442
تاريخ الإصدار : 12 الثلاثاء , ذو القعدة, 1442
الکلمات المفتاحية:
زیبایی بصری,
خانه های مدرن تهران,
تناسبات,
ساختمان های مسکونی,
ملخص المقالة :
نقش تناسبات در معماری، در طول تاریخ غیرقابل انکار می باشد و محقق با مطالعات وسیعی که در این زمینه انجام داده است موفق به معرفی یک سیستم ارزیابی تناسباتی گشته که در 11 مرحله و به وسیله 9 سیستم تناسباتی شامل: مدول پایه و چندگانه، تناسبات مستطیل طلایی، مارپیچ طلایی، دایره های پیرو نسبت 1 به618/1، مستطیل افلاطونی، نسبت های رادیکالی، نسبت زرین، سیستم مدولار لوکوربوزیه و تناسبات کن و شاکو، دست به تحلیل تناسباتی زده است. هدف این پژوهش تدوین ضوابطی برای طراحی نماهای مسکونی مدرن با تکیه بر استخراج تناسبات هندسی است که منجر به زیبایی نما گردد. جامعه آماری این تحقیق نمای ساختمان های مسکونی معاصر ایران است که دارای ویژگی های معماری مدرن می باشد. جهت آزمون نظر بینندگان در ادراک زیبایی نمای این نمونه ها، از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده می شود. جامعه آماری مخاطبین 35 نفر در سه گروه: متخصصین، دانشجویان معماری و مردم عادی می باشند که از ایشان خواسته می شود تا ساختمان های منتخب را در سه گروه بسیار خوب، خوب و معمولی، بر اساس دو معیار زیبایی و تناسبات دسته بندی کنند. سپس بین منتخب های هر معیار همبستگی گرفته می شود و از نمونه شاهد برای اعتبارسنجی و راستی آزمایی آن بهره گرفته می شود.
المصادر:
- Persian references
Ansari, Mojtaba, Okhot, Hanieh and Ali Akbar Taghvaei, 2011, A study on the historical course of proportional adjustment systems in architecture with emphasis on practical and aesthetic considerations, Book of the Month of Art, No. 151, pp. 46-57.
Bemanian, Mohammad Reza, Okhot, Hanieh and Baqaei, Parham, 1390 Application of geometry and proportions in architecture, first edition, Tehran: Heleh, pp. 15,171,139,175,180,182.
Saki, Elahe, Pakzad, Jahanshah, 2014, Aesthetic experience of the environment, Journal of Fine Arts - Architecture and Urban Planning, Volume 19, Number 3, pp. 5-14.
Haji Ghasemi, Kambiz, Navai, Kambiz and Rasouli, Jalil, 2012, "Clay and Imagination: A Description of Islamic Architecture in Iran", Shahid Beheshti University Press.
Dick Ching, Francis, 1998, Architecture of Form, Space and Order, translated by Zahra Gharagzloo, University of Tehran Press.
Tahabaz, Mansoureh, 1998, Beauty in Architecture, Sefeh Magazine, No. 37, Tehran, pp. 85-90.
Kashifpour, Niloufar, 2009, from Vahed to Ahad, Mashhad, Sokhan Gostar.
Cresswell, John W., Clark, WikiPlano, 1398, Combined Research Methods, translated by Javid Sarai and Ali Reza Kiamanesh, Ayizh Publications.
Carrier, Rob, 2005, Urban Space, translated by Khosrow Hasheminejad, Tehran: Khak Publishing.
Gall, Meredith, Borg, Walter, Gall, Joyce, 1398, Quantitative and Qualitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology
Grotter, org Kurt, 2004, "Aesthetics in Architecture", translated by Dr. Jahanshah Pakzad and Engineer Abdolreza Homayoun, Tehran: Shahid Beheshti University Publishing Center.
Mays, Pierre Von, 2008, A Look at the Fundamentals of Architecture from Form to Place, translated by Simon Ayvazian, third edition, University of Tehran Press.
Neufert, Ernst, 1999, Architectural Information, translated by Hossein Mozaffari and Tayebeh Parhizkar, University of Tehran Press.
Nikgadam, Niloufar, 2012, Climatic patterns of functional housing spaces in hot and humid regions of Iran, PhD thesis, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research Branch.
- Latin resources:
Dabbour, Loai,2012, Geometric proportions: The underlying structure of design process for Islamic geometric patterns, Frontiers of Architectural Research, 380-391.
Guenon, Rene, 1995. The Reign of Quantity and the Sign of the Times. Sophia Perennis, Ghent, p. 8, 170.
Haslam, A.(2006). Book design. London: Laurence king.