طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه
الموضوعات :
جمشید امیدی
1
(
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
)
سید احمد هاشمی
2
(
دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
)
عباس قلتاش
3
(
دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
)
علی اصغر ماشینچی
4
(
استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
)
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی با رتبه علمی دانشیار و استاد تمام استان فارس بودند که مجموعاً 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تأیید شد. منابع و متون تخصصی برنامه درسی و آموزش کارآفرینی بررسی و مصاحبه با متخصصان این رشتهها صورت پذیرفت و بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل انجام شد. نتایج پژوهش شامل الگوی طراحی شده جهت آموزش کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول متوسطه بود که توسط خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی تأیید شد.