شناسایی الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
الموضوعات :محبوبه رجبی 1 , سعید مرادی 2 , لیلا شریفیان 3 , فیروز کیومرثی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران گروه های آموزشی, بهبود عملکرد, مدیریت,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبره های حوزه مدیریت، آموزش و علوم تربیتی و همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل داده بود. روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادی و مصاحبه های عمیق وتحلیل محتوی مصاحبه ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ابزارهای مختلف تحلیل مضمون مانند: تحلیل قالب مضمون ها، شبکه مضمون ها، ماتریس مضمون ها و تحلیل مقایسه ای و همچنین از نرم افزار تحلیل مضمون MAXQDA12 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با بررسی لیست مضامین پایه و تحلیل دقیق آنها 228 مضمون پایه (شاخص)، و 35 مضامین سازمان دهنده (مولفه) و 6 مضامین فراگیر(عامل) حاصل گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل نظارت و ارزیابی مستمر، مدیریت دانش، توسعه حرفه ای، توانمند سازی، اخلاق حرفه ای و نقش مدیریتی می باشد.
اربابیان، زهرا. خورشیدی، عباس. شهریاری، محمدرضا و شریفی، مانی. (1399). ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (3): 155-176.
بسطامی، رجب و طاهائی، صادق. (1393). شناسایی ابعاد اخلاق حرفه ای و اثرات آن بر بهبود عملکرد مدیران با رویکرد اسلامی، همایش مدیریت تحول در سازمان ها با رویکرد علوم رفتاری، تهران.
پناهی، معصومه. پورکریمی، جواد. رمضان، مجید. (1397). ارائه ی مدل شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمانهای پژوهش محور، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 8(1): 23-46.
پیرطارمسری، فرشید و شمشادی، ایمان. (1399). ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد و تعیین شایستگی و توانمندی های مدیران میانی بنیاد مستضعفان به روش استنتاج فازی، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی.
تربتی، امیر و احمدوند، محسن. (1394). تلفیق داده کاوی و مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد ناجا (نمونه پژوهی مرکز نظارت همگانی، مجله توسعه انسانی پلیس، 3 (2): 68-55.
توانگر مروستی، زهرا. محمدی فر، محمدعلی و امین بیدخت، علی اکبر. (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها (جو سازمانی، هوش هیجانی، ارزش های اخلاقی سازمان) و پیامدها (کار آفرینی سازمانی)، مجله علوم شناختی، 19 (4): 107-90.
درویشعلی، یاسر. (1398). طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیران مدارس متوسطه بر اساس نظریه داده بنیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشکاه یزد.
ربیعی، آمنه. مسعودی ندوشن، عصمت و احمدی، امینه. (1400). تاثیر الگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی بر ارتقاء کارایی آنها، مدیریت فردا، 20 (2): 55-41.
رحیمی لاهرودی، علی محمد. (1399). مطالعه و بررسی مولفه های بهره وری و اثربخشی موثر بر بهبود عملکرد منابع انسانی در سازمان ها در راستای افزایش توانمندی کارکنان، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار، تهران.
صفری، محمود. (1399). بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران، توسعه حرفه ای معلم، 5 (1) :77-86.
فطرت، محمد علی. خراسانی، اباصت. ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1397). طراحی و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه کابل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3): 311-348.
کوچک زاده، حسن. خندان علمداری، صابر و موحدی، محمد مهدی. (1401)، طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، مدیریت عملیات، 2 (8): 9-36.
متوسلی، محمود. دباغی، حمیده و عباسی، افروز. (۱۳۹۶). الگوی نظری توانمندسازی فردی و جمعی به مثابه آزادی با تاکید بر دیدگاههای کانت و آمارتیاسن، توسعه محلی، ۹(۱): ۵۰- ۲۷.
محمدی، محمد و شاه بیگی، آزاده. (1400). بررسی نقش هویت سازمانی در بهبود عملکرد شغلی، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی، تهران.
محمودزاده سیستانی، سیده سمانه و واثق، محمد. (1400). بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر مدیریت عملکرد کارکنان رسمی سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۹۹، علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، ۱۶ (۱) :۱۸-۲۳.
مهدی زاده، امیرحسین. عراقیه، علیرضا و لفظی، شیلا. (1398). شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(4): 252-267.
موسی زاده، رقیه و شیدایی، فریده. (1394). بررسی مؤلفه های تاثیر گذار در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس مقطع متوسطه دوم مطالعه موردی استان اردبیل، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی، تهران.
میرباقری، سیدمحسن. رفیعی آتانی، عطاالله و دشتی، رضا. (1398). معرفی الگویی برای مدیریت عملکرد کارکنان در مراکز تحقیقاتی نظامی، مجله راهبرد دفاعی، 17 (2): 97تا130.
نریمانی، بهمن. مهرداد، حسین و جلیلی، راضیه. (1400). مطالعه پیشرانهای بهبود عملکرد مدیران مدارس، علوم تربیتی، 106 (1): 125-101.
واپرزه، فهیمه. طالبی، بهنام و سامری، مریم. (1400). تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمند سازی معلمان با رویکردPLS ، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 4(1): 69-78.
Farahbakhsh , S ., Usefvand , k . (2019). The effect of social capital on the quality of work life of faculty members with moderating of social popularity (case study: Lorestan University). Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, 9 (35): 91-108.
Firmin, M. W., Shinkle, M. W., Kohli, S. B., Dosier, S. L.& Chaung, Y. (2020). Advice from Former Department Chairs: Qualitative Perspectives Educational Research, Theory and Practice, 31(2): 29-40.
Jadhav, P. K., Shastri, A., & Jagtap, M. (2021). Improving and developing performance through effective mentoring management system to bring on innovative progress in an individual. UGC Care Journal, 44(1): 87-91.
Tweedie, D., Wild, D., Rhodes, C., & Martinov‐Bennie, N. (2019). How does performance management affect workers? Beyond human resource management and its critique. International Journal of Management Reviews, 21(1): 76-96.
Strauss, A; Corbin, J. (1990). Basic of qualitative research: grounded theory process and techniques, Sage Publications, Thousand Oaks.
Stewart, G; Brown, K. (2019). Human Resource Management: linking strategy to practice, Danvers. John Wiley and Sons, Inc.
Tsai, J. W., Vanderford, N. L., & Muindi, F. (2018). Optimizing the utility of the individual development plan for trainees in the biosciences, Nature biotechnology, 36(6):552-553.
Vanderford, N. L., Evans, T. M., Weiss, L. T., Bira, L., & Beltran-Gastelum, J. (2018). Individual Development Plan among doctoral students, International Journal of Training and Development, 8(2): 33-47.
_||_